tilbage

Land Rover Forum  

Index
119490: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 13:45:16)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hej

Skulle du være en der stadig kører i en vogn uden bremseforstærker, kunne du måske svare mig på et af de der umulige spørgsmål...

Kan tromlebremserne bringe hjulene til at blokere i det hele taget og hvordan er de normalt i forhold til "moderne" bremser med forstærker?

Når jeg træder pedalen ned har jeg den der fornemmelse man ellers får når bremserne på en almindelig bil er overophedede og flyder. Altså fornemmelsen af at der trædes meget hårdt men de glider mere eller mindre som var der is i bremsen...

Vognen bremser slet ikke skævt eller noget, den bremser bare ikke ret kraftigt på fodbremsen. Til gengæld virker håndbremsen helt afsindigt godt. og da det er samme system undre det mig at den ikke bremser bedre på fodbremsen...

Hilsen
Jens
(Nu i stamfaderen til LR)
Index
119491: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 14:07:43) (svar på 119490)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg vil mene at der er noget der ikke er godt mellem bakker og tromler.

Evt. blankslidning af en af delene eller begge dele.

Der er mange forskellige slags belægningstyper man kan få leveret fra en bremsemand - hvis belægningen er lagt på hos en bremsemand.
Der kan være lagt en forkert type belægning på bakkerne.

Et tip kunne være at give både bakker og tromler en tur med smegellærredet så den hårde overflade bliver brudt, det kan mange gange give en god effekt.

Og som svar på dit direkte spørgsmål, så skal bremserne kunne blokere, også uden at man har trænet bænkpres i 5 år.

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW serie III 1971 med enkeltkreds, men dog med forstærker.
Index
119492: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 14:09:31) (svar på 119491)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Tillæg til ovenstående:

Jeg går selvfølgelig ud fra, at der overhovedet ikke er antydningen af olie i bremserne!

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
119493: sv: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 15:27:10) (svar på 119492)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jens
Min SIIIér er født uden bremseforstærker. Og sådan har det været lige siden.
Man kan sagtens få den fornemmelse du beskriver.
På bremseprøvestanden, blokerer den som den skal, på grusveje blokerer den og naturligvis i sne;-).
Men jeg har ikke oplevet, at den har blokeret på ren tør asfalt.
Det er ikke ensbetydende med, at den ikke kan bremse, men blot et udtryk for at der skal flere kræfter til, end du og jeg har i benene.
Min egen erfaring med bremserne er, at den ikke bremser optimalt, før et par måneder efter udskiftning af bakker og tromler. På min, ses det tydeligt, idet bremsebakkerne kun træder på de øverste 3-4 cm af bakkerne. Men indtil de træder på hele bakkens flade, er pedalen relativ blød at træde på og bremseevnen er derefter.
Jeg justerer så bremser en gang om ugen og efterhånden bliver de bare perfekte. I den forbindelse er det vigtigt at bremserne ikke bliver justeret så hårdt, at der er modstand mellem bakke og tromle. De bliver ikke slidt hurtigere til, af den grund, men varmeudviklingen, gør blot, at tromlerne bliver ovale.
Mvh.
Martin
Index
119494: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 15:34:08) (svar på 119490)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hej Jens

Jeg håber at jeg ikke læser dit indlæg rigtigt!

Du skriver: Citat"Til gengæld virker håndbremsen helt afsindigt godt. og da det er samme system undre det mig at den ikke bremser bedre på fodbremsen...Citat slut.


Du er vel klar over at håndbremsen ikke er det samme som hjulbremsen. Som jeg ser det, må hånd bremsen i udgangspunktet ikke bruges når vognen er i bevægelse!

Mvh
Verner
4586
Index
119497: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 15:48:23) (svar på 119494)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tak for de mange indput. Og Verner, nej jeg bruger ikke håndbremsen i fart. Jeg tjekkede bare lige i lidt mindre end gang-tempo og den tager dælme ved!

Jeg vil følge rådene og få skilt sagerne ad hurtigst muligt. Bilen har holdt stille i 4-5 år og skal lige gås igennem fra A-Z.

Hilsen
Jens
Index
119501: sv: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 16:38:00) (svar på 119497)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Stamfaderen til LR.... Kører du JEEP nu? Willys? Det er også en fed vogn..
Index
119505: sv: sv: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 18:25:53) (svar på 119501)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Scch - ikke så højt herinde. Det er meegget hemmeligt. Men sådan en M38A1 deler jo så mange af de højteknologiske dingenoter at man roligt kan behandle den som en Land Rover...
Den gamle S3 dame står foran renovering og så måtte jeg jo lige have en lille fiks bil til at smutte rundt i.

Hilsen
Jens
Index
119507: sv: sv: sv: sv: sv: Blokeringsfri bremse? (22-01-2012 18:43:46) (svar på 119505)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Sårn en willys er nu også fed.. Jeg havde engang en med stjerner på og det hele fra WW2 1944 den blev desværre overset af en gummiged da jeg hentede foder til hunden på foderstoffen... Den blev ca 15 cm høj og stod ikke til at redde :-( fik dog godt betalt fra forsikringen men har ikke fundet en erstatning endnu. Læg lige et billede op af den, eller send et på mail..