tilbage

Land Rover Forum  

Index
11415: V8 kontra 2.5 Diesel (29-10-2003 14:30:34)
Nis Jørgensen #6278 reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.161.183)
Har endnu en gang kigget efter en ældre Land Rover 90 eller 110, men er nu kommet til at spekulere over hvilken af disse to motorer der er den sjoveste. Her tænker jeg både på terrænkørsel, men også på landevejen (motorvejen) hvor jeg jo trods alt også opholder mig en del.
Prisen på de to er omtrent den samme brugt. Men jeg er opmærksom på at V8'eren er noget mere kostbar at køre.

På forhånd tak

Nis Jørgensen
Index
11416: sv: V8 kontra 2.5 Diesel (29-10-2003 15:19:26) (svar på 11415)
Frank Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.205.111)
Hej Nis
V8 er en sjov maskine(lyden er god) med godt moment, march og tophastighed.
Den er driftsikker og dele og reparationer er meget rimelige i pris.
MEN den er tørstig,max 5-8 km på literen alt efter om den er med sprøjt eller kar. eller der er aut. gear på som også sluger brændstof.

Diesel er ligeledes rimelig driftsikker, går langt på literen (i forhold til v8) mellem 9-12 km/l.
Lidt dyrere hvis den går i stykker, mere besværligt med rep.

Hvis du har et lille eller mellemstort kører behov, ja så er mit svar V8, hvis det også skal være sjovt!!!

vh
Frank Hansen reg fyn
Index
11417: sv: sv: V8 kontra 2.5 Diesel (29-10-2003 19:56:34) (svar på 11416)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.235.161)
Hej Nis.

Jeg vil gerne slutte op om Frank´s kommentarer, indledningsvis bør du nok starte med nærmere at definere "Sjovt" for dig selv.

Jeg har haft begge typer og selvom jeg lige nu har en 90" 2.5 diesel til salg (så fik jeg da reklameret for det) mener jeg slet ikke der er nogen sammenligning med de to. En 2.5 D er en forholdsvis død sild som har ét meget stort es på hånden, driftsstøkonomi! Når man har kørt et stykke tid (og ikke kan huske hvornår man tankede sidst), tanker man den op for ca 250 kr. med dagens brændstofpriser og kan så køre ca. 400 km igen. Dét er sjovt!

V8´eren derimod er knap så sjov at tanke. Når man har kørt sine ca. 400 km så tanker man lige 80 liter benzin igen til knap 8 kr. literen... vi taler over 600 kr for de samme km!

At tanken på en diesel er 40 liters og V8´eren er 80 liters taler vist for sig selv.

Men den skønne V8...!!! Stærk som en bjørn og fuldstændig stille på landevejen og uovertruffen i terræn. Mmmm - det er bare GUF! Bevares.. dieselen klarer sig da, men det kan ikke sammenlignes efter min mening.

Definér med dig selv hvor du placerer dig imellem interesse/behov/økonomi og vælg ud fra det. Husk at lave totalregnskabet - såfremt du har stort kørekort kan du jo erhverve dig en bus til kun 800 kr. årlig vægtafgift :-) det hjælper da lidt..? Men skal det sjove være afgørende.. ja så kan jeg klart anbefale V8´eren!

Held og lykke med købet af din Laro.

Mvh Benno SSJ





Index
11426: sv: V8 kontra 2.5 Diesel (30-10-2003 00:03:44) (svar på 11415)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.79)
Tjah, jeg er og bliver dieselmand pga økonomien, driftsikkerheden og miljøet ! V8 har en dejlig sound og er ganske enkelt meget 'anvendelig' i terrænet. Men tørsten giver min pengepung sved på panden ! Ligger Dit lørselsbehov på under 7.000 km/årligt, kan Du roligt købe Dig en v8, men derover vinder oliebrænderen klart. Dieselmaskiner er ret simple at reparere, især LRs frem til 300 TdI. Veltrimmet og -passet holder de evigt - de må dog ikke udsættes for alt for megen 'kold kørsel', dvs ganske korte strækninger. Det slider for meget på dem.
Index
11449: sv: sv: V8 kontra 2.5 Diesel (31-10-2003 19:25:23) (svar på 11426)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.245.38)
Hej Paul
Skal man virkelig ikke køre mere end 7000 km om året før det bedre kan betale sig at køre TDI istedet for V8. Jeg gik ellers med en lille plan om at skifte min 200 TDI ud med en 3.9 V8 i min irgrønne disco.. men det er måske en dårlig ide?!? Vi kører ca. 20.000 om året..og betaler 10.250,- i vægtafgift..mod ca. 6400,- for en V8!! Vi kører 10km/l i vores 200TDI...hmm... er der en som har en lommeregner!??! Mit regnestykke siger så at jeg bruger ca det samme på brændstof og vægtafgift lagt sammen??!? Ud over at vi får en fantastisk maskine lagt i bilen?!?
Er der nogen som har erfaring med at skifte en 200 TDI ud med en 3.9 V8'er?!? Hvor meget skal skiftes?!? Gode råd modtages!!
Index
11450: sv: sv: sv: V8 kontra 2.5 Diesel (31-10-2003 20:29:36) (svar på 11449)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.149)
Peter,
det med regnestykket er lidt tricky.. jeg går ud fra, at den 'normale' registrering for LR enten er varevogn eller stor personvogn (bus). Jeg har ikke taget højde for de få personvogne !
Det sidste regnestykke diesel vs. V8 er vel et år gammelt, men tallene ser pt ud:
Bus
7000 km = 700 l diesel x 6.50 = 4550 DKK
vægtafgift 2074 DKK
ialt 6624 DKK

7000 km = 1008 l benzin x 8.00 = 8064 DKK
vægtafgift 810 DKK
ialt 8874 DKK



PMV
7000 km = 700 l diesel x 6.50 = 4550 DKK
vægtafgift 10250 DKK
ialt 14800 DKK

7000 km = 1008 l benzin x 8.00 = 8064 DKK
vægtafgift (dine oplysninger) 6400 DKK
ialt 14464 DKK

Der er en forsvindende lille fordel til v8'ren, men jeg mener,at vægtafgiften ligger på 3.740 DKK pr halvår for en personvognsregistreret Disco.

Hvis Du vil have en V8, så køb een, der er født som sådan - de er billige i indkøb.

Den udgift, Du får ved at konvertere fra diesel til v8, er ren og skær spild af penge.

The Sound of Music er bare fed... ingen tvivl herom !

Om den maskine er fantastisk ? Øhm, det er et lille engelsk mesterværk !

Om projektet er en dårlig idee? JA, så absolut endda !

Rover hilsen
Pau-Se