tilbage

Land Rover Forum  

Index
73409: blow off på en gl. td er (14-12-2008 16:33:55)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.232.209)

hej
går med tanken om at montere blow off på min gamle 90" td, er der nogle der har nogle erfaringer/meninger om det vedlagte link, linket er fra www.carlab.dk

mvh martinj som ønsker alle en glædelig jul





Vare Dump ventil - Diesel

Varenr. CL169657


--------------------------------------------------------------------------------

Dumpventil til DIESEL!

Dumpventil til dieselmotorer uden gasspjæld. Aktiveres med følere på gaspedalen og en magnetventil.

Leveres klar til montering inkl. monteringsvejledning.

(Bemærk hvis din bil ikke har elektronisk gaspedal skal du bruge en ekstra føler og lidt slange - dette er ikke inkl. i kittet


Index
73411: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 16:59:44) (svar på 73409)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
hej Martin

Hvad vil opnå med at montere sådan en på din motor??


Med undrende rover hilsner

Ole
#493
Index
73415: sv: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 17:22:24) (svar på 73411)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
jeg har også haft kigget på muligheden for at montere blowoff på min TD'er jeg er kun gået fra det da jeg er ved at sælge og ikke har den fornødne tid til at få det til at virke eller penge til at købe grejet for.

TEORIEN:
grunden til at man montere en blow off er noget turbo teori om at når man slipper gassen trækker motoren pludseligt ikke så meget luft ind og udstødningen laver ikke så meget derfor falder omdrejningerne på turboen. en blow off ventil gør bare at der hurtigere kommer turbo tryk.

LIR EFFEKTEN:
den rigtige grund til at montere denne anordning er godt nok ikke ovennævnte men det at blow off ventilen laver et dejligt pift når gassen slippes.

ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.

mvh Bjørn
2,5 TD 90" PU
Index
73417: sv: sv: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 18:13:44) (svar på 73415)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Og i en 2.5TD´er lyder det som følger:

Vrooooooooooooooommmmm...Pift... 15 km/t
Vrooooooooooooooommmmm...Pift... 30 km/t
Vrooooooooooooooommmmm...Pift... 45 km/t
Vrooooooooooooooommmmm...Pift... 60 km/t
Vrooooooooooooooooooooooooommmmmm ca.90 km/t...

Fortsat god søndag ;-D

Jens
Index
73414: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 17:18:36) (svar på 73409)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Martin

Hedder det en "blow off-ventil"? Jeg troede det hed en "show off"-ventil, for her i København drøner der masser af "T Hassan"-tunede biler op og ned ad Vesterbrogade med det ene formål at skræmme børn og ældre damer med det latterlige "blow off" vræl, som kommer ved at slippe gassen efter høje omdrejninger.

Det er muligt, at en blow off ventil kan give nogle få tiendedele på en hårdt pumpet turbo-racer, men på en gadebil er den til grin. Og på en (med al respekt) ældre LR diesel vil pengene med garanti være givet bedre ud på f.eks. et frisk luftfilter ....

Mvh
Mikael
Index
73421: sv: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 19:49:12) (svar på 73414)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Martin

Tjek følgende link ....

http://www.youtube.com/watch?v=FnDgLZ25v74

... og læs så ejerens egen kommentar:

"How cool is this! My Series IIA 88 landy with uprated and intercooled Prima TDi ... and a dump valve! Quite ridiculous really."

Mvh
Mikael
Index
73422: sv: sv: sv: blow off på en gl. td er (14-12-2008 20:05:07) (svar på 73421)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Lyder ærlig talt som en der har dårlig mave!
Index
73443: sv: sv: sv: sv: blow off på en gl. td er (15-12-2008 09:11:01) (svar på 73422)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
kan en blow ventil ikke også bruges at køre trykket retur også have tryk med det samme når man skifter gear ? altså så det ikke slippes ud i det fri men ind i motoren istedet ?

jeg ved intet om sådan ventil og hvordan de skal justeres men kan man ikke det ????

jeg vild a gerne se en tegning af hvor og hvordan man gør ? sådan mest for at blive klogere .
Index
73482: sv: sv: sv: sv: sv: blow off på en gl. td er (15-12-2008 23:35:46) (svar på 73443)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.189)
Hejsa Martin med flere...

Du spørger om erfaring/mening, erfaring på en diesel har jeg ikke (har på benziner) men en mening har jeg og det er at en blow-off er noget vås(!) på en gammel diesel som din (og min for den sags skyld). Du vil få meget mere ud af en ladeluftkøler hvis ikke der en i forvejen. På en benziner, som de er lavet til, er det en lidt anden sag. Om man bruger en blow off der dumper til det fri eller en by-pass som returnerer ladeluften er mindre betydende, det handler om flere ting: på en benziner er der et gasspjæld og når det lukkes ved et gearskift kan turboen ikke komme af med ladeluften og ved højere tryk går den i ”surge” (kender ikke noget dansk ord for det) hvilket er stærkt skadeligt da den roterer med 150.000-200.000 omdr./min. Luften ”slår tilbage” inde i systemet og det siger nogle sjove piv lyde fra turboen (har prøvet det på min benziner) men turbinen hopper i lejerne og med det omdrejningstal er det ikke sjovt. Det fjerner en dump valve/by pass ved at der ikke længere er det skadelige overtryk. By-pass’en har også den funktion at holde gang i luftflowet så der er mindre tøven når der gives gas igen. Kan man lave rørføringen så luften også cirkulerer i ladeluftkøleren er det ekstra fint da ladeluften køles (igen). At by-pass’en ikke har nogen effekt på en diesel skyldes at dieslen ikke har noget gasspjæld og ladeluften løber igennem motoren da ventilerne jo åbner og dermed holdes der gang i luftstrømmen… Så med mindre man synes det lyder fedt med det hvæs der kommer ved hvert gearskift er der ikke meget grund til at bruge tid på det, der er i hvert fald ikke meget teknisk belæg for indretningen på en ældre diesel. Efter min mening…

Mvh
Jesper, med RRC med VM diesel, uden blow-off!
Index
73862: sv: blow off på en gl. td er (23-12-2008 12:05:53) (svar på 73409)
David Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.142.103.254)
dumpventil har ingen effekt på en diesel da der intet gasspjæld er der er ingen overtryk til at bremse turboen ved gearskift når spjældet er lukket det er udelukkende kun for lydens skyld så det er spild af tid og montere efter min mening...det bliver bare til en thansen/brianbil...
Index
73864: sv: sv: blow off på en gl. td er (23-12-2008 12:41:50) (svar på 73862)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Så vidt jeg kan læse mig frem til, har blow-off og blow-job åbenbart samme formål - at lette trykket. Ifølge diverse tilbud på Internet koster de to alternativer også nogenlunde det samme, så jeg ved godt, hvad jeg ville vælge ....

Mvh
Mikael