16466:
sv: sv: sv: Discovery (21-07-2004 12:22:56) (svar på
16465)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 217.157.170.99)
Med hensyn til selv at skrue på Disco I contra Disco II, kommer det nok mest an på hvad du vil skrue.
PÅ Disco I er alt jo mekanisk, og ikke vandvittig kompliceret, på Disco II er næsten alt elektronisk forbundet. dvs. at det er det samme at skifte / servicere mekaniske dele, men alle EL-fejl er temmelig underholdende at lede efter. Motorjustring er heller ikke til selv at lave.
Til gengæld kan man få nogle gode diganoser fra ECU'en, det kræver dog at denne bliver udlæst på værksted. Koster ca 250,00.
En af fordelelne ved Disco II er at den har fået nye gear i reduktionsgearkassen, disse bliver kladt for Q-gear, de giver en væsentlig støjreduktion i forhold til de "gamle" reduktionsgearkasser.
Største ulempe på sigt med en Disco II er nok al den elektronik, jeg frygter selv lidt at der begynder at komme spøgelser på et tidspunkt.
Vær opmærksom på hvis du køber en Disco II TD5 så er en stribe af dem fra omkring år 2000 der har / får olie i ledningsnettet fra indsprøtningsdyserne og ned til ECU'en, dette giver nogle ret spændende fejl.
Jeg har haft min Disco II siden 2000 og jeg er gennerelt tilfreds, og ovenudtilfreds med køreglæden.
Håber vi ses
Struntze