tilbage

Land Rover Forum  

Index
160422: Chip i gammel bil (26-12-2018 19:09:50)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.250.38)
Hej alle

Er i gang med at undersøge mulighederne for at optimere eller montere chip i bilen. Kan kun se en lang tråd om det lovlige i aktionen, men ikke rigtig noget om erfaringer. I hvert fald ikke noget af nyere dato...

Jeg er ikke interesseret i en lang diskussion om regler, der kan jo gøres en del inden for lovens rammer, men mere i erfaringer.

Dvs kan motoren holde til det når den har 300.000 på bagen, skal man vælge chip eller optimering, eller gå vejen med større intercooler eller en kombination af disse.

Jeg er ikke så interesseret i masser af hestekræfter, mere i moment og renere forbrænding/brændstoføkonomi, da jeg kører en del med tunge trailere og campingvogn.

Mvh Lars Qvist
4177 defender 300 tdi
Index
160426: sv: Chip i gammel bil (26-12-2018 21:53:39) (svar på 160422)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Nu er tdi 300 ikke min spidskompetance, men på en Defender er den rent mekanisk styret. De ting man kan gøre i forhold til renere forbrænding er generelt "bare" at sørge på nye dyser og perfekt timing af indsprøjtningstidspunkt.
I forhold til mere moment, så kræver det mere luft ved lavere omdrejninger, hvis ikke den skal sode mere. Det kan klares med en turbolader med variabel geometri som denne: https://www.allisport.com/shop/performance-products/vgthybrid-turbos/allisport-land-rover-defender-300-tdi-vnt-turbo-direct-replacement-turbocharger/
Index
160427: sv: Chip i gammel bil (27-12-2018 07:52:00) (svar på 160422)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.199.192)
En 300 Tdi har ingen elektronisk motorstyring, hvorfor der heller ikke er nogen chip, der kan optimeres. Efter 300.000 km er en hovedreparation nok den sikreste vej, at få bedre økonomi ud af den. Hvis motoren hverken bruger vand eller olie, kan du nøjes med et nyt topstykke, evt. et portet fra Turner Engineering i UK, ny vandpumpe, nye dyser, eftersyn og justering af indsprøjtningspumpen, ny turbo, ny tandrem og strammer samt en lidt større intercooler. Her er to adresser i UK: http://www.mdengineering.co.uk/international-hs-2-8l-300-tdi/
og
https://www.turnerengineering.co.uk/PBCPPlayer.asp?ID=1858058

Du kan tage en kort ferietur til UK for at få en ny/hovedrepareret motor lagt i din 110" - Hvis alt er aftalt og forberedt, burde et værkstedsophold ikke vare længere end to dage.
http://www.liveridge4x4.com
https://www.landrovercentre.com
http://www.neneoverland.co.uk
http://www.foleysv.com
I Land Rover Owners er der mange flere, der annoncerer, men det er bare lige dem, jeg har læst meget om.

De danske muligheder eller umuligheder kender du på forhånd.
Index
160429: sv: sv: Chip i gammel bil (27-12-2018 14:29:03) (svar på 160427)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.250.38)
Jeg takker og bukker - så er der da lidt læsning til julen :-)
Index
160430: sv: sv: sv: Chip i gammel bil (27-12-2018 14:59:07) (svar på 160429)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.250.38)
Og så kostede det det lige et LRO abonnement ;-)
Index
160428: sv: Chip i gammel bil (27-12-2018 13:04:57) (svar på 160422)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.30)
Chiptuning på en 300 TDI ????
Er det første april ?
Index
160466: sv: Chip i gammel bil (02-01-2019 17:28:14) (svar på 160422)
Hans (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.228.199.219)
Din Defender har næsten 100% sikkert ren mekanisk/pneumatisk styret indsprøjtning - et fåtal blev sidst i 98/99 leveret med en meget tidlig elektronisk styring - men de er ekstremt sjældne. Har set 2 her i landet, på hhv. inporteret Defender og Disco 300tdi - så: Bedre økonomi blir det nok svært og få ud af den - og dog....følgende kan relativt let udføres - enten af dig selv eller én med lidt mekanisk viden på basisniveau - eks. så godt som enhver landsbymekaniker. Noget af det gir bedre motorkraft, andet giver bedre forbrænding (bedre økonomi/miljø)

Dyserens/indsugningsrens (kan faktisk gøre en mærkbar forskel har jeg oplevet. Hvis det hjælper vil nye dyser hjælpe endnu mere (dyrt!)

Rens intercooler for olie/snask fra din sikkert slidte turbo.

Tjek timing af pumpe (kræver specialværktøj til Boschpumper - alle mekkere burde have/lave det.

Har du EGR ventil - tjek den ikke er tilsodet eller alternativt fjern den (ulovligt).

Nyt luftfilter!

Tjek at dit gaskabel er stramt og der ved fuld pedal er fuld vandring på arm på pumpen - dette er ret vigtigt og har ofte set plasticskruen er vandret ind med slæk i kabel til følge - det kommer snigende, og bilen blir langtsomt mere og mere bovlam....

Øg brændstofmængden - det gøres forsigtigt /langsomt og måake er du allerede på max (sort røg) - der er spandevis af links på nettet om tuning/optimering af 300tdi - det kræver blot en lille skruetrækker og en fastnøgle.

Det sidste jeg kan komme i tanke om - hvis din vogn er importeret kan den måske være med katalysator (jeg er usikker på om 300tdi Defender blev leveret med kat til nogen markeder overhovedet) hvis du har - så vil en fjernelse gøre udstødningssystemet mindre restrektivt - de fleste pushere i UK sælger eks. De-cat rør (også ulovligt).

Jeg udførte de fleste af ovenstående på min gamle 300 Disco og den gik fra ret bovlam til frisk - så frisk som en 2 ton vogn med tomatkasse kan være med 122hk fra fabrik. Den trak uden problem en hestetrailer med to heste og gav 12-13 km/l ved langturs landevejskørsel.

Mlrh
Hans