tilbage

Land Rover Forum  

Index
23744: Import af 110" bus. (29-04-2005 18:14:53)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Overvejer import af en 110" bus fra Tyskland, og har søgt i gamle forum indlæg uden helt at finde et éntydigt svar på, om en bil fra før 2001 kun kan indregistreres som bus i Danmark, hvis den er/var indregistreret som bus i Tyskland, eller om også en 9 personers (incl. fører) 110" STW kan indregistreres som bus i DK med 60% afgift, hvis blot den udstyres med mindst yderligere ét sæde og godkendes hermed.

Hvem kan slå hovedet på sømmet (meget gerne med link til offentlig instans)? Hvordan er det helt præcist?

Og har nogen evt. i samme forbindelse erfaring med, om det kan betale sig at sælge/eksportere sin nuværende bil med afgiftsrefusion, hvis den kan/skal indgå som evt. byttebil?

Index
23745: sv: Import af 110" bus. (29-04-2005 18:38:20) (svar på 23744)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.26)
Hej Søren, du kan jo prøve at høre importøren de ved det, men åben ikke samtalen med at sige du selv vil importere!
(og jo, jeg ved godt importøren selvfølgelig også læser dette udemærkede forum ;-))
Der er på www.landrover.dk

Personligt mener jeg ikke det kan lade sig gøre mere.

Venlig hilsen
Kenneth poulsen
Index
23766: sv: Import af 110" bus. (30-04-2005 18:57:20) (svar på 23744)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.242.199.55)
Det er ikke længere muligt at få en LR godkendt som bus i DK. P.g.a at der kom nye regler omkring at alle sæder skulle udstyres med 3punktsseler. Men som du selv skriver kan det godt lade sig gøre hvis den er født med 10 sæder (9+1) i et andet EU land. En 9sæders kan blive indreg. som personvogn med 180% i afgift. Men det er nok svært at finde en i Tyskland som er født med 10sæder.

Har ikke kunne finde et sted på nettet jeg har kunnet henvise til. Men jeg har oplysningerne fra en jurist fra FDM, som hjalp mig da jeg skulle finde min vogn,
Vil du ikke betale den store reg.afgift kan du prøve at få den godkendt som camper med 60% afgift, men jeg har ikke set nogen prøve, og er ikke sikker på at det kan betale sig.

Mlrh Flop
Index
23771: sv: sv: Import af 110" bus. (01-05-2005 00:30:08) (svar på 23766)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.202.213)
Og når så Jakob i indlægget her http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?wurl=103&i=23482&f=&ex=1&s=6545&uid=796301644 lige har klaret det uden det mindste problem, er det mon så fordi, der alligevel er en eller anden legal mulighed, eller mon bare fordi, ikke alle hos Bilinspektionen og Told & Skat kender til de nyeste regler?

PS: Tak iøvrigt til dig, Jakob, for en hyggelig og informativ samtale tidligere idag om dine erfaringer...


Index
23779: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (01-05-2005 15:37:20) (svar på 23771)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.199.123)
Så må jeg jo hellere komme på banen, når nu jeg også bliver citeret. Jeg tør sådan set godt lægge hovedet på blokken for svaret er et både og. Reglerne er ganske rigtigt som beskevet i det forrige indlæg. Busser kan principielt ikke "ny"godkendes i DK, medmindre de har 3 punkt seler ved alle fremadrettede pladser, og det er en ny godkendelse, der skal til, hvis en 9 personers (M1) importeres og ombygges til en 10 personers (M2) fordi den skifter art fra "personbil" til "stor personbil". Når det så er sagt, må jeg jo konstatere, at det åbenbart ikke er alle bilinspektioner/synsvirksomheder, der kender reglerne, idet adskillige både private og forhandlere har haft held til at gennemføre projektet. Såfremt bilen er fra før 1/10 2001, og man har fået den godkendt første gang, er den fremtidige risiko nok også beskeden, fordi bilen jo så opfylder de på daværende tidspunkt gældende regler, som bare ikke længere var gældende da den blev importeret. Men det er der nok ikke nogen der opdager.
Som et kuriosum (eller måske til skræk og advarsel)kan jeg dog fortælle, at der findes synsfolk , der kender reglerne, eftersom jeg kender flere eksempler på, at man har nægtet godkendelse af importerede VW Caravelle ombygget til 10 personers. Men det er selvfølgelig noget andet, når det ikke er en Land Rover.
Jeg skal måske lige til slut nævne, at Told&Skat er lige glade, idet det er ved synet at bilen skal godkendes i den ændrede udformning, og der man skal konstatere om den opfylder de tekniske betingelser for at være en M2. Told&Skat fastsætter bare prisen.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
23812: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (02-05-2005 14:40:04) (svar på 23779)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Tak, så blev jeg klogere :-)
Index
23833: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (03-05-2005 00:14:59) (svar på 23779)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Rædsomt hvordan man åbenbart gør alting i blinde, selvom man gør forarbejdet grundigt og gør sig umage.

