147994:
sv: sv: td5 motor (08-03-2015 12:23:36) (svar på
147969)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.57.114.146)
Jo, Td5 er med kædetrukket overliggende knastaksel, som også trækker/aktiverer pumpe-dyse. En gummi-knastrem, som vi kender fra tidligere Land Roverdieseler vil ikke kunne holde ell. være præcis nok, hertil er kæde servicefri, dog er der melding om kædestrammer der hænger og giver slaskende kæde; ret enkelt at udbedre, se tidligere tråd om dette. Td5 er en stabil og driftsikker motor, har selv en i Defenderen. Dog er der meldinger om- utætte O-ringe, ved dyse, så diesel løber ned i bundkar; træk oliepind og se om overfyldt og diesellugt fra pind. På tidlige Td5 med højt km. kan der være spor af olie, der er trængt op til ECUen via ledninger fra dyser, aftag multisik til ECU, under passagersæde på Defender og se om oliespor. Utæt/def. dieseltrykregulator, sidder på højre side af motor bagtil, hertil utæt vippearms dæksel- pakning. Om def. turbo, aftag slange mell. turbo og intercool. og se om turbohus er olievædet i bund; lidt olielag tolereres, men ikke blank-våd af oliespild. Utæt/def. topstykke, se om olieslam i ekspansionbeholder. Sort røg kan skyldes def. dyse. bruger selv dyserens og 2-taktsolie i diesel ved tankning. Td5 i Defender er ingen racer, lidt støjende ved hastigheder over 100Km/t. men kan være ven i mange år/Km. hvis serviceret forskriftsmæssigt og ellers skånet for sejtræk og overbelastning.