tilbage

Land Rover Forum  

145678: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 10:48:38)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Så fik jeg svejset, bukket og lavet al rusten på min RRC V8 1990, og efter gode råd og billeder herfra kom det hele også til at passe sammen. Gulvtæpper, reservehjul og alt passede som...som det nu gør i en RRC. Happy ending troede jeg.
Men nu vil den ikke starte (overhovedet)!. Den har stået ude i det fugtige vejr - i nu 4 uger. Batteriet er OK og ladet op. Tændkabler nye (og prøvet med de gamle). Skiftet et ad gangen, så der er ikke byttet om på noget.
Måske skal dette lige med: Da jeg hældte benzin i den nye tank, prøvede jeg at starte: Den startede i første hug (som altid), men døde efter 10 sekunder. Efter lidt fejlsøgning, fandt jeg ud af, at benzinpumpen ikke kørte. Den startede altså på "rester i systemet". Nu kører tankpumpen godt igen (der var et dårligt stik), men motoren - den er helt død. Jeg checkede tændingsdele, og fandt at kablet mellem spole og fordeler var 99% knækket (tæret stik). Så derfor - nye kabler. Det har dog ikke hjulpet. Jeg kan trække 10 mm gnist mellem spolekablet og blok. Og tændrør 1 pillet ud gnister også mod blok. Selv med masser af startgas direkte i indsprøjten tænder den ikke. (Derfor er jeg koncentreret om tændproblemet).
Tændrøret virkede dog fugtigt da jeg pillede det ud. Både af benzin og vand.
Er næste forsøg at købe 8 nye tændrør, eller er det spolen, eller tændforstærkeren jeg skal mistænke? Jeg ved godt at sidstnævnte er et problembarn, men jeg har kraftig gnist og som sagt - for 4 uger siden ingen problemer overhovedet. Familien taler allerede om, hvad sådan en afhenter-bil mon er værd på dba.dk...
145679: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 10:54:39) (svar på 145678)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Har du prøvet at udskifte rotor og låg ? - det havde jeg en del "sjov" ud af inden jeg gik over til elektronisk tænding.

Prøv evt at skrue alle tændrør ud - rens og tørre.
145681: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 11:02:31) (svar på 145678)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Fugtige af både benzin og...... vand !!

Tror du selv har fundet problemet :-)

mlrh Claus
145682: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 11:28:41) (svar på 145681)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Jeg forstår så bare ikke rigtigt hvordan der bliver fugtigt inde i en cylinder? Kondens?
Og hvad så med nye tændrør - bliver de også våde når jeg skruer dem i.
Jeg får sådan nogle tanker om at stå med en føntørrer ned i alle 8 huller...det vil tage tid..."for this operation you will need Special Rover tool ERR 1234 Cylinder Dryer".
145684: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 12:30:19) (svar på 145682)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Vand i cylinderen skyldes i bedste fald brændstofsystemet.

Var den nye tank HELT tør og ren indeni da du monterede den?
Er der vandfugtighed i alle cylindre?
Hvordan ser brændstoffiltret ud?

I mellemgruppen kan årsagen være en defekt toppakning

I værste fald en revnet cylindervæg

I de to sidste tilfælde skulle det dog være muligt at starte maskineriet med ujævn motorgang.

Optørring af cylinder gøres udemærket med en trykluftpistol og en bomuldsklud
145685: sv: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 12:49:07) (svar på 145684)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Claus,
som sagt - bilen kørte helt fint før mit tankskift. Det er muligt der er kommet lidt regn/kondens i tanken undervejs. Vejret har ikke ligefrem været med mig.
Det der undrer mig mest er at der ikke sker noget overhovedet med æter i indsprøjten. Tyder på våde og dårlige tændrør. Jeg vil forsøge at købe 8 ny som det første. It´s never over with a Rover...
145686: sv: sv: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 13:24:47) (svar på 145685)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Prøvede du at starte den med "Flood clear" på speederen - gaspedalen mere end 70-80% i trykket ned ?
145687: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 13:39:53) (svar på 145686)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Ja, i flere omgange endda...både med og uden æterspray. Det undrer mig, at jeg slet ikke får gang i en eller to cylindre. På et UK forum var der en der skrev (til et tilsv. problem) at "man ikke kunne være sikker på at tændrøret gnistrede i cylinderen, bare fordi det gør det mod blokken. Det er noget andet under kompression. Jeg har meget dårligere erfaringer med tændrør, der har været våde" En anden foreslår at "bage" tændrørene i ovnen ved 100 C et par timer...
Nu prøver jeg med nye tændrør i aften eller i morgen. Nogle gange er V8 ikke dobbelt så sjovt.
145688: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 14:16:18) (svar på 145687)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.171.148)
Hvor stor er elektrodeafstanden på dine nye tændrør ?
På nogle nye rør er den 1,1-1,2 mm hvilket er for meget til et, måske lidt svagt, tændings-system....

