tilbage

Land Rover Forum  

Index
143723: intercooler (11-07-2014 21:36:13)
Thomas Petersen #8715, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.149.176)
hej . nogen der har erfaring med vand kølet intercooler på defender td5 ?

vh thomas
Index
143743: sv: intercooler (14-07-2014 18:12:23) (svar på 143723)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.10.153)
Har ingen erfaring med det forespurgte, men man kan læse en del om det på www.enginebasics.com (hagesmæk tilrådes, der er masser af guf og slik til bilen) nederst på siden er en masse løsningsmodeller; bl. andet i rammen yderst til højre -air to air vs. watercooled---- Bybusser, rutebiler har haft vandkølede intercoolere i en del år, styret af motorens kølevand dvs. 80-90gr. varmt, men det er nok af hensyn til ensartet indsugningsluft og mindre forurening.
Har lige selv investeret i "storere" intercooler til TD5eren, det har givet lidt mere bundtræk, livlighed og, forhåbentlig, bedre økonomi, dette har dog ikke kunnet fastsættes endnu, da der ikke er kørt ret meget siden montering.
Index
143746: sv: sv: intercooler (14-07-2014 18:59:56) (svar på 143743)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Verner

Hvilke busser/rutebiler kører/har kørt med vandkølet intercooler? Jeg kender ingen ...

Mvh
Mikael - motorinteresseret gennem 50 år
Index
143752: sv: sv: sv: intercooler (14-07-2014 20:30:36) (svar på 143746)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.106.130)
Mmmjjaaeee, Bedste Redactoer, et ganske uartigt navn, som begynder med V, der indgår 5 bogstaver i alt og frit oversat fra latin betyder det "Jeg ruller"
Index
143761: sv: sv: sv: sv: intercooler (14-07-2014 23:25:05) (svar på 143752)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Min gode hr. Andersen

Nu var jeg juniorsælger (desværre mere junior end sælger) for omtalte svenske mærke fra 1978 til 1981 (hvor intercooler-æraen for alvor startede med Volvo F10/F12) og har hverken dengang eller siden hørt om luft/vand intercoolere på Göteborg-skramlekasserne - eller på andre kendte europæiske lastbil- og busmærker.

Så vidt jeg husker kom der vist nogle Volvo Penta-varianter af deres lastbilmotorer med luft/vand intercooling, men det var vist til marine- og industribrug.

En anden svensk lastbil-, bus- og motorproducent, der begynder med S, har 6 bogstaver i navnet, der betyder Skåne på latin, har mig bekendt aldrig benyttet vand/luft intercoolere til køretøjer, da de ikke egner sig mobile enheder men kun til visse typer stationær drift.

Mvh
Mikael
Index
143762: sv: sv: sv: sv: sv: intercooler (15-07-2014 04:21:04) (svar på 143761)
jim johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.88.132.250)
Hej Michael
volvo har vandkølet ladeluft kølere på motor type THD102K;THD103K,DH10A,GH10A som blev brugt i volvo B10 og volvo b9 busserne
hilsen jim
Index
143763: sv: sv: sv: sv: sv: intercooler (15-07-2014 04:21:16) (svar på 143761)
jim johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.88.132.250)
Hej Michael
volvo har vandkølet ladeluft kølere på motor type THD102K;THD103K,DH10A,GH10A som blev brugt i volvo B10 og volvo b9 busserne
hilsen jim
Index
143767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: intercooler (15-07-2014 09:37:18) (svar på 143763)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
@Jim og Verner

Jeg bøjer mig i støvet - så blev jeg også klogere i dag :-)

Mvh
Mikael
Index
143765: sv: sv: sv: sv: sv: intercooler (15-07-2014 07:42:31) (svar på 143761)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Begge systemer findes.
Den mest udbredte i køretøjer er luft/luft pga. den simple opbygning og lave vægt. Kræver god lufttilførsel og god plads. Kan med fordel forsynes med ekstra ventilatorer for at opnå bedre køleeffekt.
Luft/vand bruges oftest på stationære enheder, men også på især busser, hvor der ikke er ret megen plads. Til gengæld er systemet væsentlig tungere pga. øget vandmængde.
Luft/vand er velegnet til trophy biler, hvor biler ikke kommer op i hastighed = mindre luftstrøm.
Hvis man er snu, bruges der kun vand i kølesystemet for at få en bedre køleeffekt, ca. + 20 %. Det er kun et spørgsmål om kemi og tøris!