tilbage

Land Rover Forum  

153922: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 09:15:10)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.110.47.88)
Er der nogen der ved hvordan man dokumenterer motoreffekt, når det skal gøres med udgangspunkt i motorens serienummer? Dvs. en typegodkendelse er ikke nok. Findes der ikke en database man kan stikke snablen i?

LR DK er ikke super samarbejdsvillige, så
153924: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 12:15:31) (svar på 153922)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.81.18)
Hvad er serienummeret og VIN-number på donorbilen ?
153930: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 15:26:27) (svar på 153924)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.110.47.88)
Hej Poul

VIN på donorbil findes ikke, men serienummer på motor er såvidt jeg kan tyde 10P76578A.

VH
Carsten
153931: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 16:51:01) (svar på 153930)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvilken årgang er donorbilen og hvilken model.

Jeg formoder, at synshallen vil se, om stelnr. og motornr. er omfattet af typegodkendelsen...

Så kan de se, hvilken ydelse maskinen har.
153932: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 17:18:22) (svar på 153931)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.110.47.88)
Donorbilen er en Land Rover Defender TD5 fra ca. 2004.

Nej det er egentlig ikke i forbindelse med hvad der er omfattet af typegodkendelse, det er mere et spørgsmål om hvilken ydelse den konkrete motor har pba. serienr.

Spørgsmålet kommer som en del af en større historie om min Defender 1987 oprindeligt med 19J motor, som i 2004 er opgraderet med en TD5'er. Jeg har købt bilen ultimo 2014 og den er nu her til syn i marts '15 kasseret pga. manglende dokumentation for motoreffekt. Der fremgår af registreringsattesten at der er udført konstruktive ændringer, men ikke hvilke.
Hvordan en tidligere lovlig ombygning pludselig kan blive ulovlig forstår jeg meget lidt af, men nuvel.
153937: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 18:55:36) (svar på 153932)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.159.252)
Har du spurgt synsmanden hvad han vil acceptere som dokumentation? Kunne en folder fra lr, på en defender TD5, være nok?

/Leif
153938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 19:49:03) (svar på 153937)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.159.252)
http://www.expeditionlandrover.info/enginePwrSpecs.htm

om den er komplet eller korrekt har jeg ingen anelse om.

/Leif
153939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 20:04:51) (svar på 153938)
ole reinholdt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.110.206.2)
153940: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 20:14:01) (svar på 153932)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Du er faktisk ud i noget, der ikke er særlig heldig...

Sagen går nok ud på, om bremserne kan holde til den øgede effekt - men det er kun et gæt fa min side.

Har du skrevet til Trafikstyrelsen og forelagt problemet?

Egentligt burde der ligge dokumentation for de konstruktive ændringer i datasystemet og det burde også fremgå, hvem der har godkendt ændringerne.

Du har sikkert spurgt sælgeren ad?

Er du medlem af FDM?
153944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (06-06-2016 23:19:10) (svar på 153940)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.21.156.85)
Bremserne er skiftet til dem fra Td5 donorbilen, så de passer til motoren.

Problemet er at man ikke accepterer en typegodkendelse som dokumentation for motorydelsen.

Ret beset burde det ikke være så svært, da Carsten har forelagt begge typegodkendelser, både på sin egen bil og på donorbilen.
Det vil "væsnet" så ikke acceptere som dokumentation for motorydelsen.

Fint nok I lægger forskellige link op til private hjemmesider, de er dog ikke officielle og kan derfor ikke bruges som dokumentation.
Jeg har flere gange brugt den originale instruktionsbog som dokumentation for motorydelse, men det er heller ikke nok for "væsnet".

Mvh
Kenneth - der er inde over Carstens projekt som fjernkonsulent.
153946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 06:25:29) (svar på 153944)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Meget underligt sagsforløb...

Personligt ville jeg tage alle sagsdokumenter og køre til Sorsigvej 35 i Ribe, hvor Færdselsstyrelsen holder til huse.

Iflg. oplysningerne er det der, de ansvarlige skulle sidde.


153951: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 09:04:34) (svar på 153946)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Carsten,

Jeg har lavet den samme ombygning i 2001 og fik meget klart besked på at gemme dokumentation for ombygningen, hvis der senere blev krævet dokumentation.

Mht. motorydelsen er det store problem at du ikke kender donorbilen. Hvis det er en 10P motor kan den så vidt jeg kan finde på nettet, komme fra både en Defender og en Discovery produceret mellem 1998 og 2002. Men det er donorbilen og dennes motorstyring der bestemmer effekten.

Hvis du har skiftet både motor og aksler må det være muligt at skrive til Landrover (muligvis UK), oplyse motor og akselnumre og få oplyst det oprindelige VIN og ud fra dette dokumentere om der er tale om en Defender eller en Disco motor.

Mvh. Lars
153953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 10:00:06) (svar på 153951)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.110.47.88)
Kære Kenneth, Poul og alle

Tak for gode input.

Problemet er netop Hvad er den "officielle" dokumentation? Jeg har været ved én synsmand som kort for hovedet sagde om typegodkendelsen "Det er ikke officielt, det kan enhver jo lave med sin printer" - er vi så ud i vandmærkning osv. haha :D

@Lars - må jeg ikke godt bede om en kopi af din dokumentation så jeg har noget tilsvarende som argumentation for TS? Send gerne til cprasmussen@gmail.com, evt. Kenneth som arkivar.

Jeg tror jeg starter en ny tråd med en fortælling om hele projektet og den dokumentation jeg har. Det er faktisk ved at være ret interessant det her.