Det er helt korrekt at kompressionen kan "stoppe" en gnist. Selv om det gnistrer på blokken behøver der ikke være gnist når det er monteret.
Prøv ar rense tændrørene, Juster afstanden til 0,7-0,8 mm og prøv et godt gammelt trick med at "tegne" på midter- og side elektroden med en blyant...
Og ja... Det virker faktisk ;)
145689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nu vil den bare ikke starte...RRC V8 efi (07-11-2014 14:23:41) (svar på 145688)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Carsten,
tak for dit råd. Jeg tror jeg ofrer 8 nye rør, da de gamle har kørt et par år nu. Jeg skal gerne bruge bilen snart, og at skrue 8 rør ud/ind er surt i aftenmørket, så hvis jeg kan nøjes med at gøre det én gang, vil det spare mig noget tid. Elektrodegabet er iøvrigt 0,8 - 0,9 mm på de gamle. Jeg har ikke adgang til trykluft hjemme, så rensning er ikke så ligetil.
145692: Opdatering (07-11-2014 17:19:30) (svar på 145689)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Så fik jeg skruet 8 nye (NGK) stifter i. Med lidt hjælp fra startgas, kunne jeg få motoren igang. Den kan køre stabilt over 1500 o/min. men slet ikke på alle cylindre. Det lød forfærdeligt. Efter at have kørt et par minutter, målte jeg temperatur på udstødningsmanifolderne. Den højre side (set fra rattet): 250 grader. Den venstre side: 41 grader! Den tænder altså slet ikke i venstre side. Jeg må checke injektorer og deres forbindelse i morgen. Noget må have tabt kontakten i løbet af stilstandsprioden. Måske en fælles stelledning til de fire injektorer?
Utroligt så meget der kan gå galt i løbet af en periode, hvor motoren slet ikke kører.
145693: sv: Opdatering (07-11-2014 17:29:48) (svar på 145692)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Sidder tændkablerne i rette rækkefølge ??
145694: sv: sv: Opdatering (07-11-2014 18:18:11) (svar på 145693)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Paul,
Det går jeg ud fra, da jeg har skiftet dem ét ad gangen. Det underlige ved alle mine problemer er jo, at jeg ikke har rørt hverken ledninger eller motorrummet i de 4 uger mit Rear Cross member of rustprojekt har taget. Før kørte den helt perfekt. Og da jeg startede motoren for første gang for et par dage siden, tændte den perfekt på alle 8 cylindre. Derefter gik den stendød. Så fandt jeg ud af en dårlig forbindelse til pumpen. Og det tærede tændspolekabel. Måske den har fået lidt kondensvand via tanken/pumpen/injektorer, som så har aflivet tændrørene.
De er så nye nu, men nu virker det som om alle 4 injektorer i den ene "bank" er døde. Jeg vil måle på dem i morgen. Det virker mere og mere mystisk. Håber ikke, jeg skal ud og lede efter nye injektorer...
145695: sv: sv: sv: Opdatering (07-11-2014 18:25:20) (svar på 145694)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Vil lige tilføje: Er det ikke underligt, at den ene cylinderbank kører, mens den anden SLET IKKE kører? Der må jo trods alt ske en hvis luftblanding i plenum-kammeret? Men med målt temperatur på den ene manifold på kun 41 grader, er jeg helt sikker på, at INGEN cylindre fyrede i den side. Virkelig underligt. Checkede tænding med tændpistol, og der var blink i alle fire kabler.
145697: sv: sv: sv: sv: Opdatering (07-11-2014 19:49:22) (svar på 145695)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Kommer der brændstof frem til den 'døde' side ?
145719: sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 10:54:02) (svar på 145695)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.229)
Har du prøvet at skylle hele systemet i indsprøjtningen igennem?
Lyder lidt underligt men i min fornememlse kunne der jo godt have kommet snavs eller luftbobbel u di den ene side.
Prøv at tage slangen af før tryk dimsen og lad bensinen rende igennem.
Men er det er muligt.
Har du i diniver for at få den til at køre fået knækket en ledning eller to. De er ret skrøbelige når de er gamle. i min indsrpøjtning til 3,5 V8 var alle ledninger delvis knækket.

