tilbage

Land Rover Forum  

Index
78517: Køb af olie til Td5 i kbh området (07-03-2009 21:49:22)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Hej
Hvor køber I jeres kvalitets motorolier til Td5 i Kbh området ?

mvh
Claus
Index
78521: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (07-03-2009 22:21:13) (svar på 78517)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Index
78522: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (07-03-2009 22:27:35) (svar på 78521)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.230.198)
har selv prøvet med mobil 1 ( tror den hedder S )

den kan du få i harald nyborg
Index
78523: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (07-03-2009 22:28:28) (svar på 78521)
jesper overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
de har Mobil 1 0W-40, hvilket er det bedste. Man kan dog få det noget billigere i Harald Nyborg.

mvh
Jesper
Index
78551: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 11:18:17) (svar på 78523)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Men hvor vigtigt er det at "overholde" ACEA A1 & B1, som LR foreskriver til Td5eren ? Eller er det blot religion til en snart 10 år gammel bil ?

/Claus
Index
78558: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 13:06:57) (svar på 78551)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Kvalifikations klassificering af motorolien er altid vigtig, her er et link som grundlæggende forklarer lidt overfladisk omkring smøreolier.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreolie.pdf

Personligt ville jeg nok vælge

http://www.mobil1.dk/produkter/mobil-1-esp-formula-5w-30.aspx

idet at olien er en long life oil, men det afhænger meget af ens køremønster og serviceinterval. Hvis din motor har mange Km på klokken og viser lidt træthedstegn vil nedestående måske være mere egnet, forudsat at skifteintervallet mindskes.

http://www.mobil1.dk/produkter/mobil-1-new-life-0w-40.aspx

Hver gang du skifter olien - skifter du filter, naturligvis.

Olie valg er ofte en personlig smagssag, det er fornuftigt som udgangspunkt at følge producentens anvisninger, der findes selvfølgelig andre kvalitetsmærker, mine egne fortrukne mærker er Redline Oil eller Amsoil hvis de ikke umiddelbart kan skaffes erstatter jeg gerne med Silkolene eller Motul.

Mv. Ole

Index
78563: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 13:46:59) (svar på 78558)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.231)
Mine årelange erfaringer viser, at man bør overholde producentes anbefalinger mht olievalg over hele maskinens levealder.

Jeg holder mig til det og får nu leveret fra koenigwinches.dk ... siden Duckhams er 'utilgængelig' - nu støtter jeg pavestaten og bruger Agip !
Index
78591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 16:28:49) (svar på 78563)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Paul
Når nu du fortrækker gammeldags klassisk olie, så måske du skulle overveje at prøve

http://www.millersoils.net/index.htm

De går for i UK at være "The fine art of Classic Lubricants for vintage automovite engines" har aldrig helt forstået hvorfor Duckhams har opnået den mytiske status blandt LandRoverfolket som den nu engang har. Personligt synes jeg at Duckhams var en "ok" olie dengang den blev introduceret tilbage i tiden da en plovmand stadig var afbilledet på pengesedlen - den er så blevet en smule modificeret gemmen tiden, men er i dag håbløs forældet som smøreolie i direkte sammenligning med sine konkurrenter på markedet, og hvis rygtet taler sandt har der ikke været Duckhams i dunken på det sidste.

Personligt ville jeg vælge Castrol Classic oil den har en noget mere moderne additiv pakke tilsat, alternativt Valvoline, eller hvis det skal være rigtigt godt Millers Oil, men det er kun når jeg tvunget til at bruge gammeldags mineralsk olie. Jeg har for flere år siden fravalgt mineralsk til fordel for fuldsyntetisk smøreolier overalt på min egen LR90, og det har ændret køretøjet markant.

