Jamen det er der skrevet tykke bøger om, en register med fire porte eller fire porte der åbner ens, er der ikke mange der magter at dyse rigtigt, der er flere ting der spiller ind der er accelerationspumpe der ikke er tilpasset, der er et tomgangssystem og et højfartssystem tomgangssystemet kører som regel med op til ca. 90 kmt. venturi størrelsen skal passe, der er en formel for at regne den ud i forhold til kubik cm, luft dysen i luftblanderøret er lige så vigtig som hoveddyssen, den kører normalt ikke med samme co2 værdi i hele området, men kun ca med 1,5 % i højfartssystemet. alt dette skal spille sammen så kan det såmænd godt blive "økonomisk" .
SUen er den simpleste form for karburator der findes, og der er gjort mange forsøg på at lave variabel venturi karburatorer uden det er lykkedes rigtigt for nogen, Ford havde dog en der var rimelig.
Til SUen kan der fås ca. 700 forskellige dyser, på de fleste af dem har 14 måle punkter, de HFI44 vi ser på V8eren følger fint med til over 220 hk. til nåle valg findes der et program der hedder Winsu der kan downloades for ca 200,-kr. og på
www.sucarb.co.uk kan man sammenligne de forskellige nåle i en graf, det er smart. Jeg er fra en tid hvor vi brugte TIMER på at nørde i dobbelte horisontale Weber, men vil aldrig drømme om at sætte andet end SU på en bil der kører terræn, alt andet duer bare ikke til det, fordi de ændre blandingsforhold når svømmerhøjden skifter.
Jeg ved ikke om det var til nogen hjælp, men det var nogle af grundene.
MVH Per