Jep... - Opie Oils er en glimmerende oilshop der handler jeg mine Redline Oil for langt mindre beløb end jeg kan opdrive dem til på hjemmemarket, kan klart anbefales, men det betale sig bedst at handle lidt store mængder eller sammen med andre, i det fragten sendes som kemiskfragt, altså lidt mere bekosteligt end normalt pakkefragt, men det er reelt ikke så galt igen.
Jeg svagere meget til smøreolier hvor basestock (basisoile) er polyol-ester. polyol-ester er som bekendt en gruppe 5 basisolie, og derved fåes det ikke bedre, men er desværre også lidt dyrere, andre basestock.
LT77, LT85, LT95, R380 samt serie gearkasser har alle synchromesh ring af messinglegering, den nye Gretag gearbox er jeg kun få data på.
Derfor er det vel interessant for os Landy ejer at olien er kompatible med messing. Det som frembringer de uheldige egenskaber er ofte et højt svovl og zink indhold i gearolien. Det samt evt. kondens eller reelt vand i olien kombineret med høj drift temperatur skaber en syre tilstand i olien som er ætseende for messing. Høj drift temperatur kan alene frembringe det samme, specielt gammeldags mineralsk GL5 er kendt for de engeskaber. Endnu en grund til at følger med udviklingen.
Høj drift temperatur på transmissionen eller vanddråber i olien er måske ikke helt ukendte faktorer for en Landy.
GL3 er som sådan udgået og erstattet af GL4, GL3 krav finder man generelt kun på veterangearkasser som godt kan håndterer GL4, specielt hvis den er syntetisk. (polyol-ester basestock). Det er der dog ikke mange veteranbils ejer som er bekendt med eller tør, de er generelt meget konservative i deres olie valg. Noget som jeg personligt synes også er lidt udbredt i vores egen lille Landy univers.
Mht. en evt. debat omkring omkring motorolier, er der med mellemrum noget ganske brugbart her på forum, har selv kommenteret en enkle eller to, brug evt. søgefunktionen ovenfor på siden.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78517#78517Mv. Ole