På min 90 TD5 fra 2000 sprang kileremmen (drivremmen?) i sidste uge, og efter jeg har skiftet den "sprøjter" den en del olie når motoren kører. Det bliver fordelt rundt i fronten af motorrummet af blæseren. Man kan se hvordan bilen står og drypper når den holder stille. Det er så meget at jeg faktisk kørte motoren tør for olie inden for 20-30 km. Efter at have tørret motoren af for olie, så ser det ud som om at olien bliver ved med at løbe lidt fra de to steder på billedet (man kan se dråben ved bundkaret(?) og også oppe til højre i billedet). Har en lille fornemmelse af at det kommer fra det hjul som bliver drevet af motoren, altså det hjul der sidder under blæserens hjul.
Hvis jeg piller blæserens dæksel af og starter motoren kan jeg ikke umiddelbart se hvor olien kommer fra, men til gengæld bliver jeg helt sort i hovedet af den olie som blæseren fordeler.
Kileremmen var viklet godt ind i de forskellige hjul og lå i flere stykker i motorrummet. Kan det tænkes at da den sprang har den slået hul et eller andet sted hvor olien nu kan løbe ud? Motoren nåede at komme helt op i det røde felt da remmen sprang.
Det skal også siges at jeg ikke opdagede med det samme at bilen var løbet tør for olie, så jeg har måske kørt op til 15 km uden olie. Er det et problem?
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe. Go' weekend.
Jesper