152438:
Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (19-01-2016 21:46:13)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 94.101.214.147)
Jeg har et problem med min 90" V8 fra 86.
Motoren har i en periode været svær at starte når den havde stået i nogle dage. Min mistanke var at ventilløfterne stod og tabte olien og de ikke blev fyldt igen ved start. For at forsøge noget skiftede jeg olien fra 20w50 til 10w40. Dette hjalp betydeligt på starten, men gjorde en lille tikken til en mere tydelig tikken. Det lyder som om det kommer fra ventilerne i venstre bageste side af motoren. Jeg forsøgte derfor at skifte olien igen til en 20w50, men den tikker stadig. Den tikker ikke i tomgang, men tydeligt når der er omdrejninger på motoren (ikke kun når den får gas - har checket manifold for utætheder).
For at få en ide om hvor lyden kom fra demonterede jeg ventildækslet og der er meget tørt. Olien lugtede brændt og gammel, på trods af at den har fået skiftet olie 2 gange indenfor den sidste uge. Der var intet olie ovenpå ventilfjedrene, kun i hjørnerne af topstykkerne.
For at udelukke manglende olie pga. en stoppet sugesi har jeg taget bundkaret af, men sien er ren og fin og sugerøret har ingen belægninger.
Er der noget jeg kan gøre for at få mere olie til toppen, eller er man nødt til at skille alt ad og rense kanalerne?
Jeg har ikke målt olietryk, men olielampen slukker med det samme motoren tørner.
Mvh. Lars