tilbage

Land Rover Forum  

Index
121161: Olieprop og studsen fra denne (25-02-2012 20:44:03)
Dan Bak Weibel #8461, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.117.164)
Jeg har fået skiftet min 2,5 N/A til en 2,5 TD, og nu har jeg lidt bøvl med olieproppen (se foto). Den slutter ikke tæt, og den lille studs har ikke nogen slange på. Når motoren bliver varm, puster der en del røg varme og "damp" ud af studsen, samt omkring selve olieproppen/låget, og det lugter en del ind i bilen når blæseren kører.

Hvad er det for en slange jeg har brug for, og hvor skal den "hen"?
Skal olieproppen ikke sluttet tæt, og bør der overhovedet komme tryk og damp herfra?

Håber der nogen der kan hjælpe mig..

Mvh. Dan (Djursland)
Index
121162: sv: Olieprop og studsen fra denne (25-02-2012 21:15:33) (svar på 121161)
Bjørn Beyer Lauridsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.133.188)
Der sidder normalt en slange fra den studs over i luftfilterhuset som er med til at udnytte oliedampen i indsugningen.

jeg har dog hørt om nogle som førte en slange ned i rampen istedet så den oliedamp smurte rampen indvendigt.

hvad der er rigtigt og hvad der er godt afhænger nok både af motor og rampes tilstand

Mvh
Bjørn
tidl. TD indehave
Index
121163: sv: Olieprop og studsen fra denne (25-02-2012 21:19:56) (svar på 121161)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.56)
TD-maskinen er nok ikke hovedrepareret, hvorfor den pga slid ånder ud ad oliepåfyldningsdækslet. Dette dæksel skal sidde stramt og bør derfor nok erstattes med et nyt.
Du kan sætte en slange på udluftningen og føre den ind under bilen.
Er maskinen ikke slidt i cylindrene, kan du med fordel sætte nye olieringe i, skifte oliehætter ved ventilerne og samtidig nye dysespidser.
Jeg kan se, at turbo boost slangen er blændet af. Det bør du nok få rettet og ført en slange ned til pumpen.
Pumpen skal måske lige pakkes om.
Når blæseren trækker lugt fra motorrummet ind i kabinen, skyldes det en utæthed omkring varmeapparatet. Få det tætnet. Jeg har sat wing scoops på min OneTen - begge sider - med henblik på, at
1. få mere luft ned i indsugningen til varmeapparatet - og det virker helt fortrinligt - har masser af luft ud af dyserne
2. få motorens varme side nedkølet lidt mere, så der ikke kommer så megen strålingsvarme fra manifolden mod torpedoen. Samtidig drejer jeg om sommeren luftfilterets indsugningsstuds bagud mod venstre sides scoop, så der kommer lidt køligere luft ind.
Bemærk, at venstre luftindtag kun sidder af design/produktionsmæssige årsager, hvorfor der skal bores huller i plastikpladen.

HUSK lige på, at TD-maskinen ikke må køres varmt og helst skal stå i tomgang i 1 til 2 minutter efter endt kørsel for at køle ned. Samme gælder faktisk opstart: ikke over 70 km/h før motortemperaturen ligger deromkring.
Om sommeren kører du bedst med en svag kølevæskeblanding... måske kun sikret til minus 5 grader, mens du til efteråret frostsikrer igen til minus 30 - 35 grader. Jo svagere blandingen er, des større køleeffekt at kølevandet.

En TD kan holde til rigtig mange kilometer, bare den bliver behandlet skånsomt. Et oliefyr ville den blive rigtig glad for!
Index
121233: sv: sv: Olieprop og studsen fra denne (27-02-2012 19:25:53) (svar på 121163)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.97)
At der blæser betydelig olietåge ud af studsen i dæksel tyder på motor,
især stempler og ringe er slidt, således forbrændingsgasser slipper forbi stempler og skaber overtryk i krumtaphus. Reetablerer du slangen til indsugning, risikerer du motor suger så meget olietåge ind og den kører på det så omdrejninger kommer ud af kontrol og motor brænder sammen.
Ud over renovering af motor er det bedst at montere en slange på dæksel og føre den til et hul i langsgående vange på ramme.
Index
121244: sv: Olieprop og studsen fra denne (27-02-2012 20:51:14) (svar på 121161)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.88.94)
Hej Dan.

På min gamle 2.5TD monterede jeg en olieudskiller fra Scan-Turbo. Den kan også købes - noget billigere - i Biltema. Smid et par stålgrydesvampe (model spiral) der ned i, så olietågerne kan fortætte sig på deres overflade. Derefter kan du trygt føre slangen retur til indsugningen uden det store oliesvineri.

Og ja, jeg ville også genetablere slangen fra turboen til højtrykspumpen.

Vh. Jens
Index
121247: sv: sv: Olieprop og studsen fra denne (27-02-2012 21:03:55) (svar på 121244)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.139.203)
Så når grydesvampene er mættet af olie? og motoren løber løbsk i motorolie? Hvad vil dit råd da være?
Index
121413: sv: Olieprop og studsen fra denne (03-03-2012 17:15:30) (svar på 121161)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.114.155.123)
det ligner samme sygdom som min gamle TD havde !
4 dårlige stempler !
TD motoren har ry for at savne en Intercooler
og derfor lidt høj temperatur over stempler der med tiden revner og der ved laver underkompretion som kommer ud i studsen i topdækselet !
måske du skal prøve at besøge en dygtig mekaniker !
Index
121851: sv: Olieprop og studsen fra denne (15-03-2012 10:13:27) (svar på 121161)
Dan Bak Weibel #8461, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.117.164)
Tak for de mange svar på mit spørgsmål.

Hvad for noget slange skal jeg have fat i, til at sætte på den omtalte studs? Størrelse, og type.

Hvis jeg skal have mig en ny olieprop som passer, hvad hedder den så i Land Rover regi?

Bare for at jeg kan lede efter tingene, udfra de rigtige navne.

Vh. Dan