124418:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 00:38:47) (svar på
124415)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.63.237.146)
Lyder godt nok underligt...hvad siger RoverGauge, hvis du har det tilsluttet - prøver ECU´en at holde tomgangen oppe, ved at åbne steppermotoren, når den falder under 700 omdrejninger? Det burde være tydeligt, at den prøver at "redde" tomgangen, ligesom når man f.ex. indkobler A/C eller el-forrude, ekstralygter eller sætter i gear.
Og hvad sker der med batterispændingen, når den er ved at gå ud?
Ang. steppermotor, så har jeg købt én hos paddocks, der var faldet næsten fra hinanden ved modtagelsen, og den jeg fik i erstatning manglede en af nitterne, og kan have tendens til at hænge. "Nyt" er ikke altid "virksomt" (desværre).
Og ang. tomgang, har du stillet tomgang efter bogen, altså med stepper fjernet/blokeret, vacuum fjernet osv. og justeret den plomberede skrue på AFM til anbefalet omdrejninger? (Ikke for at være hellig, jeg har aldrig gjort det selv, men det er klart at de justeringsmuligheder som ECU´en har, kun virker godt, hvis ingen trims er ude i yderområderne i forvejen).
Nu skriver du, at du har en "sjov" knast - og en af de eneste ting, som Cux 14 skulle have vanskeligheder med er underlige knaster:
"One of the coolest things about the Rover 14CUX system is that it will self-adapt to many of our cars. For example, it will work fine with a wide range of compression ratios and exhaust systems. There are a couple notable exceptions. For example, the 14CUX system has a hard time adapting to a cam with a lobe separation angle under 112 degrees. For special applications like engines with aggressive cams or with displacement enlarged to more than about 4.2L (258cid), one should strongly consider purchasing specially programmed replacement control chips. Especially in England, there are quite a few people hot-rodding Range Rovers and TVR sports cars for off-road performance and competition. The expertise certainly exists to reprogram a 14CUX ECU for good driveability to 4.6L (283cid) and even beyond, but it's not a do-it-yourself job." skriver BritishV8.org.
Men da den kører godt som kold, lyder det måske ikke som det oplagte problem.