18964:
sv: sv: Hun siger en lyd! (27-10-2004 21:23:51) (svar på
18944)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.212.91.6)
Jeg er enig med Klaus, men den mest sandsynlig, især hvis problemet er kommet 'snigende' er en normal slid /fortæring, af platiner! En alm. tænding's justering, gerne efter gehør, er den første man skal prøve!
I al almindelighed er 'Tændings banken' 'Tikken' Te skeer i en øl glas' symptom på for høj tænding dvs. tændings tidspunkt er for mange grader før TDC (Top Dead Center).
Er tænding derimod 'For Lavt', så er motoren lidt sløv & uvillig til at starte' og mangler træk! Dead give away for lav tænding er en tendens til at knalde i udstødning under motor bremsning. Generalt:- en meget lille ændring i cam vinkel, (platin afstand) giver en stor ændring i tænding's tidspunkt! Der skal ikke så meget tæring på platiner før tænding's tidspunktet vandrer. Derfor skal man stille cam vinkel (Pl Afs.) før tandings tidspunkt! ellers kommer ingen ting til at passe! MEN før du kigger i lommen efter penge til elektroniske tænding, så er tændings justering pære let fter de første forsøg. En justering skal nok holde fra den ene olie skifte til den næste, og gammeldags tænding er enkel, robust & pålideligt! selv om at jeg skal nok få nogle HUK for at sige det!(Klaus er nok enig med mig, ellers kan du læse en hel masse om det om lidt!)
Personlig, stiller jeg tænding,& smører kardan led & kugle forbindelser i styrtøjet osv, med fedtsprøjte hver gang jeg skifter olje, det er bare en vane!
Stor hilsen; David.