Ja det er så mine vinterdæk. Insa Turbo Extreme, med ca 80 skruepigge i hvert dæk. Jeg har hidtil kørt hele sidste sæson på dem og her er mine erfaringer.
Det er vigtigt at have det korrekte dæktryk. Derfor er dæktrykmåleren en ting man bør have i bilen om vinteren.
På normal tør vej, køre jeg med 40Psi. Det giver en brændstoføkonomi på 11,5 km/l og et let styretøj.
Er det fast underlag med is eller sne, køre jeg med ca 30Psi i dækkene. Det giver flere pigge i indgreb på vejen og dermed et mere sikkert greb. Dækkene forandre ikke bredde med trædefladen bliver ca 20% større.
Er det vanskelige forhold og man kun kan køre langsomt <30km/t og dyb sne eller store driver. Sænker jeg trykket yderligere til ca 15Psi. Her har jeg ca 60% større trædeflade end med fuldt pumpede dæk og bilen forcere furer, sten og andre småting med mindre modstand end på hårde dæk.
Har man ikke en dæktrykmåler ved hånden, så kan man "ca" måle højden fra jorden til fælgkanten, lukke luft ud til der er ca 3/4 af højden tilbage. Nu kan selv borgergryder på sommerdæk trække igennem ret meget sne.
Tohjulstræk: Alle steder hvor der er greb. Er der mere end 3/4 pletvist glat skifter jeg til 4x4.
Firhjulstræk: Så snart der er overvejende is eller sneglat kobler jeg over til 4x4. Ofte er bivejene heromkring ikke saltede, men motorvejen er det næsten altid. Så er der ikke andet for end at skifte frem og tilbage.
Er det virkelig glatte pletter hopper jeg ud og kobler navene fra når jeg køre i tohjulstræk, da jeg føler at der er så meget modstand i navene at hvis der kommer en glat plet på en ellers isfri vej, så kan det være nok til at gøre næsen ustabil.
88"en bremser 50/50 på for og baghjul. Så det er vigtigt at passe på når man bremser fra "høj" fart. Samme egenskab, der er en kæmpe fordel på offroad underlag og ved lav fart, bliver lige med et en speget affære når man kommer op i fart. Der skal ikke meget til at blokere baghjulene.
Jeg har dog rigtigt gode erfaringer med at smide 150 Kg ind lige bag bagakslen, som ballast. Men jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at veje henholdsvis for og bagende hver for sig,så jeg ved hvad den perfekte vægt er som ballast.
Det der snyder mange, som er vant til borgergryder er baghjulstrækket. En forhjulstrækker bliver understyret når man giver gas rundt i et sving. Dvs. at den gerne vil fortsætte ligeud. Det er den mindst overraskende respons for uøvede bilister i glat føre og er derfor sådan de fleste biler er sat op i undervognen.
En baghjulstrækker er overstyret ved gas i et sving. Dvs at den drejer ind i svinget, eller hvis man giver for meget gas, slår ud med bagenden.
Det giver langt bedre kontrol med bilen i et sving, men kræver øvelse at mestre og alle biler er forskellige. 88"en er lettere hysterisk på det område og kræver hurtige reflekser for at holde retningen.
Skifter man over til 4x4 er det en helt anden kedel fisk. Så bliver den lettere understyret med en eller to passagere. Hovedparten af vægten ligger på forhjulene og da de trækker med. så er det dem der bestemmer retningen. Det betyder at man som en også skrev, kan køre sig fra det meste. Ved at give gas i en udskridning, kan man oftest rette bilen så meget op at man ligesom føler at bilen trækker en gennem svinget.
Bremser man istedet, skrider den på helt normal vis i grøften udvendigt.
Hilsen
Jens