tilbage

Land Rover Forum  

Index
116339: Bremseproblemer (03-11-2011 23:51:42)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.24.120.71)
Bil: Serie 3, 88", 1979 ex. mili med 2-kreds bremser.
Der har været en lækage på en forreste hjulcylinder. Begge hjulcylindre er udskiftet, men jeg kan ikke få bremsevæske frem til de nymonterede cylindre.
Noget kunne tyde på at lukkeventilen i bremsesvigtkontakten er decentreret. Det burde vise sig ved at kontrollampen lyser, men det gør den ikke.
Pæren er OK og jeg kan konstatere at kontakten er sluttet.
El-diagrammet i den officielle reparationshåndbog omfatter ikke kontrollampe for bremsesvigt.
Er der nogen der ved hvordan dette system er bundet sammen?
Index
116360: sv: Bremseproblemer (04-11-2011 11:00:20) (svar på 116339)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej

Prøv at lufte ud på hovedcyl, kommer der fint ud her?
prøv at skrue kontakten ud af ventilen, der nede i bunden kan du se stemplet, og der skal en være en ring/forhøjning midt i hullet, er den skubbet til en af siderne så har stemplet flyttet sig til den ene side, ret det tilbage med en lille skruetrækker, du kan skrue en bolt i hullet der kan holde det centreret mens du lufter ud.
Index
116376: sv: Bremseproblemer (04-11-2011 13:31:25) (svar på 116339)
Ole Rud (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.100.48.219)
Jeg ved ikke noget om lukkeventilen, men det er muligt at blæse bremsevæske ind gennem udlufteskruen i hjulcylinderen. Jeg har en udlufter der er lavet om til det. Er der ikke noget med at du osse bor i Jelling?
Index
116386: sv: Bremseproblemer (04-11-2011 16:58:49) (svar på 116339)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Afmonter kontakten på PDWAén og stemplet kan nu centreres med en skruetrækker eller lign.
Ellers kan du presse det den anden vej ved at udlufte lidt kraftigt på bag kredsen.
Jeg har sjældent oplevet at selve advarselslampen virker.. Fejlen ligger tit i testknappen! Prøv at skille den ad.
Index
116389: sv: sv: Bremseproblemer (04-11-2011 17:52:01) (svar på 116386)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.230.10)
Meldeventilen har kun 1 funktion, nemlig at melde om en kreds er
åbent, rørbrud, ell, for tromlebremsers vedkommende, trænger til en opstrammer. Meldeventilen er ikke indrettet til at spærre en kreds af og der kan heller ikke flyde bremsevædske fra kreds til kreds, med mindre ventilen er def.
At lampen ikke lyser kan skyldes kontakten er def.
At udlufte baglæns er en god ide; blot skal man siker sig udluftningsniplen er pinlig ren, da snavs ellers vil trykkes ind i systemet; herudover skal man holde øje med reservoir ikke flyder over.

Index
116415: sv: sv: sv: Bremseproblemer (05-11-2011 13:08:37) (svar på 116389)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Prøv at lufte ude, med den gammel "finger ventil" metode! velkendt på Engelske biler. Næsten alle med Lockheed / Girling systemer kan/skal udluftes problemfrit med dette.
For at få bremsevædsken igennem, :- Fjern udluftnings skruen helt. #1.Hold en finger løst på hullet mens "assistenten" trykker bremsepedalen ned.
#2.Tætne hullet med fingeren mens assistenten slipper pedalen.
#3 Gentage processen til der løber bremsevædske fint igennem, og husk at toppe niveauet op, på beholderen på hovedcylinder.#4 Isæt udluftnings ventilen, og gør processen færdigt på normal vis.
NB:- Det er ganske normalt at man skal begynde udluftning længst væk fra hovedcylinder, på Engelske biler! F.ex Morris Mascott, Jaguar Typ E, Lotus 7.