tilbage

Land Rover Forum  

Index
88113: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 13:24:04)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej.
Da jeg påtænker at købe en Defender 90" årg max 1998, syntes jeg ikke det er nemt at vælge motortype.Hvor ligger den store forskæl.Her tænker både kørsel off road og på alm vej.
Også pris kontra efterspørgsel.
Håber på nogle gode svar.

Hilsen Anders.
Index
88118: sv: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 13:57:38) (svar på 88113)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Du skal vælge minimum 200tdi, 300tdi er opgraderet 200tdi.
Det er begge meget gode og solide maskiner, nemme og billige at skue på, stort set uden elektronik.

TD5 er en super lækker motor, der kører fantastisk, den lidt sværere at skrue på, indholder elektronik og kræver testapparat.

De har næsten samme ydelse, så forskellen vil ikke være så stor.
Og så kommer det an på hvordan de er passet og kørt, mere end 200.000km ville jeg ikke gå efter.
Alle typer er gode for min. 3-400.000km hvis de er passet ordentligt, så en veludfyldt servicebog er godt at få med.
Og så er der selvfølgelig V8, dejlig maskine, fed lyd, god i terrænet, hvis man kan udholde suget i tegnebogen ved tanken.
Men hvis man ikke kører mere end 8-10.000km om året så er den da en overvejelse værd.
Bare min halvtredsøre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
88123: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 15:31:58) (svar på 88118)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Anders.

Bemærk lige at når Kenneth skriver "næsten samme ydelse" så er det på 200 og 300 TDI - IKKE på diesel og TD.
200 og 300 tdi har begge ca. 111 heste, mens TD har ca. 83 og diesel har endnu mindre.
TD5 har lidt mere, men kom også først efter ´98.

MVH Jakob E S
Index
88124: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 15:40:27) (svar på 88123)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Den gode gamle 2,5N/A diesel (12J) har 67hk på papiret og er stort set ikke til at slå ihjel. TD'eren (19J) er kendt for at have drifts problemer da den stort set "bare" er 12J motoren der er monteret med en turbo og det koster på pålideligheden (jeg mener det er stemplerne den har det med at flække).

12J motoren er på trods af dens forholdsvist beskedne ydeevne ikke helt håbløs, men det er absolut ikke noget rumraket når det kommer til "acceleration".
Index
88125: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 15:42:49) (svar på 88123)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Yeps, Jakob, og det er derfor jeg skriver at man >mindst< skal vælge 200tdi, det får man det største udbytte af.
Jeg kan også præcisere ved sige, at man skal vælge 200tdi eller 300tdi.
Det er nok de 2 typer motorer, hvor man for mest motor/kraft for pengene og om som er nemmest og billigst at holde kørende.

Diesel N/A og TD kommer ikke på tale i min mund :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
88128: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (09-10-2009 15:52:19) (svar på 88125)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kenneth.

Jeg er fulstændig enig med dig, men det var bare fordi dit indlæg kunne læses sådan at alle fire havde næsten samme effekt, og det kan vi vist godt blive enige om at de ikke har.
Der er dog også prisforskel.

MVH og God weekend fra Jakob E S
Index
88184: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 15:28:44) (svar på 88128)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.26.85)
Hej

Jeg kan ikke rigtig forstå at man er så meget imod 2,5td motoren. Jeg har haft flere 90" med denne motor. Hvis man passer den med olie/vand og alm. service og ikke ligger og presser den med 120 km/t konstant på motorvej i flere timer hver dag, syntes jeg det er en ok motor,som jeg har kørt rigtig mange km. med uden de store problemer.
Hilsen
Peter

Med både V8. 2,5td og 300tdi motore i bilerne.
Index
88192: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 18:26:52) (svar på 88184)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Det er fordi fra 111 heste og opefter, er federe end 85 heste, hvis man skal bruge sin bil til andet end bare at køre til bageren.
Bare min mening.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
88199: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 19:36:02) (svar på 88192)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Vi var i sommers en tur op langs Norges Atlanterhavskyst, på tværs gennem Troms til Alta, videre til Vardø som er Norges østligste punkt og et godt stykke nord for både Kirkeness og Murmansk, derfra retur gennem Finsk og Svensk Lapland til Kiruna og Jokkemok, derfra hjem til København ad vej 45

6686 km på lidt over to uger i en 90" TD med en kilometertæller der er tæt på at runde 400.000 km

So please shut up ;-)
Index
88204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 21:13:25) (svar på 88199)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.233.54)
Så så KES, små slag nu; bortset fra det så er TD`eren
bedre end sit rygte; vor høje regionsleder her har just udtaget en TD fra bus med næsten 400000 på klokken, den er stadig fit for fight, og blev kun udtaget grundet def. kobl. Man skal lige have for øje at det er ved at være 20 år siden den sidste TD`er rullede af samlebåndet.
Og så er TD`eren mere og andet en N/A med eftermonteret
turbo, den var på flere måder forberedt til trykladning.
Bortset fra det ville jeg vælge 300TDI, det er en perfektioneret 200TDI og er kun taget af programmet grundet stigende miljøkrav.
Index
88255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (12-10-2009 09:18:51) (svar på 88184)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Jeg siger ikke TD er dårlig. Jeg siger at jeg hellere ville have en 300Tdi. Den har simpelthen mere overskud.
Jeg har i øvrigt også en 300TDi som jeg er meget tilfreds med.

MVH Jakob E S

PS Så må du i øvrigt lige tage fat i Fruen og huske hende på at man hilser på andre Land Rovere, også selvom den man møder kører i 300Tdi:-)
Index
88211: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 21:52:59) (svar på 88113)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.8)
Den billigste i anskaffelse og - måske - i drift er en 2,5 n/a, samme maskine, som banker nede i fabrikken på min OneTen.
Er ingen motorvejsracer, men holder tridt på landevejen.
Ukompliceret installation med masser af adgang rundt om i maskinhuset.
Den er jeg rigtig glad for også fordi den tvinger mig til at køre afslappet...
Index
88217: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (10-10-2009 22:53:17) (svar på 88211)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Hej Anders.

LR bladet "Land Rover Owner International" (LRO)havde i deres 05/2009 udgave to sider om valg af motor. Jeg har et eksemplar og tager gerne kopier, som kan sendes til dig med Kgl. Fodpost. Hvis du bor i KBH kan jeg overbringe dem pr. automobil.

Jeg er en meget tilfreds 300 TDI ejer. Om den skriver de, at den er mere stille end 200 TDI, ellers samme ydelse. Kan sagtens køre stærkt, men trives bedst ved 60 mph/96 km/t. Den skal passes, ellers dør den, hold øje med the Timing Belt (tandrem eller kilerem??) og skift olie ofte. Jeg regner med at skifte for hver 10.000 km. - og så lidt andre kommentarer (og det er der også til de andre :-)).

Alt i alt en dejlig motor, som jeg har bruger dagligt og på lange ture, senest i Norge denne sommer, hvor jeg deltog i det norske træf. Forrygende terrænkørsel (se billedet) og blandede vejforhold.

Med venlig hilsen,
Heine.
Index
88237: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (11-10-2009 17:56:27) (svar på 88217)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej Heine.

Tak for dit tilbud,det vil jeg gerne tage imod.
Jeg bor.
Fuglesøvej 8
3660 Stenløse.

Mvh Anders Kristensen
Index
88239: sv: sv: sv: sv: Diesel ,TD eller TDi (11-10-2009 18:32:30) (svar på 88237)
Anders Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.218.186)
Hej Alle.
Tak for de gode svar.
Så er det jo bare at finde bilen til den rette pris.

Hilsen Anders.