tilbage

Land Rover Forum  

Index
109437: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 17:23:56)
Klaus Gadegaard #8729, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.184)
Hej jeg er et ny medlem der skal ud at købe min første Land Rover. Det skal være en Defender 90 eller 110. Den skal køre med påhæng ca 2000 kg. Er der stor forskel på 200/300 TDI også TD5.
MVH
Klaus...
Index
109439: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 17:43:26) (svar på 109437)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Umiddelbart er der ikke den helt store forskel når sætter dig ind og kører i bilen.

Det er 2 meget forskellige maskiner.

TD5'eren er en meget mere moderne konstruktion med elektronisk styret indsprøjtning.
Med deraf mulige fejl og komplicerede "ikkegørdetselv" reparationer.
Det er en lækker maskine der trækker og kører rigtigt godt.
Den leverer ca. 123 heste.

200/300 er gamle konstruktioner der har fået et topstykke med direkte indsprøjtning.
De er meget solide og meget nemme og billige at reparere på og alle kan lave dem.
De leverer ca. 111 heste.

Der er mange kilometer i begge maskiner ved regelmæssigt pasning og vedligehold.

Hvis du regelmæssigt kører med 2 tons trailer så må TD5'eren være det bedste valg.

Det er af stor betydning hvordan den tidligere ejer har passet begge maskiner, men sådan er det jo med alle maskiner.
Så find en der har en form for dokumenteret vedligehold.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
109442: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 18:06:03) (svar på 109439)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Jeg ville starte med en 300 tdi.. men en større intercooler og en justeret pumpe, så får du en maskiner der kan noget og er simpel... uden elektronik og lav vægt afgift.

Har afgiften ingen betydning så tag en td5.


Med venlig hilsen


Stephan
Index
109450: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 20:00:27) (svar på 109442)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Jeg ville starte med en TD5.. men en større intercooler og en justeret af computeren, så får du en maskiner der kan noget.

Hilsen

Torben
Index
109452: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 20:22:55) (svar på 109437)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.242)
Jeg ville vælge Td5eren, da den er en mere moderne og stærkere maskine. Dennes motorstyring kan optimeres således, at du får den bedste ydelse ud af maskinen og bliver indenfor producentens og lovgiverens skrappe rammer.

Hvis den konstant skal trække en tung trailer, ville jeg vælge en 110" pga den længere akselafstand og derfor bedre vejbeliggenhed.

Husk lige på, hvis du trækker traileren i forbindelse med dit erhverv og kører ud over en radius på 50 km fra hjemstedet, skal der monteres og benyttes fartskriver, hvis det samlede træk overskrider en totalvægt på 3.500 kg.
Index
109454: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 21:12:33) (svar på 109452)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.133.188)
Hej Paul

uddyb gerne lige det sidste med fartskriveren og trailer...

mvh Bjørn
Index
109459: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 21:34:23) (svar på 109454)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.242)
NEJ, ikke nu igen.....
Index
109461: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 21:42:56) (svar på 109459)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.242)
Generelle bestemmelser
(1) Påbudt instrument, der skal kunne aflæses under kørslen, skal være således indrettet og anbragt, at det uden vanskelighed kan aflæses fra førerpladsen. (2) Påbudt instrument skal være forsynet med belysning, når køretøjets påbudte
lygter er tændt. Det gælder dog ikke, når påbudt kørelysautomatik er i funktion. Belysningen eller reflekser herfra må ikke kunne virke generende på føreren.
10.04.002 Hastighedsmåler
(1) Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.
(2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1), an- ses som hastighedsmåler. Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj – overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 per- soner, føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver: a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km. b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen. c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsva-
ret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i
disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol. d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af
nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer. e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver. f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjem-
sted. g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, repara-
tion eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu
ikke er taget i brug. h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport. i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervs-
mæssig personbefordring eller godstransport.
Derudover er følgende køretøjer undtaget fra krav om fartskriver ved kørsel i Danmark: a) Køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer uden fører for at
udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurrerer med tjenester, der udfø- res af private transportvirksomheder.
April 2010
AFSNIT 10
Vejledning om syn af køretøjer
10.04 Indre indretning, udsyn, særligt udstyr
Side 48 Instrumenter
b)
c) d)
e) f)
g) h)
i)
j) k)
l) m)
Køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirk- somheder anvender eller lejer uden fører til som led i deres egen erhvervs- mæssige virksomhed at udføre godstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted.
Landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til landbrugs- og skov- brugsaktiviteter, indenfor en radius af 100 km fra hjemstedet for den virk- somhed, som ejer, lejer eller leaser køretøjet. Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, som benyttes
– af befordringspligtige virksomheder, jf. definitionen i artikel 2, nr. 13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet, til at omdele for- sendelser som led i befordringspligten, eller som anvendes
– til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv.
Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 50 km fra virksomhe- dens hjemsted og på den betingelse, at kørslen af køretøjerne ikke er føre- rens hovedaktivitet. Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300 km2, som ikke er forbundet med resten af landet med en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for motorkøretøjer.
Køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radius af 50 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis største tilladte totalvægt inklusive en påhængs- vogn eller sættevogn ikke overstiger 7,5 tons.
Køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøve med henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifikationsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssig godstransport eller personbefordring. Køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyttelse mod over- svømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- og elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstandsindsamling af husholdningsaffald og bortskaf- felse heraf, telegraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission samt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagere.
Køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor person- bil), der udelukkende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring (ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel). Specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr. Specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformål er anvendelse som undervisningslokale, når de holder stille.
Køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde og transport til- bage til gårde af mælkebeholdere eller mælkeprodukter til foderbrug. Specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigenstande.
April 2010
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 10
Indre indretning, udsyn, særligt udstyr 10.04
Instrumenter Side 49
Index
109466: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 22:10:31) (svar på 109461)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Hej Paul.
Findes der undtagelser til denne regel? jeg vil mene den ikke bliver håndhævet..