Jeg stod i synshallen og havde bestilt tid til en bus på stelnnummeret. Hvor mange sæder er der da? sagde synsmanden, som iøvrigt var usædvanlig rar og venlig! 10 stk. sagde jeg, og han talte 123456789 og 10, jamen det passer også sagde han så og så var den skid slået. Jeg havde medbragt den originale tyske registreringsattest og TUV papirerne, så jeg lagde altså ikke skjul på noget som helst. Synsmanden sagde desuden at det med at hente biler i Tyskland var vældig populært, og det var fuldstændig helt og aldeles hamrende ligegyldig om den var født med 1, 2, 9 eller 14 sæder i Tyskland. Jeg kunne også indregistrere den som gulplade varevogn, blot alle krav og regler efterleves. I princippet sagde han at det fungerer ligesom at købe en bil herhjemme. Jeg kunne ligesågodt have købt en 110" gulplade og omregistret den til stor personvogn. Blot sæderne, selerne, brandslukkeren og diverse skilte er tilstede samt at bilen ellers følger gældende regler fra før 1/10 2001!!!
Med den trafik der har været over grænsen af disse dejlige biler på det sidste kan jeg ikke forstå at så mange synsmænd ikke kender deres regler.
Nok om det - jeg har min bil og er totalt glad for den.
Vi ses i mudderet, kh Jakob
Sjovt i øvrigt - bilen efter mig den morgen i synshallen var en 300 Tdi, 110", 11 pers. Defender, med Højrestyring. Så man kan altså også hente dem i England.
Index
23847: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (03-05-2005 15:45:27) (svar på 23833)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Ja, du har ret Jakob, jeg synes også at man må undre sig, og det gjorde jeg også, da jeg første gang hørte at nogen, på trods af reglerne, havde fået godkendt 10 personers Defendere igen. Men det var jo netop de forhold, der gjorde at de 110" CF "busser", der blev solgt i Hillerød , sidste år var det vist, ikke kunne registreres som busser, men blev registreret som personbiler eller varebiler. Så vidt jeg er orienteret var der nogen, der blev slemt overraskede.
Med hensyn til import fra England er det korrekt, og derfra vil jo kunne hentes både 10 - 11 - og 12 personers udgaver, desværre er de fleste bare højrestyrede, eftersom der i UK også er særlige minibus regler. Ifølge et tidligere indlæg fra Land Rover DK ville Land Rover netop ikke ændre sæde- og sele befæstigelser i Defenderen så de opfyldte de nye EU krav alene til det begrænsede marked, der var for 10-12 sæders udgaver i DK og UK.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
23849: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (03-05-2005 16:39:08) (svar på 23847)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Nå, men skal vi så ikke - således nu oplyst om, hvordan tingene hænger sammen dels i teori og dels praksis - skynde os at lade den sag ligge her, så der ikke er alt for mange af de knapt så oplyste synsassistenter, der risikerer at blive det ...

Blot kan én af jer evt. lige svare den kvikke her på, hvordan man egentlig tæller sæder på de to bænke bagi? Jeg har i forvejen en gammel bus fra 1985, som er registreret til ialt 12 personer incl. fører, og det må altså sige 3 foran, 3 på næste række og så 3 på hver af bænkene bagi.

I en 9 personers fra eksempelvis Tyskland forstår jeg, at det typisk vil være noget med 2 foran, 3 næste række og 2 på hver af bænkene. Men er bænkene kortere i Tyskland, eller kan man tælle 2 eller 3, som man vil på bænkene? I givet fald kunne én synsassistent jo lige så godt tælle til 11 i samme bil, som en anden tæller til 9, og så slap man måske for at sætte flere sæder i ...

Står antallet af sæder iøvrigt på den tyske registreringsattest, Jakob?

Og hvordan er det iøvrigt lige med de der Ausführungsplatten, eller hvad de nu hedder? Behøver man dem? Kan man ikke bare køre til grænsen på de plader, bilen har, hvis man har handlet privat, skrue pladerne af der, sætte danske prøveplader på, og så sende de tyske med posten bagefter?

