tilbage

Land Rover Forum  

Index
11873: gearkasse kaputt... (26-11-2003 17:13:37)
albert (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.102.150)
Forbindelsen mellem min Lt77 kasse og min transferkasse har lidt et lille haveri i det at det larmer(rasler) og bilen ikke drives fremad overhoved. Har fået oplsyt at det nok er tandhjulet på aksen fra lt77 kassen der er slidt op men en anden en mener at splinesen(rillerne på aksen?)i 99% er slidt op eller ødelagte. Kassen har kun kørt ca 25000km og er nærmest ny!, transferkassen er dog original fra -84. Bilen er en 110" 2.5HTD. Hvad siger eksperterne!?

mvh Albert
Index
11878: sv: gearkasse kaputt... (26-11-2003 20:17:03) (svar på 11873)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.161.209)
Hej Albert
Min gearkasse var ude for det samme, raslen altså. Der er stråler på akslen fra hovedgearkassen der griber ind i nogle riller i transferkassen. I mit tilfælde var begge dele så slidte at begge kasser skulle skiftes (ombyttere). Når din hovedgearkasse er næsten ny kunne det vel tyde på, at rillerne i transferkassen er slidt. Under alle omstændigheder skal transferkassen af for at du kan finde ud af det.
mvh Jakob
Index
11887: sv: gearkasse kaputt... (27-11-2003 18:35:38) (svar på 11873)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Jeg er ikke ekspert - men nu svarar jeg altså alligevel!
Man kunne jo tage PTO dækslet af og kigge ind til patienten.
Der efter er der kun et par skruer til at tage indgangstandhjulet til reduktionsgearkassen ud. Hvis hoved gearkassen kun kar kørt 25k kunne man jo være heldig at man kun behøver at skifte indgangstandhjulet og det kan uden videre gøres. Og undskyld jeg siger det, så burde man efter min mening have skiftet det sammen med hovedgearkassen, hvis strålerne var slidte. Det havde også været på sin plads at lave smøring af strålerne samtidig.
Hilsen Ole
Index
11918: sv: sv: gearkasse kaputt... (01-12-2003 17:21:18) (svar på 11887)
albert (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.102.150)
Tak for dit svar!
Men hvad er PTO dækslet(ja jeg ved, jeg er håbløs men jeg lærer noget nyt hver dag!)? er det bare til at komme ned i transferkassen via et lille låg og derfra skifte tandhjulet??
mvh Albert
Index
11926: sv: sv: sv: gearkasse kaputt... (01-12-2003 20:10:40) (svar på 11918)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Hej
Hvis man lægger sig under bilen med hovedet ca. under ryglænet på det midterste forsæde og kigger op på den lodrette bagside af reduktionsgearkassen, så er der øverst et rundt dæksel med 6 bolte. Hvis man tager det af (det skal spændes med moment når det sættes på igen), så kan man se enden af gearkassens udgangsaksel og bagsiden af indgangstandhjulet.
Man skal også kunne se strålerne, men de er nok dækket af metalspåner og den slags, hvis diagnosen er rigtig.
Prøv evt at sætte hovedgearkassen i gear og reduktionsgearkassen i frigear og tag så fat med en polygribtang om takkerne på enden af tandhjulet og se om det kan drejes i forhold til akslen.
Lejehusskjoldet sidder med to undersænkede skruer, hvis man tager dem af kan man tage tandhjulet ud. Man taber nok en del jern-smuller ned i olien, så, den bør nok skiftes der efter. Nå - det er lidt langt, du er velkommen til at ringe eller skrive - Se: Medlemskontakt / info Medlemmernes e-mail/hjemmesider.
Hilsen Ole