tilbage

Land Rover Forum  

Index
108713: HJÆÆÆLP - Motorhjelm sidder fast (19-02-2011 15:11:10)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.2.219)
Halløj,

Jeg kan ikke få motorhjelmen op på min DISCO II årgang 2000. Er der nogen, som kender et godt fif?

Flg. hændelsesforløb har fundet sted:

- I formmiddags åbnede jeg motorhjelmen uden problemer
- Jeg gav motorrummet en gang motorvask
- Jeg lukkede motorhjelmen
- Jeg forsøgte at åbne igen, men forgæves

Indtil videre har jeg foretaget flg.:

- Mast min finger ind mellem kølergitteret og motorhjelmen, og aktiveret den gule knap, der normalt bruges til at åbne motorhjelmen helt - ingen reaktion
- Motoren har stået og brummet med tæppe over fronten i 30 min for at tø evt. is op - ingen virkning
- Bilen står parkeret i solen - også for at tø evt. is op - ingen virkning
- Jeg har stået med en hårtørrer og forsøgt at varme låseanordningen op - ingen reaktion

Sidst skal nævnes at der er træk på den wire, som går fra håndtaget i kabinen og ud til motorhjelmen.

Som sagt modtager jeg gerne et godt fif. Forslag såsom vinkelsliber, skærebrænder osv har jeg selv overvejet, men forkastet igen.

Mvh

Jesper
8394
Index
108715: sv: HJÆÆÆLP - Motorhjelm sidder fast (19-02-2011 15:33:28) (svar på 108713)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.166)
Har du prøvet, at skubbe trækket helt ind igen og derefter trykke motorhjelmen ned ?
Index
108718: sv: HJÆÆÆLP - Motorhjelm sidder fast (19-02-2011 16:52:53) (svar på 108713)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Jesper

Er ikke sikker på, om låsetøjet er det samme på en II'er som på en I'er, men jeg har oplevet noget lignende.
Klappen var i et stadie mellem låst og ikke låst.
Løsningen kan være at løfte klappen eller give den et solidt dask med flad hånd over låsetøjet for at se, om den giver slip og springer op - eller, som Paul er inde på, trykke klappen ned, så den får låst rigtigt, og derefter gentage normal åbningsprocedure.
Ellers må du have frontgitteret af og liste en lang skruetrækker op på undersiden af låsetøjet og udløse palen.

Good luck
Morten
Index
108724: sv: sv: HJÆÆÆLP - Motorhjelm sidder fast (19-02-2011 17:59:28) (svar på 108718)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.2.219)
Pyha,

Hjelmen er åben igen. Jeg afmonterede håndtaget indvendigt i kabinen, tog fat i kablet med en tang og hev som en bryggerhest. Det hjalp!

Nu skal den så smøres efter alle kunstens regler, og kablet skal strammes op inden klappen lukkes igen.

Tilbage står dog et spørgsmål. Hvad gør man hvis nu kablet knækker, eller det ikke hjælper at hive løs. Der må da være en eller anden listig måde?

Frontgitteret kan ikke umiddelbart pilles af, idet de skruer, som holder gitteret sidder under kølerhjelmen, ligeledes er det umuligt at komme ind via lygterne, da adgangen til disse også skal ske ovenfra.

Jeg havde en lang skrutrækker inde og aktivere "løfteknappen", men det hjalp ikke. Motorklappen sad låst i nederste stilling, og det var det første "åbningskridt", altså det hvor hjelmen popper op når man hiver i håndtaget, som ikke var muligt.

Tak for jeres ideer. Glad for at det lykkedes, men den "listige" metode er endnu ikke fundet....

Mvh,

Jesper
Index
108727: sv: sv: sv: HJÆÆÆLP - Motorhjelm sidder fast (19-02-2011 19:06:49) (svar på 108724)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.166)
Du har vel fortjent dig en reparationsbajer...

Mens du nu har åbnet hjelmen igen, så rens og smør alle tilgængelige dele.

Udskift trækkablet med et nyt.

Eller du kan sprøjte masser af rustopløser/smørmiddel ind i kabeltrækket, at det virker som nyt!