Det er også lidt OT, men jeg tillod mig at stille spørgsmålet pga. at der sikkert er nogen LW-folk der også kunne bruge svaret :-)
Men det drejer sig altså om min Jeep M38A1 fra 1966, der er mit eneste køretøj indtil den gamle serievogn bliver veteran og restaureret om et par år.
Motoren der skal erstatte den opslidte 2-liters F-head, som sidder i Jeepen, er en Ford Taunus 2,0L V6 (90hk), som sad i de første Taunus stationwagons bla. sammen med en tregears kasse. De er af en benzinmotor at være ret momentstærke og efter Jeep-standart ret "økonomiske" i drift.
Motoren har været renoveret for nylig og kommer ud af en CJ6, men der skal laves en del på den rent mekanisk inden jeg kan sætte den i min egen Jeep. Derfor besluttede jeg at give den, den helt store omgang med Megasquirt også.
Den har ydet ca. 10km/l med karburator og jeg håber at få den op på 12-14km/l med indsprøjtning.
I øjeblikket går jeg og holder udkik efter en Ford Eskort V6, da det vil være en optimal donor til at levere indsprøjtningsmekanikken. Jeg vil kunne bruge næsten alt fra denne model. Både indsprøjtning og senere tænding, som den nyeste version Megasquirt også kan styre.
Den største hurdle med ombygningen bliver uden tvivl at lave en ny indsugningsmanifold, der passer ned mellem cylinderne, så jeg kan placere en dyse ud for hver indsugningsventil.
Alternativt kan man også gøre det nemmere ved at sætte en eller to dyser i et spjældhus, som erstatning for karburatoren. Men så skal man ikke forvente nogen forbedring i brændstoføkonomien og det er en stor del af projektets mål, da jeg køre dagligt i bilen, som er indregistreret til helårskørsel.
Med ombygningen håber jeg også at opnå en bil med mere moderne serviceintervaller på motoren omkring brændstof og tænding, da jeg som nævnt er træt af at fifle med udslidte pumper, karburatorer og ikke mindst tændingsanlæg, der kræver løbende vedligehold for at virke optimalt.
Seneste overspringshandling jeg har lavet på Jeepen, kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=ws682W4HLJY&feature=plcpDeep Water Fording Kit :-) Sidst i klippet, får man et kik på mere af bilen.
Hilsen
Jens