CLaus
145720: sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 13:34:35) (svar på 145695)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.89.157)
Hvis du har katalysator, så skal du ikke lade motoren gå med uforbrændt benzin, for det kan en kat ikke holde til. Manualen advarer flere gange, og skriver, at hvis ikke motoren starter indenfor 12 sekunder, så skal man ikke forsøge længere, men finde årsagen.
Det burde ikke være muligt at få benzin frem til den ene bank og ikke den anden, eftersom alle injektorer får benzin fra det samme rør, der løber rundt.
Du skal ikke forvente, at benzin fra den ene bank også er til rådighed i den anden, for der sprøjtes i indsugningsmanifolderne og ikke i plenumkammeret.
Du kan teste injektorerne ved at måle modstand på de to styreledninger, der går ud af ECU'en. Proceduren er velbeskrevet i værkstedsmanualen, som kan fås i klubbutikken (tror jeg da nok), eller findes på nettet. Man kan også lytte sig til, hvad injektorerne laver: der fås billige stetoskoper (fx hos Biltema) med en metalstang i lytteenden, med hvilken man kan lytte på hver enkelt injektor og høre, om den klikker. Der behøver kun være een dårlig forbindelse i kredsløbet for at hele banken er død, da alle fire injektorer fyrer på en og samme impuls.
Der findes et gratis motortestredskab, RoverGauge, som er beskrevet andetsteds her i forummet. I dette tilfælde er det måske ikke det mest velegnede instrument, for det kan højst fortælle, hvad lambdasonderne finder ud af - altså, sonderne burde kunne vise, om der kommer en helt syg blanding ud af den ene eller den anden cylinderbank. Men på det tidspunkt, de er klar til at sige noget, er katalysator måske allerede skadet.
145725: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 17:25:30) (svar på 145720)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Michael, Claus & Paul,
Så fik jeg kigget lidt mere på det idag. Jeg målte injektorer som beskrevet i Haynes, der er 4,6 ohm mellem 2 og 11 og samme modstand mellem 2 og 13, elektrisk er alle 8 injektorer altså være OK.
Michael, jeg har også læst dette, har undskyldt overfor mig selv, at hvis bare benzinen når at fordampe (gennem udstødningen) inden jeg får den i gang, så sker der ikke noget...mit problem er jo også får lidt benzin, ikke for meget. Tror alligevel mine kat´er er delvis defekte, da jeg har haft problemer med høj CO og HC ved syn.
Har haft ECU adskildt, ingen brændte printbaner eller noget, men hvorfor skulle der også være det. Renset alle stik med kontaktrens og vatpinde, ingen forskel. Motor kører stadig kun på en cylinderbank.
Hvad er så fejlen? Tænding stoler jeg nu på er helt OK. Det skulle være ydert underligt, at 4 helt nye tændrør/kabler er dårlige. Jeg har gennemgået forbindelserne, og alle 8 kabler sidder korrekt.
Injektorer: Kan være defekte - på trods af rigtig modstand. Men alle 4 på en og samme gang? Virker noget usandsynligt.
Tilbage står så min ECU (14CUX boxen). Selv om den ser tilforladelig ud, kan den være ødelagt af mit svejsearbejde, selvom jeg har haft stel forbindelse pillet af. Og på trods af jeg ikke har svejset i nærheden af nogle kabelbundter. Krybefugt fra 4 uger med uopvarmet bil og konstant regn/gråvejr kan have slået den ihjel.
En "ny" brugt box koster ikke så meget i UK, så med mindre nogen har en liggende, bliver det nok næste step. Jeg har et oscilloskop, så jeg kunne have checket om der kom impulser til injektorerne, men det har så også bestemt sig til at være defekt idag. Og det er ikke engang engelsk.
Jeg har Rovergauge, men sjovt nok er der ingen fejlmeldinger fra boxen.
Lambda er helt til rotterne, men det er jo forventeligt med kold motor og kun ild i 4 cylindre.
145726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 17:37:08) (svar på 145725)
Bo helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
En tilføjelse:
Der burde være konstant cirkulation i fuelrail, pumpen laver "overskudstryk", der ledes retur til tanken via trykregulatoren. Der burde altså teoretisk altid være "frisk benzin" hele vejen rundt.
