70416:
Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 13:17:43)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 79.138.228.47)
Jeg vil lave et simpelt arrangment til at lade en ekstra akkumulator op med under kørsel.
Det handler om et forbrugsbatteri på 80 amp.
Min agt et at føre nogle kabler ude fra vognens akku, RRC td, ind til denne forbrugsakku, som skal stå i vognens varerum.
Det skal så trække en inverter, hvorfra jeg trækker strøm til campingvognen.
Jeg har så hørt mange teorier om, hvor vildt store/tykke disse kabler skal være, for ikke at lave en nedsmeltning.
Der sker ikke noget samtidigt forbrug, og slet ikke til noget spil, men alene opladning.
Det jeg har oplevet er, at selv med de mest billige og elendige startkabler fra f.eks. supermarkeder, kan man godt føre noget strøm over til et fladt batteri i en nødstedt bil, uden at disse sølle kabler bliver varme. Begynder man så at starte den nødstedte bil, ja så kommer varmen i de små kabler.
Vil et 25 mm2 kabel være tilstrækkeligt?
Det er en diesel, med 2 stk 12V akkuer i parallel forbindelse. Vognen er altså med 12V system.
Er det ok at forbinde + til den ene og - på den anden, eller giver det skæv og dårlig belastning?
Og nej, jeg gider ikke begynde med skillerelæer og alt det værk.
Jeg håber på svar fra en som ved noget om dette og jeg ved godt at det er vældig urigtigt og syndigt. :-)