Synes det er lidt af en morsomhed, at du vælger og støtte Vatikanstaten, en mands domineret verden, styret af gråhåret eminencer som har valgt en frafalden nazist som deres bannerfører, hvis noget er klassisk så er det da det. :0)

"May the force be with you"

Opfat nu ikke det sidste som et personangreb, men blot som et morsom sammenfald der fik mig til at trække på smilebåndet. Håber du kan se humoren. §;o)

Mv. Ole



Index
78593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 16:38:43) (svar på 78591)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Arhh... så glemte jeg det sjove - sorry
Index
78625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (08-03-2009 18:59:55) (svar på 78591)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.231)
Det er nu ikke pga Paparazzi - briternes nickname for paven (= papa) Ratzinger - jeg valgte Agip, men fordi et klubmedlem står bag koenigwinches. Og jeg støtter gerne vore klubkammerater, hvis det kan lade sig gøre.
Index
84217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (09-07-2009 19:25:36) (svar på 78591)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.253.166)
Jeg hiver lige en bemærkning frem i et halvgammelt indlæg, som du, Ole, henviser til i den aktuelle tråd om olier:

Citat:
har aldrig helt forstået hvorfor Duckhams har opnået den mytiske status blandt LandRoverfolket som den nu engang har. Personligt synes jeg at Duckhams var en "ok" olie dengang den blev introduceret tilbage i tiden da en plovmand stadig var afbilledet på pengesedlen - den er så blevet en smule modificeret gemmen tiden, men er i dag håbløs forældet som smøreolie i direkte sammenligning med sine konkurrenter på markedet, og hvis rygtet taler sandt har der ikke været Duckhams i dunken på det sidste.
Citat slut.

Duckhams 20/50 har en mytisk status for mig fsv. ang. brug i gamle motorer. Jeg er helt med på at i moderne konstruktioner er den nok ikke helt optimal.
Jeg har aldrig selv oplevet et motorhavari med denne olie i maskinen, men har selv knust en hel del motorer og været vidne til mange andre med andre eller ukendte olier.
De seneste eksempler ligger dog 10-15 år tilbage. En ældre Toyota 1.8 sugediesel havde fungeret upåklagelig over ca. 120.000 km på Duckhams uden nævneværdigt olieforbrug. Så blev det bøvlet at skaffe Duckhams og jeg hældte Castrol 20/50 på motoren. Ganske få tusinde km. efter opgav motoren fuldstændigt ævred med <250.000 km på klokken, hvilket er meget langt under sædvanlig standard.
Samtidig måtte min Jaguar MK IX med nyrenoveret motor også lade sig nøje med Castrol 20/50. Også denne motor brækkede sig med en totalt ødelagt krumtap til følge.
Jeg kan naturligvis ikke føre videnskabeligt bevis for at det var Castrols olie, der har skylden for disse 2 næsten samtidige motorhavarier, men jeg havde ikke mod på at fortsætte med den slags eksperimenter!!!
For 5 år siden fik jeg en Ford Mustang V8 hjem fra USA. Til min store sorg, brugte den en liter af det på motoren værende fluidum for hver ca. 350 km med ikke ubetydelige røgfaner efter sig. Jeg skiftede så til Duckhams 20/50, hvorefter vognen nu kan køre 3.500 km på en liter olie!
Denne vogn har nu været pisket til Sydfrankrig 2 gange på Duckhams 20/50 uden kvaler. :-)

Omvendt må jeg indrømme at en Mondeo benziner 1,8 absolut ikke kunne forliges med denne herlige olie, idet de hydrauliske løftere ikke kunne når at slippe af med olien. Det duede ikke rigtigt.

Så derfor sværger jeg til Duckhams 20/50 til mine gamle biler, og har skaffet mig et godt lager for nu en hel del år siden, som nu er reserveret Mustangen og SIII bussen.

mvh
Knud
Index
84282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (11-07-2009 23:48:18) (svar på 84217)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Knud

Har helt overset din kommentar omkring Duckhams oil, hvis det da ikke lige var for Claus´s henvisning i den anden tråd, med slutresultatet på den her tråd.

Ja, spørgsmålet eller problematikken omkring valget mellen Duckhams vs. Castrol motorolie har været debateret ivrigt gennem tiden. Jeg lægger slet ikke skjul på, at jeg langt fra er en tilhænger af mineralsk olie, tværtimod er jeg en ivrig fortaler for fuldsynsetisk smøreolie.