Kender ingen der har fart skriver i deres varevogne til kategori b kørekort uagtet total vægt.


Med venlig hilsen


Stephan
Index
109470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 23:47:02) (svar på 109466)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.105.238.247)
Det er heller ikke nødvendigt med en fartskriver så længe at varevognens max totalvægt er 3500 kg.
Index
109471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 23:52:06) (svar på 109470)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.105.238.247)
og det var et svar til Stephan angående at han ikke kendte nogen der kørte varevogn med fartskriver.. ;)
Index
109463: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (16-03-2011 22:08:37) (svar på 109459)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hej Paul.
Nu ikke for at forsvare Bjørn, men jeg havde faktisk også misset den regel....
Det gi'r jo klart stof til eftertanke for folk, der kører med store trailere i erhvervs øjemed. Fed oplysning, uanset om den har været fremme før. Jeg havde ikke lige fanget den detalje.
Jimmi
Index
109473: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (17-03-2011 05:28:53) (svar på 109463)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.60)
Bordet fanger, hvis bilen er indreg som firmabil og der hægtes en trailer på og det samlede vogntogsvægt overstiger 3,5 tons. Og der køres over 50 km radius fra hjemstedet

Politiet især på Sjælland kører kampagner på det - og det giver pote hver gang.

Men er bilen indreg på en privatperson, er der jo ingen, der forhindre nogen, at have lånt en gravmaskine til privat brug.....

Man kører derfor altid i privat ærinde - HUSK det!
Index
109474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (17-03-2011 06:53:43) (svar på 109473)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Bilen kan jo også være privat indregistreret og bruges i erhvervs øjemed?


Med venlig hilsen


Stephan
Index
109475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (17-03-2011 07:01:13) (svar på 109473)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Kan ikke helt forstå den fortolkning af regelsættet, jeg har sakset lidt for at fremhæve det som jeg mener er interessant.

Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver:
h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.

Som jeg læser teksten, gælder det at man må køre erhvervsmæssig med forvogn 3.500 kg + trailer 3.500 kg = 7 T uden fartskriver,når du transportere andet end varer.
Samme regel gælder (eller galt tidligere) at man måtte køre med egne produkter/maskiner på lastbil under 12T i radius af 50 km fra firmabopæl (og ja jeg er blevet stoppet mange gange uden skive :-))
Det vil sige at det er definitionen af varetransport der er afgørende - og normalt er "kørsel med vare", defineret som kørsel med andre firmaes varer, der skal leveres et eller flere steder til 3 part.

Pause jeg mener ikke at du har ret, og har aldrig hørt om at der skulle være blevet udelt bøder for manglende fartskriver i varebil + trailer !(dog skal det nævnes at i Tyskland skal du udfylde kørebog (køre - hviletid)såfremt du bruger DK gulpadebil og trailer også som privatperson, så vidt jeg husker skrev FDM om det sidste år)
Hilsen
Struntze
Index
109482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tdi vs. Td5 (17-03-2011 10:49:52) (svar på 109475)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.28)
Ja, Peter,

nu ved 100 % sikkert, at politiet har kørt razzia på håndværkerbiler med påhængsvogn og i sær jydske har de haft kig på.

Efter regelsættes ikrafttræden 2006 fik således flere håndværkere monteret
fartskrivere i deres biler netop fordi de var blevet noteret og havde fået en bøde på typisk 5.000 DKK.

Jeg kender værkstedschefen, som fortalte mig historien og som monterede fartskriverne. Han tjente rigtig mange penge på det.

Desuden skal du læse teksten korrekt!

Hvad der er internationalt er ikke det samme som nationalt.

Så skal du skelne mellem ikke-erhvervsmæssig og erhvervsmæssig.

Og har du gjort dette, så vil du opdage, at mine udsagn passer til lovteksten:
at der ved erhvervsmæssige varetransport med et vogntog over 3,5 t og 50 km fra hjemstedet skal der være monteret og anvendes fartskriver.

Det, som FDM skrev i sidste udgave af Motor omkring fartskrivere, er under revision, idet der kom nogle få fejl ind. Jeg har gjort Schad opmærksom på disse fejlfortolkninger.