tilbage

Land Rover Forum  

Index
11238: toppakning brændt af...normalt ? (14-10-2003 18:29:56)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej igen igen

Jeg snakkede i dag med MJ(jeg skulle bruge nogle af de bolte man bruger til fastspænding af topstykke - de havde dem ikke) og de kunne fortælle mig at det er "normalt nok" at pakningen mellem topstykke og blok bliver brændt over, hvilket er just hvad der er sket for min kære for ganske nylig. det synes jeg altså lyder lidt foruroligende...
Jeg har fået planet topstykket og renset blokken så godt jeg nu kan(ganske flot faktisk). Det viste sig at topstykket var "helt vildt ujævnt", så det har jo nok været grunden til at pakningen brændte over, eller i det mindste en medvirkende årsag.
Spørgsmålet er så om det er nødvendigt at skifte boltene(det sagde MJ at det ikke var)?? De Ser fine nok ud.
Er der nogen der kender momentet(sån HELT præcist)?
I min manual står der 93-113NM, men det er jo en gammel motor så....???
Nå ja, motoren for satan!!! : Det er en 2,25benzin fra 1984 og den sidder pænt i en 90" fra 1984.

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god dag
Mvh
Nikolai
Index
11245: sv: toppakning brændt af...normalt ? (14-10-2003 20:58:11) (svar på 11238)
claus kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.34.14)
Hej Nikolai

Det var dog helt befriende med et indlæg der ikke er fra en frustreret østjyde ;-)).

Nej, du behøver ikke at skifte bolte. Det er ikke strækbolte som på nye(re) motorer

Det angivne momentinterval er korrekt

Nej, det er ikke helt normalt at toppakningen "bare" knækker. Der er altid en årsag = skade = noget der skal udbedres.

Er den kørt meget varm?
Står tændingen korrekt?
Er den meget slidt?
Kører du meget hurtigt meget længe?
Hvordan har motoren det iøvrigt?

At toppen var "helt vild skæv" tyder på meget høj varme på et tidspunkt.

Hvis det nu er iorden, ja så er det bare at skrue toppen på igen. Husk at skifte den lille kørerslange mellem topstykke og vandpumpe. Det er ellers et job der godt kan give tudefjæs.

Go´arbejdslyst

lr-hilsen
Claus
Index
11247: sv: sv: toppakning brændt af...normalt ? (14-10-2003 21:29:25) (svar på 11245)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.214)
Fy, Claus !!! :-))