tilbage

Land Rover Forum  

Index
127280: rrc 3,9 hakker og ryger sort (17-10-2012 21:03:02)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
Hej dlrk jeg skriver fra min fars login, fordi jeg ogsaa maatte proeve at have en landrover/rangerover og valget faldt paa en rangerover 3,9 v8. Mit problem er at naar man har koert et stykke tid begynder den at hakke og ryge sort hvorefter den gaar ud. Kan steppermotor lave saa meget ballade?? Har haft den ude og satte 12v direkte til men den koerte hverken ind eller ud men der kom kun et par smaa gnister der hvor jeg satte ledningerne til. Eller kan det vaere noget med taendingen? Nogle dage koerer den fint uden problemer men andre dage kan den gaa ud flere gange. Har skildt alle stikke og givet dem kontaktspray. Men det kunne godt se ud som om lidt brun vaeske er loebet ud af taendspolen.
Index
127282: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (17-10-2012 21:20:53) (svar på 127280)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.23.115)
At prøve en anden tændspole koster ikke det store... ca. 150,- i biltema for en universal 12 volts tændspole...

Dog lyder det umiddelbart som om den, af en eller anden grund får alt for fed blanding...?
Index
127283: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (17-10-2012 21:21:05) (svar på 127280)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
ny steepermotor…
Index
127292: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (17-10-2012 22:52:39) (svar på 127283)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.139.131)
Kan være mange ting. Def. ECU, benzintilskudsdyse der ikke lukker, temperaturmåler eller ledning til denne der er knækket eller faldet af. Indsprøjtningsdyse der står åben. Benzintryksregulator def. for at nævne nogle af dem.
Index
127296: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (18-10-2012 06:39:52) (svar på 127292)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
nogen som har en steppermotor liggende som jeg kan koebe her paa lolland falster eller sydsjaelland? Saa maa jeg starte med den.
Index
127298: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (18-10-2012 09:32:55) (svar på 127296)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Knud Henriks søn,
jeg ville prøve med tændspolen først. Symptomerne på dårlig stepper er dårlig tomgang, høje motoromdrejninger ved start, går i stå ved stop ved kryds osv. - ikke "sort røg", som skyldes fed blanding eller dårlig tænding.
Tændingsdele til en RR er faktisk ikke helt ukritiske, og tændingsdele er et af de eneste områder, hvor originale dele faktisk anbefales.
Held og lykke med din RR.

RRC-hilsen
Bo
Index
127301: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (18-10-2012 10:14:28) (svar på 127296)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
...glemte at sige: Din steppermotor kan udmærket være OK. Der er to spoler i motoren, én der stepper pinden ud, og én den modsatte vej. Men pinden bevæges kun i trin (steps) (128 ialt), så når du sætter spænding til en spole, vil den kun bevæge sig et "pico-lille" stykke. Der skal 128 små stød til at bevæge den fra yderposition til inder-ditto.
Kort sagt: Hvis du har ok forbindelse gennem begge spoler, er der en hvis sandsynlighed for at din stepper faktisk virker. Ellers prøv at sætte stikket i, mens stepperen er demonteret. Slå tænding på bilen (uden at starte). Motoren skulle nu gerne bevæge til "halvåben" klar-til-startposition.
Index
127312: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (18-10-2012 17:41:29) (svar på 127301)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.25.238)
Ang. tændspole har jeg kørt med denne her i et år nu... Uden problemer !
Det er på en 3,5 V8'er med elektronisk tænding...

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandingsdele/Tandspole/Hojeffekt-tandspole-53403/

Ta' da lige og prøv det inden du "roder " for meget i indsprøjtningssystemet ;-)
Index
127323: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (18-10-2012 22:59:01) (svar på 127312)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
Saa fik jeg maalt steppermotor og der var gennemgang paa begge spoler,trak forsigtigt ud i den da den var afmonteret og proevede derefter at saette taendind paa og den trak sig sammen, saa den ene vej kan den da koere. Har afmonteret taendspole og den klukker naar den blir vendt rundt, synes at have laest at den saa sandsyndligvis er defekt?
Index
127326: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 10:10:03) (svar på 127323)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.57.83.191)
Jeg fandt engang vedlagte - måske du kan måle dig frem til om tændspolen er kaput ?

