tilbage

Land Rover Forum  

Index
10093: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 08:30:51)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Mit kæreste eje - en SIII 2,25bz fra 79 har gennem den sidste måned døjet noget med varmen. Nålen ligger helt op mod det røde område og jeg troede som udgangspunkt at der var tale om en dårlig føler - den blev udskiftet.
For at sikre at hverken instrument eller ledning er dårlige målte jeg modstanden direkte på føleren og sammenlignede med modstandsværdier fra den gamle som blev sat i kogende vand - og ved nu at motoren ER varm 100-11o grC. Min tanke var så at køleren var stoppet - afmonteret og gennemskyllet effektivt - vandet er meget rødt men den klarer fuld mængde fra haveslangen uden at det står ovenud. Jeg har netop bestilt en pakning til vandpumpen og skiller den ad i morgen men ideerne er ved at slippe op. Hvis nogen kan anvise bedre måder at rense køler på eller har gode ideer vil de blive modtaget med glæde - jeg savner at køre lidt mere end bare prøveture i "Rumlepotten"
Index
10094: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 08:34:35) (svar på 10093)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Jeg glemte helt at skrive at termostaten også er blevet udskiftet i løbet af fejlfindingen - også uden at det hjalp :-(
Index
10109: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 12:55:52) (svar på 10094)
Orla (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.138.110.8)
Hej Jan !

Da der ikke er nogle af de andre indlæg der har nævnt spændingsregulatoren til instrumenterne, vil jeg gøre det. Denne regulator består af en bimetalsfjeder, der når den opvarmes af strømmen igennem den, afbryder spændingen til tankmåler og varmemåler. Den kommer derved til at pulse spændingen så den ligger på ca. 7 volt. Hvis den den ikke pulser, vil den tillade 12 volt til instrumenterne og de vil derfor vise en al for høj værdi selvom værdien fra giveren er ok. Hvis du har brændstoftanken helt fuld, opdager du ikke at også tankuret viser for meget.

Hilsen 1565 Orla
Index
10113: sv: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 14:52:52) (svar på 10109)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Hej Orla
Jeg har forsøgt at kontrollere ved modstandsmåling på føleren men det med de 7/12 volt vidste jeg ikke, så nu checker jeg for en sikkerheds skyld.
Index
10095: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 08:38:16) (svar på 10093)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.24.195)
Hej Jan.Hvad er åbningstempraturen på din termostat??.
Index
10098: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 09:24:36) (svar på 10095)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Så vidt jeg husker stod der 78gr. på den nye (jeg kendte ikke til at der var forskellige før jeg fik den tilsendt fra Møller ved MidtJysk)- når jeg starter fra kold motor kan jeg med fingrene ned gennem kølerdækslet mærke at der kommer varmt vand op.
Index
10102: sv: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 10:30:07) (svar på 10098)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej Jan

Har du tjekket dine kølerslanger ??
Selvom de ser fine ud på ydersiden, kan de være klappet sammen indeni og så kommer der næsten ingen vand igennem = høj temperatur.

Er du helt sikker på at vandet bliver så varmt som du har målt på instrumenterne? En god måde at afprøve om teknikken holder i virkeligheden, er at sætte et termometer (evt. et stegetermometer) ned i kølevandet og aflæse den faktiske temperatur.

mvh
1105 / Claus
Index
10104: sv: sv: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 10:45:55) (svar på 10102)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Hej Claus

Ja - jeg har målt temperaturen i køleren med et termometer, den ligger omkring 76-78 grader når motoren er varm (for varm), slangerne har alle sammen været af i forbindelse med rens af køler og skift af termostat, men det kan selvfølgelig være en del af det inderste gummi der "klapper ud" ved gennemstrømning - så nøje har jeg ikke inspiceret det. Motoren virker meget varm i forhold til normalt så jeg tvivler ikke på målingen af modstanden/temperaturen. Jeg er på nuværende tidpunkt mest til din ide med slanger der klapper sammen eller Paul´s med pumpen-hjulet. Når jeg forhåbentligt snart har identificeret problemet så skriver jeg det ind her i forummet og angiver sammenhørende værdier for modstand/temperatur for dem der senere anvender opslag på "gamle problemer" (det er sådan jeg løser de fleste af mine)
Index
10110: sv: sv: sv: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 13:18:54) (svar på 10104)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Jeg tror ikke at din motor er for varm....jeg tror at dit instrument tror at motoren er for varm....øhh - var det til at forstå ...

