13134:
sv: El-rudehejs i RR ´86 - skal jeg overgive mig... (16-02-2004 10:04:21) (svar på
13104)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.198.209.158)
Hej Peter,
En el-rude motor er en helt almindelig DC-motor med to ledninger fra selve motoren. Den fungerer således at den kører den ene vej når der ligges + og – over de 2 ledninger og den anden vej når + og – byttes om, der ligger typisk – på begge ledninger, når kontakterne ikke er aktiveret.
Da ruderne skal kunne betjenes både fra fører døren og den respektive dør, kører forsyningen fra føre-døren igennem kontakterne i den respektive dør.
Der skal med andre ord ligge stel, på begge motorledninger når kontakterne ikke er aktiveret.
De 5 ledninger til kontakterne, burde være fordelt således.
1. + forsyning.
2. Ledning fra kontakt i fører-døren
3. Ledning fra kontakt i fører-døren
4. Ledning til motor.
5. Ledning til motor.
Der skal kun ligge + på én af ledningerne, når ingen kontakter er aktiveret, nu ved jeg ikke hvad du måler med, men man kunne forestille sig der grundet manglende stel fra fører-døren ligger + hen over motorens spole, og således måler du + på 2 ledninger.
Min teoretiske konklusion:
Manglende forbindelse fra kontakter i fører-døren eller stelforbindelsen til disse, sandsynligvis det sidste.
Mvh
Torbjørn