tilbage

Land Rover Forum  

Index
16444: Discovery (19-07-2004 21:48:58)
Philip Cavling Monberg #6302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.59.10)
Hej

Er der nogle der kan forklare mig forskellen mellem en Discovery 2,5 diesel årgang 95-98 og en Discovery diesel årgang 99-00.

Evt. osse plus og minus som I har oplevet..

På forhånd tak..

Vh Philip
Index
16464: sv: Discovery (21-07-2004 10:11:39) (svar på 16444)
Morten Bøgehøj Pedersen #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.78.129)
Discovery serie I blev lavet frem til 98, men enkelte er indreg. efter 98, da der var enkelte biler på lager og disse blev solgt til meget favorable priser.
Serie I er med 300TDi motoren altså 4 cylinder med turbo og intercooler. 113Hk, dog ca 130 hk med automatgear.
Serie II blev introduceret i 1998 med TD5 motoren med 5 cylindere 130 hk og elektronisk motor styring, desuden blev undervogn og karosse også ændret en hel del.
Serie II kan fåes med luftaffjedring, tractionskontrol og meget andet godt hvis man er til elektronik.
Index
16465: sv: sv: Discovery (21-07-2004 10:50:38) (svar på 16464)
Philip (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.59.10)
Hej Morten..

Ok tak. Men der skete osse lidt ændringer fra efter 94 med de større lygter ik ? Ellers andet ?

Jeg har hørt at serie 1 er letter og billigere at fixe contra serie II hvis der går noget galt, passer det ?

Vh Philip
Index
16466: sv: sv: sv: Discovery (21-07-2004 12:22:56) (svar på 16465)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.170.99)
Med hensyn til selv at skrue på Disco I contra Disco II, kommer det nok mest an på hvad du vil skrue.

PÅ Disco I er alt jo mekanisk, og ikke vandvittig kompliceret, på Disco II er næsten alt elektronisk forbundet. dvs. at det er det samme at skifte / servicere mekaniske dele, men alle EL-fejl er temmelig underholdende at lede efter. Motorjustring er heller ikke til selv at lave.

Til gengæld kan man få nogle gode diganoser fra ECU'en, det kræver dog at denne bliver udlæst på værksted. Koster ca 250,00.

En af fordelelne ved Disco II er at den har fået nye gear i reduktionsgearkassen, disse bliver kladt for Q-gear, de giver en væsentlig støjreduktion i forhold til de "gamle" reduktionsgearkasser.

Største ulempe på sigt med en Disco II er nok al den elektronik, jeg frygter selv lidt at der begynder at komme spøgelser på et tidspunkt.

Vær opmærksom på hvis du køber en Disco II TD5 så er en stribe af dem fra omkring år 2000 der har / får olie i ledningsnettet fra indsprøtningsdyserne og ned til ECU'en, dette giver nogle ret spændende fejl.

Jeg har haft min Disco II siden 2000 og jeg er gennerelt tilfreds, og ovenudtilfreds med køreglæden.

Håber vi ses
Struntze
Index
16467: sv: sv: sv: Discovery (21-07-2004 14:01:53) (svar på 16465)
Eddie ,3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Philip

Da diskoen kom 1989 var det med 200 Tdi. Den fik så 300 Tdi motoren i 1995. og du har også ret i at der på et tidspunkt 1994/1995 blev ændrede på lygterne.

Mvh
Eddie