Mvh
Michael
Index
127327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 12:58:34) (svar på 127326)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.100.147)
Mange tændspoler er (halvt)oliefyldte af hensyn til køling, så der er ikke noget galt med dette. Steppermotoren er ECUens dårlige samvittighed, den har til opgave at finjustere benzinblandingen ved tomgang. At der er sort røg, skyldes mega fed blanding. Kan skyldes benzinpumperelæ der hænger. Har du undersøge de billige løsninger- tilstoppet luftfilter, manglende kølervædske, er alle tændrør sodbelagte osv?
Index
127331: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 17:32:40) (svar på 127327)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
Har idag skiftet taendspolen men det var desvaerre ikke den, der er masser af gnist. Det er foerst naar bilen er driftvarm at den begynder at hakke og seatte ud. Taendroererne er helt sorte af sod. Hvad med luftmasse-maaleren?? proevede at hive stikke ud men det koerte den hverken daarligere eller bedre af. Jeg proever at kontrollere luftfilter, dette er et kn-indsatsfilter.
Index
127332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 17:45:10) (svar på 127331)
Peer Gotthardsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.46.183)
Hej
Har du mulighed for at tage dit batteri ud, det kan sagtens vise 12-13 volt og stadig være klappet sammen (ingen armkræfter), Ved et defekt batteri er det sådan at det ved start af motor har stået og "samlet" kræfter", og ved kørsel kæmper ladeanlægget for at køre strøm på batteriet som er een stor modtand hvis det er "klappet", i tomgang og lave omdrejninger, kan batteriet ikke levere den nødvendige minimums forsyningsspændning for indsprøjtningsanlæg, som er omkring 13,85 volt, hvilket gør bilen gør lige netop det du beskriver.
PS:DET nytter IKKE Noget at koble et andet batteri til via startkabler, det møder kun modstand i form af det defekte batteri, det skal ud og erstattes af et andet, lån dig frem hvis muligt
mvh
Peer
Index
127333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 18:09:36) (svar på 127331)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.237.140)
Kan så meget vel være def. luft-madsen-måler; skulle gerne ændre sig om til eller fra. Prøv om du kan låne en og indskifte med. Bosch anviser luftm.måler bør renses pr 50000Km. og udskiftes v. 80-100000KM. Sombekendt
kalder engelskmanden EFI-systemet "Hotwire" med henvisning til der i Luftm.målerens sidekammer er udspændt en mikrotynd tråd, som måler luftens temperatur og giver signal derefter. (Den korte version)
Index
127336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 18:32:36) (svar på 127333)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
Proevede lige at kigge naermere paa luftmasse maaleren og tog stikket af skruede det 2 skruer ud og plop sa faldt hele hun-stikket ud af huset saa man kan kigge ind til printpladen. Det ser ud som om det har vaeret loddet paa pladen men er nu knaekket af, vil den faa forbindelse hvis jeg saetter den paa plads igen eller vil det vaerer spild af tid?? Har stadig kun set steppermotor traekke sig helt sammen, den stiller sig ikke i midter stilling, men hvis luftmasse maaler er defekt vil det saa ikke bevirke at steppermotor ikke faar korrekt signal?
Index
127337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (19-10-2012 19:16:40) (svar på 127336)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej igen,
med fare for skæld-ud fra Verner, vil jeg lige rette mig selv: Det er korrekt, at stepperen gør præcis, som du beskriver; nemlig trække sig helt sammen, så du får max. tilsats-luft ved starten. Så den virker altså OK ved starten. Noget andet er så, at det "snask" der kan sætte sig i hullet, hvor den monteres, kan blive sejt og klæbrigt med varm motor, og så kommer tomgangs- og reguleringsproblemerne, hvor bilen f.ex. går i stå, når man holder for rødt lys. Vatpinde med fortynder eller bremserens kan gøre en forskel, alternativt en "Bell-ad"-kur i indsprøjtningen.
Hvis du er god til at lodde, er det vel værd at prøve, en ny måler er ret dyr - selv som brugt på e-bay. Du er velkommen til at prøve min, men jeg lidt langt fra dig (Rødovre).
Jeg har freeware-programmet Rovergauge, og kan følge alle sensorværdier under kørsel, og ved alm. drift er stepperen kun 3-15 % åben. Jeg tror derfor ikke at det kan ændre så meget at du får helt sort røg, og meget fed blanding. Du har nok mere sandsynligt stoppet luftfilter eller "for meget benzin" pga. dårlig trykregulator eller stoppet returløb til tanken. Der skal være ca. 2,5 bar på fuelrail, altså det rør, som alle injektorer er skruet på.

Index
127383: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rrc 3,9 hakker og ryger sort (21-10-2012 11:55:38) (svar på 127337)
Knud Henrik Hansen #1770, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.190.152)
steppermotor og hus er renset, steppermotor sad fast da jeg koebte bilen, men fik den til at koere igen. Det blir maerkeligere og maerkeligere, nu blinker olielampen ogsaa foerste gang jeg starter bilen, men stopper jeg den og saa starter igen blinker den ikke. Nogen som har en ekstra luftmassemaaler liggende jeg kan proeve???