tilbage

Land Rover Forum  

Index
129456: Hvor bliver vandet af ?. (02-01-2013 23:47:51)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.195.219)
Jeg har en serie III med en 200TDI motor, som hat kørt ca. 80 000 km, efter komplet renovering hos CAC.

Motoren er den sidste tid begyndt at bruge noget kølervand (2-3 liter) og den er også begyndt at ryge lidt for meget.

Jeg har trykprøvet kølesystemet. Ved et tryk på 2 bar siver der vand ud ved diverse kølerslanger

Ved et tryk på 1 bar er systemet næsten tæt og trykket falder kun til 0,6 bar efter ca.18 timer.

Jeg har prøvet at køre motoren op til drifts temperatur og her et trykket ca. 0,3 bar med motoren i gang ved vejkørsel.

Smøre olien er sort og ikke hvid.

Jeg vil prøve at få dysserne pilet ud for at se om de er slidt og om der er en der drypper. Hvor får man nye spidser, eller renoveret dysserne til en 200 TDI uden at det koster en Herregård?

Jeg vil naturligvis også lave ventil justering.

Knud



Index
129458: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 05:59:33) (svar på 129456)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.221)
2-3 l kølevand over hvor lang en periode ?

Hvilken farve har røgen.

Dysespidser kan du bl.a. hos Meldgaard i Herning eller Ketner eller Team Bertelsen, alt i din nærhed.
Index
129467: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 11:11:46) (svar på 129458)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.195.219)
Røgen er gråhvid og lugter.
Jeg ved ikke hvor mange km jeg kører mellem hver påfyldning
Index
129469: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 13:08:44) (svar på 129467)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.155.55)
Hej Knud,

Det lyder som om din opfører sig som min 300Tdi gjorde kort før jul. Min røg først når den var gennemvarm og til at begynde med røg den kun svagt, og der forsvandt 1L vand pr. 1000km. røgen kunne "kureres" ved at skrue dækslet til ekspansionsbeholderen af...

Røgen var gråhvid og "let" i luften.

Jeg rykkede topstykket af og kunne konstatere at toppakningen var OK, men aller bagerst i en udstødningskanal på cylinder 3, var der en lille revne. En ny top har kureret røgen. Da jeg pillede toppen af kunne jeg desuden konstatere at dysen i cyl. 3 var noget medtaget på spidsen, så spørgsmålet er om en dårlig forstøvning igennem længere tid har haft en negativ indvirken på topstykket, hvor der også manglede noget materiale omkring udstødningsventilen. Stemplet fejlede intet.

Jeg ved ikke om du blev klogere, men umiddelbart lyder det som et tilsvarende problem.

God jagt

Hilsen Mads
Index
129470: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 13:09:56) (svar på 129467)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Det kunne da godt lyde som om du har en defekt toppakning med hul mellem en eller flere cylindre og en kølekanal.
Kommer der luft/bobler i ekspantionsbeholderen når du kører? De 0,3 bar indikerer det ikke just, men der kunne jo måske være et sted trykker slipper ud.

MVH Jakob E S
Index
129476: sv: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 18:03:26) (svar på 129470)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.195.219)
Der kommer ingen luft/bobler i ekspantionsbeholderen, eller i køleren når jeg har skruer proppen af køleren og får en anden person til at give motoren gas

Knud
Index
129492: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 21:51:06) (svar på 129476)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.226)
Revnet topstykke- most likely. Ulempen ved alu-topstykker er aluen ved varmepåvirkning, udvider sig betydelig mere end støbejernsblokken. Prøv med kølertætner og eller halvt påskruet kølertankdæksel, således der ikke opbygges tryk under kørsel. Topstykke aftages og inspiceres eller trykprøves hos en motorrenovatør.
Index
129494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (03-01-2013 23:42:23) (svar på 129492)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.195.219)
Tak for tippet Verner

Kølertætner var måske en mulighed hvis det ikke tilstopper køleren og varmeapparatet. Jeg vil helst vente med at aftage toppen på grund af strækbolte i toppen som kun kan bruges 1 eller to gange.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=763323895&n=778438780&pn=778441111

Er der nogen som har erfaring med ovenstående kølertætner og om det kan bruges til motorer med Alu. top og måske tætne små revner i top?.

Knud
Index
129501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (04-01-2013 10:37:18) (svar på 129494)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvorfor dog vente med en reperation pga nogle strækbolte???
Hvis der er en defekt nu, så er den der også om 2 år + alle de defekter der er tilføjet pga diverse snigmanøvrer for at slippe for at reparere den oprindelige fejl..
Det er da bare med at få det lavet inden det helt store nedbrud!!
Index
129499: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor bliver vandet af ?. (04-01-2013 08:52:50) (svar på 129476)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.155.55)
Hej igen Knud,

Min lavede heller ikke bobler i kølevandet og kunne sagtens holde trykket i kølesystemet natten over. Problemet var, at den var utæt ud i en udstødningskanal. Det gav en del damp i udstødningen men ellers ingen mærkelig opførsel bortset fra det forsvindende vand. Motoren trak desuden udemærket og startede ligeledes uden unormale problemer.

Hilsen Mads