117600:
sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 09:40:21) (svar på
117584)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Morten
Ja, jeg kan godt forstå at du spørger.
EGR ventilen åbner mellem udblæsning og indsugning og lader udblæsningsluft koble tilbage til indsugningen, og dermed ekstraforbrændes noget luft, og forureningen mindskes. Derved kan EU normen i forhold til partikel- og sodforurening overholdes. Fra midten af 90´erne har det været et krav for at 300Tdi og Td5 motoren har kunnet godkendes, så har man biler i disse årgange, så skal der selvfølgelig være EGR ventil på.
På min 300Tdi har jeg pillet den af. Selve indsugningsmanifolden er fuldstændig sat til af sod-snadder. Der var kun cirka 2 cm lysning, hvor der burde være 5 cm. Resten var sat til i sod fra EGR funktionen. Dermed er luftstrømmen noget begrænset af EGR. Jeg er helt overbevist om, at det hjælper at rense dette ud. Hvis man gider at gøre det eks. for hver 100T km, så kan man snildt køre med EGR uden at det har yderligere konsekvenser. Men når funktionen ikke er påkrævet, så kan man undgå svineriet ved at fjerne EGR systemet.
Det er mit indspark til EGR/ikke EGR...