VH
Carsten der griner og græder.
153956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 11:08:29) (svar på 153953)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Carsten,

Det er noget sludder at typegodkendelserne kan forfalskes, for synsmanden kan selv slå dem op og evt. rekvirere dem der ikke er i systemet.

Mht. dokumentationen er den meget specifik på mit projekt og sammenligning af den originale bil mod donorbilen, inkl. Landrovers godkendelse af præcis de to stelnumre. Jeg går ud fra at der har været lavet tilsvarende dokumentation for din ombygning, da synshallen allerede dengang krævede godkendelse fra Landrover eller anden teknisk myndighed for at godkende ombygning af bremsesystemet. Og Landrover har meldt klart ud at de ikke længere godkender ombygninger, da det kan gøre dem ansvarlige i tilfælde at uheld.

Hvis dit problem kun er motorstørrelsen mener jeg at det bør være til at dokumentere med viden om donorbilen, men jeg ved ikke om du skal have dokumentation fra Landrover eller om du kan nøjes med typegodkendelserne. Uanset hvad kræver det at du kan dokumentere om motoren er fra en Disco eller en Defender.

Mht. min dokumentation på ombygning er den kun relevant hvis der er tale om de nøjagtigt samme modeller, da det ellers kræver en vurdering fra Landrover eller tilsvarende at godkende projektet.

Mvh. Lars
153968: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 15:56:30) (svar på 153953)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Carsten

Enig med Lars Hermannsen, hvis synsmanden er af den opfattelse at typegodkendelsen kan forfalskes, kan vedkommende selv hente den på fstyr's hjemmeside - hvis han ikke tror på den hjemmeside, skal han vist lede efter et andet job.

Da vi på en 90"(født som 2,5 N/A diesel) ville lægge en 3,9 V8 benzin i tog vi typeattesten fra 90" + typeattesten fra doner bil med til synsmanden og forlagde tankerne omkring projektet. Af typeattesten fremgik netop de oplysninger der var interessante, effekt på gammel bil og doner bil, samt dokumentation af bremsernes størrelse mm. Aftalen blev, at en bagaksel magen til doner bil blev monteret(skivebremser), for så var bremse effekt den samme på begge biler, så var der faktisk go til projektet.

Så det bør ikke være et uoverkommeligt problem.
153964: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 14:24:05) (svar på 153922)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 159.216.23.44)
Der er vel egentlig ikke nogen forskel på selve motoren i en Discovery og en Defender - forskellen ligger vel i ECU'en - Hvis motor og ECU kommer fra samme bil må du kunne se hvilken type det er ud fra serienummeret på ECU'en ?

:-) Ture
153965: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (07-06-2016 14:28:14) (svar på 153964)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 159.216.23.44)
Type Description

AMR5499 P38 ECU GEMS
MKC104111 Engine ECU type ?
MKC104393 Engine ECU type ?
MSB000080 Use NNN500020 superceded
MSB100760 ECU - Engine - Defender 4.0L Auto
MSB100960 Range Rover
MSB100960 Defender V8 Efi
MSB101170 Defender Td5 to XA172227
MSB101171 DEFENDER TD5 ENGINE ECU OFF 2003 MANUAL VEHICLE
MSB101171 Defender Td5 from XA172228 to YA199364
MSB101330 DISCOVERY TD5 ECU MANUAL
MSB101360 Defender Td5 from YA199365 to ZA605425 - Use NNN000120
NNN000120 Def flashable
NNN000390 Land Rover Bosch ECU 0 261 207 715
NNN100710 Rover Freelander 1.8 Engine ECU
NNN500020 Defender/Disco TD5 manual flash
NNN500030 Disco auto
NNN500130 Def flashable
NNN500250 Disco
NNN500340 Freelander TD4 engine ECU
NNN507860 Discovery 3 Engine ECU New 2.7 V6 Diesel
NNN507860 Range Rover Engine ECU New 2.7 V6 Diesel
NNW500130 Discovery 2002 ecu, TD5,
NNW51400 Defender 07 Model Engine ECU
RQT000024 ECU type ?
RQT000030 Engine ECU type ?
RQT100022 Discovery 2 ECU Ace Electric Control Unit Ace System
SRD000070 DISCOVERY 2 ABS ECU / MODULE FITS THE DISCOVERY 2 FROM 2002MY TO 2004MY
SRD100461 Discovery 2 ECU ABS Electric Control Unit Antilock brakes
YWC106600 Discovery Td5 & Range Rover Airbag ECU
153980: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (08-06-2016 09:17:23) (svar på 153965)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.236.219)
Hej Ture

Jeg skal da lige undersøge det nummer, jeg må kunne se det med min lynx diagnostics.
Bliver desværre nød til at arbejde de næste par dage.. surt..

VH
Carsten
153983: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (08-06-2016 13:29:36) (svar på 153980)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.81.18)
Vær glad for, at du kan arbejde og har eet!

Jeg skal i andet ærinde til Færdselsstyrelsen. Sig til, om jeg skal tage din sag med!
153988: sv: sv: sv: sv: sv: Dokumentation for motoreffekt. (08-06-2016 17:41:02) (svar på 153983)
Carsten Rasmussen #8737, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.236.132)
Det er jeg skam også Paul, det er min hobby, det var bestemt sagt i spøg :-)

Nu har jeg foreløbig sendt en ansøgning til TS om dispensation baseret på en tidligere godkendelse som Kenneth fremskaffede. Forventer at modtage et sagsnummer fra dem i denne uge.

Hvis de ikke giver den dispensation så skal der tænkes dybe tanker.

VH
Carsten