Bilejere med luftkølet motor har diskuteret Duckhams vs. Castrol problematikken, og de respektive mærke har klart sine tilhænger, samt en stor grå masse som står forvirret tilbage...! her er et par eks. på debatten med udemærket og brugbar information samt en masse unødigt vrøvl.

http://vwnettet.dk/topic/132284

http://www.early911.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=455

I forgangen tid lød der et brøl i UK, da forbrugerne begyndte at opdage at den grønne farve var forsvundet fra deres elsket Duckhams olie, og erstattet med gul/lysebrun farve. Castrol/UK officelle forklaring på det fænomen blev at den grønne farve var fravalgt af heldbreds og miljø hensyn. Jo..jo du læste rigtigt nok .... Castrol havde i mellentiden overtaget kontrollen med Duckhams, senere i forløbet valgte man at genintroducere den grønne farve (man skulle helst ikke tabe marketandel eller trofaste kunder !!) Castrol selv blev efterfølgende overtaget af BP, som i dag har kontrollen med begge mærket.

Med fortvivl ikke... tro bestemt ikke at Duckhams forsvinder lige med det samme, det er der trods alt for mange trofaste kunder i UK til, at det sker lige med det samme. Du kan sikkert i lang tid fremover købe den her, og til en fornuftig pris, vil jeg mene (beregn lidt til fragten også), set i Bilka til 190 dkr pr. dunk.

http://www.wilcodirect.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=62_231&products_id=4173

vil mene at de udfra dine præferencer også fører den rigtige olie til din VM diesel...!

http://www.wilcodirect.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=62_231&products_id=4293

Med hensyn til din Ford Mustang, som måske har den legendarisk Windsor V8 under hjelmen. er det her måske en mulighed at overveje...

http://www.castrolshop.dk/shop/vantage-v67s-20w-557p.html

Personligt ville jeg flushe min motor, enten med en dissideret flush oil eller et flush additiv, og derefter skifte til

http://www.redlineoil.com/products_motoroil.asp?productID=6&subCategoryID=1&categoryID=1

Det har jeg selv udført på min forrige og nuværende RV8, og gør det også på den næste. Køber iøvrigt min polyolester olier hos

http://www.opieoils.co.uk

Priserne her hjemme på Redline oil, er hysterisk høje ...

Mv. Ole
Index
84291: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (12-07-2009 10:00:29) (svar på 84282)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.25.61)
Hej Ole.

Tak for din fine redegørelse! :-)

Mit ærinde var ikke at missionere for Duckhams, men var ment som et svar på dit spørgsmål om, hvorfor Duckhams for mig har fået den mytiske status som den har.

Lad mig så underbygge, hvorfor jeg har været så glad for denne mytiske olie.
Jeg købte min første Jaguar i 1969, en 3.8 MK2, som jeg brugte til "vanvidskørsel" inkl. overdrejning. Der tilstødte denne motor en del problemer, men aldrig olierelaterede problemer, idet jeg altid har brugt Duckhams dejlige 20/50 :-) .
Det var altid noget med varme pga af underdimentioneret køler.
Jeg kender mange tilfælde at motorhavarier, med olierelaterede grunde. I de tilfælde, hvor jeg har kunnet finde ud af, hvilken olie, der var på den pågældende havarerede motor, kan jeg ikke mindes, at fejlen kunne relateres til Duckhams, ud over de tilfælde, hvor motoren har været kørt tør for vand. Det er der vist nok ikke meget olie, der kan klare.
På et tidspunkt var jeg ejer af en Mercedes 1619, som jeg brugte til transporter til Sydeuropa. Den gav jeg også Duckhams 20/50 og kørte typisk 2500 km på en liter. Pga ubetænksomhed og travlhed, lod jeg ved en lejlighed det aut. værksted servicere vognen. De hældte, uden jeg var opmærksom på det, den just fremkomne og stærkt opreklamerede Mobil 1, fuldsyntetiske olie på. Så gik min herlige lastvogn ned på at køre <500 km på en liter motorolie! :-) Det opdagede jeg ved et tjek af oliestanden på turen. Da kunne oliepinden dårligt nå olien, og jeg måtte i Frankrig for en vanartet formue indkøbe mange liter
sær, ubestemmelig olie.
Efter hjemkomsten skiftede jeg tilbag til Duckhams, men ak, for sent. Den motor kom aldrig siden over 1000 km/l olie. :-) Havde jeg dog bare holdt mig til Duckhams! :-)

Det samme skete for rigtig mange Jaguarejere, med lidt ældre motorer.