Index
23873: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (03-05-2005 23:22:28) (svar på 23849)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.199.126)
Det kan jeg vist godt svare dig på. Og så lad os tage det sidste først. Hvis bilen er indregistreret i Tyskland kan man naturligvis lige så godt køre den til grænsen på de tyske plader. Det gjorde jeg da jeg hentede min tidligere Disco. Men desværre er mange tyskere frygtelig bekymrede for, at bilen ikke bliver afmeldt og prøver at fortælle de stakkels danske købere, at den tyske forsikring ikke dækker osv., hvilket ikke er korrekt. Jeg fik overtalt min private sælger, da han fik en kopi af den danske afmeldekvittering bl.a. på tysk, og så var jeg jo i øvrigt en troværdig person, osv. Det er jo således, at man ikke behøver at returnere pladerne, eftersom de danske motorkontorer har en blanket på dansk, tysk, engelsk og (vist nok også) fransk hvor de bekræfter at bilen er afmeldt, og at de udenlandske plader destrueres, hvilket er tilstrækkeligt (og det bør det også være for en tysker, som har dårlige erfaringer med folk østfra).
Mht. sæderne så findes der faktisk 2 typer langsgående bænke - det vidste du måske ikke - den lange type som du kender fra din egen bil med "plads" til 3 personer og en kort type med "plads" til 2 personer. Den sidste ses oftest i tyske biler, de nyere har dog typisk 4 enkelte klapsæder, og er ofte kombineret med et asymetrisk delbart bænkesæde, med væsentlig bedre komfort og lidt bedre benplads end vi kender i de gamle 11 eller 12 personers. Men for nu lige at gøre forvirringen total findes der også eksempler på biler med de korte bænke, der er godkendt til 11 personer !! Så din antagelse om at nogen ikke kan tælle - eller tæller meget små folk - holder altså også stik. Teknikken og opbygningen er måske nok enkel i en Land Rover, men så holder enkelheden også op. Og så bliver jeg jo lige nødt til at nævne den med 4 enkelte sæder ( 2 foran og 2 bagi, alle med 3 punkt seler) og så 2 lange bænke bagest til 2 gange 3 personer. Det giver også 10 ! Jeg har set det i en 300 TDI, men ved ikke om det rent faktisk er godkendt af myndighederne i den udførelse eller om "det gode medlem" bare køre med den med den indretning.

Og så kan vi vist lade den sag ligge inden for mange bliver for veloplyste, og får "gode" ideer.

Og endelig, antallet af sæder står ikke på den tyske attest, i hvert fald når det er en personbil, og tyskerne har ikke busbegrebet på en Land Rover. Jeg ved ikke om det er anført ved større busser, hvis man skulle finde en 15 eller 17 personers forlænget 130", men det må det være med den grundighed tyskerne indføjer alt i registreringsattesterne.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
23877: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (04-05-2005 09:36:02) (svar på 23873)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Det hér kalder jeg sågu oplysning, der vil noget !!

Tak for en stribe super gode svar - nu er det vist bare om få fundet tid til at komme afsted :-)
Index
23881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (04-05-2005 11:26:57) (svar på 23873)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Hej Lars,

Du skriver, at du har set en 300 tdi 10 pers. bus med 2 + 2 + 2x3 pers. indretning. Dertil kan jeg oplyse, at jeg har haft en sådan, og at den ihvertfald mht. antal sæder var godkendt til 10 pers. jf. toldattest og reg. attest, samt at den blev synet 3 gange anmærkningsfrit i den tid jeg havde den...

Derfor gætter jeg også på, at indretningen er lovformeligt udført - mig bekendt har den været sådan fra 1. reg. dato.

I øvrigt en rigtig fornuftig indretning med direkte adgang gennem midterrækken mellem forreste bagsæder og bænkene.

/Ib - 3662 - Odder
Index
23884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (04-05-2005 14:46:23) (svar på 23881)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.127.28)
Mens vi lige er ved busserne!

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
23886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (04-05-2005 16:28:53) (svar på 23884)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej kenneth.

Nu siger du jo godt nok, at det er en bus; men hvis det er den forlængede 130"+ som jeg har set i Namibia (og det ser det ud til at være), så har den faktisk kun 7 sæder. 2 foran, 2 i midten og 3 på bageste række, og så slutter den af med et stort bagagerum uden bænke. Til gengæld har den rigtig god benplads
Index
23888: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (04-05-2005 16:51:44) (svar på 23886)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.127.28)
Den kunne jo ellers være en fin 14 personers + fører.
Men det ville jo nok give bilinspektionen en del kvababbelse.
Det var bare et billede fra nettet.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen med egen serieIII 6 cyll. 11 passageres bus.
Index
23908: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (06-05-2005 14:03:24) (svar på 23849)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Søren - beklager sent svar. Ja, sædeantallet er anført på det tyske fahrzeugsbrief.
Jeg tror det her handler om at visse synsmænd er så dårligt oplyst at de IKKE godkender køretøjer til stor personvogn. Jeg har ikke hørt om sagen ang. CF biler i Hillerød, men jeg syntes det lyder helt sindsygt.
Defenderen er godkendt i EU til stor personvogn, og vist den opfylder de gældende regler, efter årgang, er der ingen problemer.
Det virker for mig som hvis man forestiller sig at tilfældig p-vagt ikke kender reglerne og lader folk holde ulovligt uden bøde. Alle er glade for denne smutvej, men er bange for at andre p-vagter skal opdage det og rette på den uvidende p-vagt, så der ikke længere er en smutvej til gratis ulovlige pladser. Ja, undskyld mig, men sådan fungerer det altså ikke. For mig er det simpelt, findes der andre biler af samme årgang der er indregistret til det man ønsker ja, så kan man da sagtens gøre det også. Og så er det ligegyldigt om bilen har danske gule plader eller "hvide" tyske!