tilbage

Land Rover Forum  

Index
18937: Hun siger en lyd! (26-10-2004 22:24:21)
Søren Møller #5023, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.2.237)
Min 5 lejede 2,25 benziner (1981) der ellers kører helt perfekt er begyndt at tikke når jeg træder gaspedalen i bund og accelererer. Specielt når hun skal arbejde for det. Mit spørgsmål er derfor "Hvad siger hun?" og "Hvad skal jeg gøre?"
På forhånd tak.
/Søren
Index
18939: sv: Hun siger en lyd! (26-10-2004 23:08:24) (svar på 18937)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.92.4)
Hej Søren.

Efter Din beskrivelse tror jeg det er simpel tændingsbanken.
Årsagen kan være for lavt oktantal, for tidlig tænding, en vacuumregulering der ikke funker rigtigt og - eller tilkoksning i forbrændingskamrene.
Prøv med oktan og tændingstidspunkt først.

Med 88" er hilsen
4214 Peter Hansen
Index
18944: sv: Hun siger en lyd! (27-10-2004 09:44:19) (svar på 18937)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Søren
Der er flere muligheder:
1. Du trænger måske til at få stillet ventilerne
2. Du skal have stillet tænding
3. Du skal have nye plejlstangslejer
4. Du skal have olie på eller olie i bedre kvalitet


mlrh
Claus
Index
18964: sv: sv: Hun siger en lyd! (27-10-2004 21:23:51) (svar på 18944)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.91.6)
Jeg er enig med Klaus, men den mest sandsynlig, især hvis problemet er kommet 'snigende' er en normal slid /fortæring, af platiner! En alm. tænding's justering, gerne efter gehør, er den første man skal prøve!
I al almindelighed er 'Tændings banken' 'Tikken' Te skeer i en øl glas' symptom på for høj tænding dvs. tændings tidspunkt er for mange grader før TDC (Top Dead Center).
Er tænding derimod 'For Lavt', så er motoren lidt sløv & uvillig til at starte' og mangler træk! Dead give away for lav tænding er en tendens til at knalde i udstødning under motor bremsning. Generalt:- en meget lille ændring i cam vinkel, (platin afstand) giver en stor ændring i tænding's tidspunkt! Der skal ikke så meget tæring på platiner før tænding's tidspunktet vandrer. Derfor skal man stille cam vinkel (Pl Afs.) før tandings tidspunkt! ellers kommer ingen ting til at passe! MEN før du kigger i lommen efter penge til elektroniske tænding, så er tændings justering pære let fter de første forsøg. En justering skal nok holde fra den ene olie skifte til den næste, og gammeldags tænding er enkel, robust & pålideligt! selv om at jeg skal nok få nogle HUK for at sige det!(Klaus er nok enig med mig, ellers kan du læse en hel masse om det om lidt!)
Personlig, stiller jeg tænding,& smører kardan led & kugle forbindelser i styrtøjet osv, med fedtsprøjte hver gang jeg skifter olje, det er bare en vane!
Stor hilsen; David.
Index
18991: sv: sv: sv: Hun siger en lyd! (28-10-2004 19:00:46) (svar på 18964)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.228)
Er topstykket omstillet til kørsel med blifrit benzin ?
Tikker den kun i forbindelse med sejtrækning eller ved accelleration gennem alle gear ? Hvis det kun er ved sejtrækning, kan det være oliepumpen.
Hold dig til det simple tændingsystem, som David så klogt skriver.
Index
19051: sv: Hun siger en lyd! (31-10-2004 17:52:57) (svar på 18937)
Brian.E (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.170.251)
Hej en utæt pakning imellem manifold og topstykke på udstødningssiden kan da godt lyde som en tikkelyd ved acceleration.
Den med oktanen tvivler jeg på da en serie III kan køre på 75 blyholdigt benzin ,hvis den er standard.

Mvh Brian.
Index
19061: sv: sv: Hun siger en lyd! - Tak for alle indspark./Søren (31-10-2004 21:31:36) (svar på 19051)
Søren Møller #5023, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.2.237)
mvh
Søren