Iøvrigt, hvordan står din tænding ? For høj tænding giver større varme i motoren...

mvh
Claus/1105
Index
10112: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 14:51:19) (svar på 10110)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
M.h.t. temperaturen tror jeg nu der er god (d.v.s. dårlig) nok p.g.a. min kontrolmåling af modstanden i føleren og yderligere test med to forskellige følere.
M.h.t. tænding: Det kunne egentligt sagtens være sagen - den forbrænder ikke særligt godt (sort indvendigt i udstødningen) og den "skyder" en gang imellem baglæns, især når den er kold(der er sort op i kaburatoren, men jeg mangler kendskab til justering af tænding og har ind til nu gået og trukket opgaven med rens og justering af kaburatoren lidt ud da jeg ikke kender den Weber der er monteret istedet for den originale (Schmidt?)Benzinforbruget ligger også lidt i den tunge ende - jeg kører pænt men den klarer aldrig mere end 200 km på 33-34 liter. Den skal dog forsvares med at jeg har mange korte ture på 8-10 km.
Index
10096: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 08:42:28) (svar på 10093)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
det tyder på, at vandpumpehjulet er stået af. det tester du bedst ved, at køre uden termostat. bliver motoren fortsat meget varm, så er det vandpumpen idet der ikke skovles vand rundt i systemet.
Index
10099: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 09:36:45) (svar på 10096)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Ja det er vel snart eneste mulighed - det er måske set før ? Jeg troede pumpehjulet var næsten uforgængeligt.
Index
10100: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 09:38:15) (svar på 10093)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Jan

Hvordan har din køler det? Er alle køleribberne der stadigvæk - eller er de til at børste væk?

mvh
Eddie
Index
10101: sv: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (17-07-2003 09:52:43) (svar på 10100)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Den er faktisk pæn - den originale maling holdt til spulingen da jeg rensede den udvendig for insekter lidt mudder m.v.
Index
10121: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (18-07-2003 00:10:48) (svar på 10093)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.77.167)
for at opnå en temperatur på 11o grader i vand skal du i svømmepølen,ca 5 meter nede opnås denne temperatur når vandet begynder at simre,jeg vil antage din kølerprop åbner ved ca 7m vandsøjle. temperaturkontrol!! kør skidtet rigtigt varm og åben proppen lyder det som en islandsk geiser og får du alvorlige forbrændinger idet den samlede vandmængde kommer ud. har du ret temperaturen er væsentligt over 100 grader.
Index
11169: sv: En varm gammel tøs - "Rumlepotten" (10-10-2003 08:16:27) (svar på 10093)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Tøsen er igen i fin form - det var en lang omgang fordi der var flere fejl. Som beskrevet viste mit termometer temmeligt højt (lige ved kanten af det røde) og jeg havde i første omgang tanke på termostaten fordi spændingsregulatoren måtte være ok så længe tankmåleren var det, og fordi visningen faldt til nul når ledningen blev afmonteret på føleren var der jo heller ingen afledning. Derfor bestilte og modtog jeg hurtigt en ny termostat men det løste IKKE problemet. Derfor tænkte jeg nu der alligevel måtte være fejl i det elektriske - jeg havde ikke mulighed for at kontrollere instrumentet men jeg bestilte en ny føler og monterede den - intet resultat ! I desperation henvendte jeg til dette kompetente forum (det er herfra jeg havde fået de første ideer), og der kom mange foreslag. For nu at være helt sikker på om den rent faktisk var varm så satte jeg den gamle føler i en gryde med kogende vand og konstaterede at det svarer til ca 100 ohm ved 100 gr C - jeg sammenlignede med nye på bilen og målte 30 ohm, kurven for en NTC-føler er ikke liniær men jeg var nu helt sikker på at den var MEGET VARM og var egentligt temmelig nervøs - der var flere dyre forslag fra forummet. Det korte af det lange - efter at have adskildt pumpen, stillet tænding og revet i de sidste totter på hovedet tog jeg termostaten ud igen og lagde den sammen med den gamle i en gryde med kogende vand; Ingen af dem åbnede før det hele næsten kogte - så kom den nye med et lille hop ! Det er jo sjældent at to ting fejler samtidigt så derfor sammenlignede jeg de to følere og opdagede at min leverandør havde sendt en forkert ! Jeg og tøsen har det nu fint (d.v.s. hun har nu fundet på nye skavanker) igen - med ny termostat som bare hang lidt den første gang og med den gamle føler.
88"-hilsen, Jan, #6070