tilbage

Land Rover Forum  

Index
130771: stempel spillerum (03-02-2013 17:14:11)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Hej Forum

Så er der endnu et afsnit i den efterhånden lange følgeton om min motor.

Nu var jeg blevet træt af den røg som olie forbruget bragte med sig. Så nu tænkte jeg at jeg ville skifte stempel ringe.

Motoren er en 5 HL 2,25 Diesel fra forsvaret. siden jeg lagde den i bilen har jeg kørt små 100.000 km.

Jeg har nu taget stemplerne ud og inspiceret dem umiddelbart har de det rigtig fint. De er overstørrelse A og sporene fra drejebænken kan ses hele vejen rundt, også der hvor de "gnider" mod cylindervæggen.

I min manual sår der at der ved overstørelses stempler skal være ca. 0,05mm luft mellem stempel og væg, men da jeg ville kontrollere dette med mit søgeblad kunne jeg få 0.1 bladet ned med meget lidt modstand. Så umiddelbart er der dobbelt så meget luft som manualen forskriver.

Nu er mit spørgsmål så, er der nogle er af jer har noget praktisk erfaring med hvor meget luft der må være. Jeg syntes nemlig at boringer og stempler ser rigtig fine ud og hvis jeg kan undgå at smide det hele på møddingen på grund af en manglende 1/20 mm, så kunne det jo være rart.

LR SIII Hilsen REO
Index
130784: sv: stempel spillerum (03-02-2013 22:20:51) (svar på 130771)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.109.180.19)
Hej Forum

Nu fik jeg fat i min Defender 93/95 MY bog som dækker motore fra 2,25 til 200 tdi. Og der kan jeg på side 8 under 2,25 diesel (5 HL) læse at tolerancen for overstørrelses stempler er 0,111 - 0,157 mm

For benzin 2,25 er tolerancen tilgengæld 0,043 - 0,055 mm

Så ved at læse det rigtige sted er jeg kommet frem til at mit problem vist ikke er så stort alligevel. :)

Blink og vink /REO