Nogle englændere tester injektorer ved at pille hele fuelrail af med benzin og injektorer stadig monteret, og sprøjte ned i 8 bægre. Har nogen prøvet dette, og kan man virkelig hive alle 8 injektorer op af motoren, uden at afmontere plenum kammeret, slanger osv.?
Det ville jo unægtelig give syn for sagen, om hvilke injektorer, der kan køre.
145730: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 05:54:09) (svar på 145726)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.155)
Hvor bor du hen ad i verden ?
145731: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 09:19:13) (svar på 145730)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Carsten,
Jeg bor i Rødovre.
145742: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 15:22:34) (svar på 145725)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.89.149)
Du har da været rundt om det, må man sige. Men har du også prøvet at lytte til de injektorer? Det er jo en ret simpel test, og hvis de klikker, ja, så får de impulser, og så er ECU'en nok ikke fejlårsagen. Omvendt, hvis de ikke siger noget, så er der grund til at se nærmere på ECU'en eller forbindelsen.
Hvis de får impulser, så er sagen jo ikke mindre mystisk, men så er fejlkilderne da snævret ind. Kunne man så tænke sig, at de alle fire er så utætte, at de drukner forbrændingen? Du skrev jo noget om våde tændrør. Eller er det for vild en teori? Jeg tror ikke selv på det, men kan ikke finde på noget smartere at foreslå.
145751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 20:43:25) (svar på 145742)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Ja, et ret uskyldigt "skift af rear cross member" blev et rustprojekt der tog godt 3 uger, da jeg kom ind under tæpper og bund og så kom disse motorproblemer oveni. Jeg prøvede at lytte til injektorer i går aftes (med en gummislange i øret), men jeg kunne ikke både holde motoren igang, lytte og flytte rundt på slangen...jeg må prøve i morgen aften med en hjælper. Jeg er også ved at finde ud af et brugbart oscilloskop, så jeg kan måle impulserne til injektorerne. Hvis de ikke får impulser, er sagen jo løst: ECU er defekt. Så skal jeg bare finde en "ny" i UK. Top-uheldigt at mit ´skop skulle stå af, netop som jeg havde god brug for det.
Jeg har også fået et godt input om, at mit brændstof-relæ kan være halvdårligt, så pumpen kører uregelmæssigt og ikke leverer tryk nok. Det må jeg også lige prøve af imorgen. Evt. fixe noget med et manometer, så jeg kan se, om pumpen leverer tryk nok. Den er åbenbart også kendt for at have en begrænset levetid.
Ja, ideerne kører rundt i hovedet på en, nogle gange skal jeg huske mig selv på, at for 4 uger siden havde jeg en RRC der kørte rigtigt godt, og altid startede i første hug. Det må være én lille ting, der er er i vejen.
145753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 20:50:45) (svar på 145751)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.33.247)
I flg. ledningsdiagram til EFI-system er dyser forsynet med strøm via en brun/orange ledning fra relæ, men den styrende stel fra ECUen til dyser er opdelt i to- en til hver side, nemlig gul/blå og gul/hvid; kan være en ugod ledningsforbindelse.
145759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (10-11-2014 21:54:46) (svar på 145753)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Verner,
jeg har gennemmålt disse ledninger, den samlede modstand er ca. 4,6 ohm for hver fire injektorer i parallel, og forbindelsen til stikket ved ECU er OK. I morgen måler jeg impulser ved injektorerne, og hvis der er forskel højre/venstre er ECU sandsynligvis defekt. Hvis puls er ens højre/venstre må injektorer være dårlige (tilstoppede) eller brændstoftryk være forkert (for lavt). En sidste mulighed er den vacuum-styrede trykregulator på fuel-rail, men nu checker jeg lige de andre muligheder først. Nu skal den snart ud og brumme igen.
V8 - dobbelt så sjovt og dobbelt så meget at checke...
145766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (11-11-2014 21:51:22) (svar på 145759)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
Hej Bo.

