tilbage

Land Rover Forum  

Index
102097: Kontrol af koblingsvæske (30-09-2010 14:01:52)
Lars Lindenborg Jensen #7800, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.235.218)
Hej alle,

jeg vil gerne kontrollere om der er nok koblingsvæske på min LR. Men hvordan får jeg beholderen at se? Hvad skal jeg pille af/flytte?

Min LR er en Freelander TD4 fra 2003.

Hilsen
Lars Jensen
Index
102131: sv: Kontrol af koblingsvæske (02-10-2010 09:34:56) (svar på 102097)
Einar Brendstrup #2522, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.213.198)
Tag låget af beholderen på koblings hovedcylindren. Og kik i den. Den skal være næsten fuld. Det er ikke let at komme derned, slet ikke hvis bilen har Aircon. Plejer at bruge et stykke 12mm plast slange som tragt ved efterfyldning.
Har du den mistænkt for at bruge væske?
Index
102151: sv: sv: Kontrol af koblingsvæske (03-10-2010 11:41:45) (svar på 102131)
Lars Lindenborg Jensen #7800, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.44)
Hej,

tak for respons. Det med at tage låget af beholderen var jeg med på, og jeg har da også lokaliseret beholderen.

Men jeg kan ikke lige se hvordan man får armen viklet derind og derefter hvordan man så får set væskestanden. Jeg havde tænkt på at løsne 'elektronik-boxen' ovenover, men går det an? Bilen har også aircon...

Grunden til at jeg gerne vil se væskestanden er at der til tider er besvær med at sætte i gear, mest efter lang kørsel (Århus-Storebælt i et stræk), man kan sagtens koble ud og sætte i frigear, men man kan ikke sætte i gear igen. Efter et øjeblik er alt som normalt igen.

Koblingspedalen har måske også fået lidt mere frigang end fra ny af (måske, det er svært at huske efter 160.000 km). Jeg synes ikke at der er løbet væske ud ved pedalen.

Hilsen
Lars
Index
102319: sv: sv: sv: Kontrol af koblingsvæske (09-10-2010 15:40:10) (svar på 102151)
Einar Brendstrup #2522, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 94.189.27.0)
Jeg plejer ikke at løsne noget bare for at efterfylde. Men når hovedcylinderen skal skiftes så skal boksen løsnes og tages til side.

Det lyder lidt som om dit problem ligger i slavecylinderen. Du kan prøve at udlufte systemet, hvis det så hjælper skal du begynde at spare sammen til en ny slavecylinder. Den sidder inde i Gearkassen, så både Ird og hovedgearkasse skal af. Samme system som på en Zetor/Belarus Traktor. Der var det også noget møg.