I øvrigt havde Duckhams i 80erne en god all-in-one aut.olie Q-matic, meden Castrols tilsvarende ødelagde stribevis af aut.gearkasser i de dage!!!! Den sag fik de dysset ned, men betalte store erstatninger til de, som kunne bevise sagerne.

Nu skal jeg nok lade være med at trætte videre!

Jeg har ca 80 ltr. Duckhams fra for 4-5 år siden, så jeg klarer mig i en rum tid! :-)

mvh
Knud, for hvem Duckhams 20/50 har mytisk status! :-)
Index
78687: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (09-03-2009 09:56:31) (svar på 78558)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.125.238)
Hej Ole

Nu må jeg jo lige spørge dumt: Disse 2 olier har da ikke en
ACEA B1 godkendelse? - eller er B3 og B4 "bedre" end B1 ?

Claus
Index
78763: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (10-03-2009 04:43:26) (svar på 78687)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Claus

Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar - jeg vil bestræbe mig på ikke at give et !

ja og nej, - det er jo lidt af et politiker svar ! -, du have nok håbet på en klart entydigt definition, men helt så firkantet kan man desværre ikke svare. Det du spørg til, er klassificering klasser, og det er ikke det samme som eksempelvis at en olie er dårligere eller bedrer end en anden.

FDM dokumentet er ikke helt præcise i deres beskrivelse af ACEA klassificering, muligvis fordi det er af ældre dato.

Her er den rigtige, fra organisationen selv.

http://www.acea.be/images/uploads/files/20090105_081211_ACEA_Oil_Sequences_Final.pdf

Scroll ned til afsnittet «Consumer Language»: - det er en mere komplet beskrivelse, forsæt evt. ned i tabelerne for at gøre en sammenligning. Det kan virke lidt hovedkuls og forvirende at give sig i kast med.

Lubrizol har prøver at illustrere forskellen ved hjælp af en figur eller diagram om du vil.

Scroll ned til afsnittet "relative performance"

ACEA 2008 A1/B1-08

http://www.lubrizol.com/acea2008/aceaa1b1.asp

ACEA 2008 A3/B4-08

http://www.lubrizol.com/acea2008/aceaa3b4.asp

ACEA 2008 A5/B5-08

http://www.lubrizol.com/acea2008/aceaa5b5.asp

Bemærk - at diagrammet også illustrere forskellen mellen ACEA 2007 og ACEA 2008 versionerne.

Smøreskemaet der tilgænglig på DLRK webpage definere ikke hvilken version af ACEA klassificeringen der gælder.(revideret 03 Nov. 2004)

Bemærk også - at den 5W-30 olie som jeg personlig ville vælge af de to omtalte olier, også er en A5/B5 oile (letløbende), men hovedargumentet for mig, er at den er en longlife oil, hvilket betyder den er mere shear stabil i forhold til en almindelige olie, eller formuleret anderledes, den er mere nedbrydnings resistendt.

Alle smøreolier nedbrydes med tiden, longlife engineoil skal kunne opretholde sine originale specifikationer længer end almindelige olier, for at opnå longlife klassificering.

Men det er jo blot mine præferencer, du kan have helt andre behov udfra dit køremønstre og draininterval.

Hvis du er usikker på olievalget skal du altid følge producentens anbefalinger. Er de upræcise, kontakt da producenten for en afklaring.

Hvis du jagter en 5W-30 ACEA A1/B1, så bliver det nok ikke en Mobil 1 olie du finder, ved at Exxon producer en Mobil 1 5W-30 ACEA A1/B1, men mener til gengæld ikke at er den markensføres i DK, kan tage fejl, har ikke checket op på det for nyligt. Men heldigvis findes der andre mærker.

Håber det afklaret lidt, og at svaret ikke var for dumt.

God Jagt.

Mv. Ole
Index
79264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af olie til Td5 i kbh området (16-03-2009 23:44:39) (svar på 78763)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Hej Ole
Tusind tak for den fine besvarelse ! Jeg må på olie jagt.

Undskyld den sene tilbagemelding...

/Claus