Jeg bor lige ude i Glostrup.
Jeg kan lige pille min ECU af og komme forbi en dag, så kan vi prøve den?

Mvh Jacob Gren.
JgrSport@hotmail.com
145767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (11-11-2014 22:32:13) (svar på 145766)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.139)
Hej
Måske et skud i tågen.
Havde frakoblet batteriet i forbindelse med svejsning ?
Hvis ikke, kan det så ikke tænkes at dette kan have affødt elektroniske problemer ?
M
145771: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (12-11-2014 10:39:31) (svar på 145759)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej Bo

Jeg har oplevet et lidt lignende problem, efter lang tids stilstand, ville motoren kun starte for derefter at drukne. Der gik lidt tid med at finde ud af hvad der var sket, ECU var gået og lagde konstant stel til begge dyserækker. Ny boks og så kørte det. Så jeg ville helt lavpraktisk teste det ved at lave 8 løse ledninger fra stikkene i den side der kører og forbinde dem i modsat side og se om den så starter op der. Tjek i øvrigt også om der er konstant strøm til dyserne når den kører, kan ikke huske om du skrev om det var ok eller ej.

Hilsen
jan
145774: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (12-11-2014 12:44:27) (svar på 145771)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jacob, Morten & Jan,
Jeg vil lige undersøge om min pumpe leverer det rigtige tryk, inden jeg går tilbage til ECU-sporet. Det er meget venligt af dig, Jacob, og jeg skriver til dig, hvis alt andet virker OK.
Morten, jeg havde stel pillet fra under alt svejsearbejdet, så det burde være i orden. Hvis du læser tilbage i tråden (noget af en følgeton) så var det første der skete, da jeg havde samlet bilen, at den sprang igang på alle 8 cylindre, men døde efter 10 sekunder. Så ECU virkede godt nok på det tidspunkt. Måske en "klump vand eller snavs" nåede injektorerne på det tidspunkt?
Jeg har hele tiden tænkt at det var fordi pumpen ikke kørte ordentligt (der var en halvdårlig forbindelse i stikket ude ved tanken). Forløbet er efterhånden så langt, at jeg kan tvivle på mine egne iagttagelser...
I går aftes målte jeg i venstre/højre side på injektorernes stik, og der kommer impulser i begge sider. Det tyder også på at ECU er OK.
Jed adskildte og rensede også de to relæer, der giver strøm til pumpen. De så OK ud. Hvis pumpen ikke leverer det rette tryk, må jeg måle spændingen helt ude ved tanken. Desværre har jeg genmonteret gulv og tæpper, så der bliver lidt at adskille igen (lærestreg: check at det, du gemmer virker!).
Jan, det kan være du har ret - men jeg tror mit problem er modsat - for lidt benzin. Tændrør virker ikke våde af benzin nu. Og som sagt, der kommer korte impulser i begge sider, ikke hverken konstant stel eller plus.
Så lige nu er næste skridt at checke pumpetrykket. Jeg har et manometer, skal lige have rigget et t-stykke og slanger til.
145835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opdatering (16-11-2014 20:34:35) (svar på 145774)
Opdatering 2 - så kører bilen igen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Så fik jeg liv i bilen igen, og er netop retur efter en halv times prøvetur...
Efter at have skiftet alle tænddele, og checket at der kom impulser til injektorer i begge sider (og at de havde rigtig modstand), måtte det jo være noget med benzinen det var galt med. Men hvad? Først checkede jeg begge relæer til benzinpumpen - OK. Så satte jeg et manometer efter benzinfilteret - med Rovergauge-programmet tilsluttet kan man starte og stoppe pumpen manuelt, så det var en stor hjælp. Målt tryk ca. 3 bar. Ikke super, men ihvertfald over de 2,5 bar, som regulatoren skal have.
Bagefter lod jeg benzinen fra filteret løbe ned i et drikkeglas - og ca. halvdelen viste sig at være vand! Det må altså have regnet ned i tanken mens jeg var optaget af mit rustprojekt (sikkert via påfyldningsstudsen og de inderskærme, som jeg havde monteret som noget af det første - dumt gjort!).
Så hvordan får man så det nemmest ud? Jeg afmonterede returløbet fra fuel-rail og ledte det med en slange ned i en 1,5 l. flaske. Benzinen var mælket og skildte så til vand og benzin i flasken. Efter ca. 3 l. benzin pumpet gennem systemet, kom der "ren" benzin ud.
På med slangen igen, og starte motoren. Først tændte den på de 4 "gode" cylindre, men i løbet af 10-20 sekunder kom alle 8 cylindre med. Herligt!
Efter stabil tomgang et par minutter kørte jeg så en tur. Den trækker og kører som før! Eneste problem er nu, at den gerne vil falde tilbage til kun at tænde på 4-5 cylindre i tomgang (for rødt lys). Lidt mellemgas, og alt spiller igen. Jeg tænker at der måske stadig er emulgeret lidt vand i systemet, og at lidt sprit i tanken vil kunne klare det i løbet af et par dage. Jeg vil også tappe en liter eller to af via tankens bundprop i morgen, så må jeg se, om der er mere vand.
Tak til alle for gode råd undervejs.