tilbage

Land Rover Forum  

Index
111366: Piv piv piv (30-05-2011 23:15:57)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.152.101)
Hej alle!

Jeg har et problem med min motor som er ved at drive mig til vanvid :(

Min S3 med eftermonteret 200DI (som jeg selv har lagt i) giver en gang imellem en mærkelig lyd fra sig. Dette er noget som er kommet et godt stykke tid efter jeg har kørt mange km med denne motor.

Først lidt info: 200 DI (fra rangerover) dvs. uden turbo, kører supergodt, starter uden problemer hver gang, og trækker fuldstændigt som den skal. Olie og filter er nyt, tandrem remstrammer og medløberhjul har kørt mindre end 3000km. Kilerem er ny. Udrykkerlejet er nyt.

Problemet er, at nogle gange kommer der en meget svag pivelyd fra forenden af motoren, men først når den er driftsvarm. Ifølge mit instrument bliver motoren ikke for varm, dvs. den holder sig lige under N på instrumentet.

Lyden er svær at beskrive, men det er lidt hen ad (piv, piv, piv) som en rem eller et hjul der er træt, og det er kun i tomgang lyden kan høres. Ligesåsnart den får lidt omdr. forsvinder lyden. Jeg har prøvet at smøre kileremmen, men det hjælper ikke, jeg har prøvet at lade den køre lidt uden kilerem således at vandpumpe og generator ikke bliver trukket med, samme problem.

Jeg har også, mens den stod og kørte prøvet at "blokke" af for drænproppen i tandremshuset med en finger, men ingen ændring af lyden. Når man slukker motoren, går lyden fra "piv, piv, piv" til piv, piiiiiiv" sådant, lidt ligesom at det korte intervalpiv bliver strukket lige i det øjeblik motoren stopper og lige drejer det allersidste før stilstand.

Nu ved jeg godt at det med lyde er noget diffust noget, men jeg tænkte at i andre måske havde prøvet noget lign. Jeg har også mistænkt den store resonansdæmper på krumtappen, men der er intet at se - og jeg kan ikke umiddelbart påvirke den... For at komme rigtigt langt ud, har jeg mistænkt, oliepumpen og fødepumpen, men det syntes jeg virker lidt for langt ude :(

Grunden til jeg ikke bar henkaster det til "det er en landrover" er fordi det er en lyd som er kommet efterhånden, og jeg syntes at her på det sidste er den blevet lidt højere, også selv om lyden kommer og går uden noget tydeligt mønster :$

Håber nogle har et fornuftigt bud,

Mvh Jakob
Index
111367: sv: Piv piv piv (30-05-2011 23:26:09) (svar på 111366)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Kan det være et defekt leje i dit remstrammerhjul?
Index
111369: sv: sv: Piv piv piv (30-05-2011 23:34:41) (svar på 111367)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
En manifoldpakning?
Defekt toppakning ud i det fri?
Revne i manifolden?

Det kunne umiddelbart tyde på at det er kompressionsafhængigt.

Mvh
Kenneth Poulsen - lige henne ved siden af.
Index
111370: sv: Piv piv piv (31-05-2011 07:23:51) (svar på 111366)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.111.52)
Det kunne også være manglende smøring til en enkelt vippearm.
Index
111371: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 08:16:15) (svar på 111370)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.22)
Næste gang du står "på hovedet" i motor rummet, så prøv at afmontere kileremmen for at lokalisere lyden, om den så forsvinder, evt prøv med motoren slukket og uden rem om du kan frembringe lyden ved at dreje de forskellige komponenter med håndkræft.
Index
111372: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 09:01:01) (svar på 111370)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Den med manglende smørring af vippearm ville jeg sætte mine penge på. Det var præcis sådan det lød da jeg havde fået lagt en ny 2.25 benz i. Efter et stykke tid kom en lille rytmisk piv, piv, piv lyd. På Urbans opfordring skruede ham og jeg ventildækslet af og med motoren i tomgang, fik hver vippearm et dryp med smørekanden og lyden holdt op en kort stund. Viste sig at der sad lidt skidt i den "banjo-bolt" der sidder i enden af det lille olierør der sender olie op til vippearmene.

Så den med ventilarmen lyder sansynlig. For øvrig plejer den gode doktor at ha' ret. :)

Mvh Niels
Index
111374: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 10:16:59) (svar på 111372)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
hej,

Jeg sætter også lige en "hund" på vippetøjet, har været ude for det samme, det var en prop i røret inden banjobloten (olieslagger). lyden kom først efter nogle km kørsel fuldstændig som beskrevet, og så koster det ikke en krone at fjerne lyden, lidt trykluft og lidt sorte fingre er det hele.

Blink &vink Per
Index
111375: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 10:49:25) (svar på 111374)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.68)
Som gammel banjo spiller er jeg nødt til at spørge hvad er en banjo-bolt??
Mlrh Jørn
Index
111376: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 11:07:16) (svar på 111375)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Ja det er en bolt der er hul, og har et hul i "siden" mellem gevind og hoved, den bruges til at forbinde et rør til en fast instalation,røret har så et "øje" for enden - en banjo, mest kendt er de nok fra toppen af brændstoffilteret på en diesel.

Hmmmm håber dette gav mening ;-)

Per
Index
111377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 11:10:16) (svar på 111376)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Så kom der også et billed
Index
111384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 13:29:30) (svar på 111376)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Også kendt fra akseludluftningen på nyere Land Rovere, hvor de ofte ruster til, så der ikke længere luftes ordentligt ud, med olieudtrængning gennem pakninger og pakdåser til følge.

MVH Jakob E S
Index
111388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 14:41:47) (svar på 111384)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.32)
Min OneTen har samme pivelyd - og jeg har levet med den siden 2003. Jeg har ikke selv kunne lokalisere lyden, Bertelsen ikke, Meldgaard heller ikke og selv Elo meldte pas!

Næste gang maskinrummet skal demonteres, vil vi lede efter karrosseridele, som måske nager mod hinanden på et aller andet skjult sted.
Index
111390: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 17:14:27) (svar på 111388)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.152.101)
Hej alle!

Tak for de mange gode forslag - den med vippearmen havde jeg ikke selv tænkt over, men det lyder da ikke tosset :)

Jeg har desværre prøvet at have remmen af og rotere de enkle dele, men her kunne jeg ikke finde noget

Akseludluftning? Taler vi her om krumtapudluftning eller?
Index
111391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Piv piv piv (31-05-2011 18:05:55) (svar på 111390)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det var mere omkring beskrivelsen af en banjobolt, det med akslen kom op.
Mvh
Kenneth Poulsen