tilbage

Land Rover Forum  

13113: Gule plader (15-02-2004 11:47:43)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.90.35)
Jeg har set flere Defendere køre rundt med gule plader og bagsæder. Kan man det? Jeg tænker selv på at anskaffe en Defender og vil gerne have bagsæder i den men jeg er ikke så vild med prisen for de hvide plader.
13114: sv: Gule plader (15-02-2004 11:57:20) (svar på 13113)
"Guffy" Flemming Søgaard #3903, reg. vjy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.21.107)
Gule plader & bagsæder betyder at Land Rover er indregisteret som bus (Privat buskørsel)

Landy Hilsen Guffy
13115: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 12:02:37) (svar på 13114)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.90.35)
Hvad vil det så sige???. Skal man så både have buskørekort og betale en røvfuld i afgift??
13117: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 13:29:49) (svar på 13115)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.82)
Ja der er desværre ingen nemme (billige) løsninger.
Enten er bilen en bus dvs. mindst 10 sæder, eller også er det en "personbil" højest 9 sæder.
Farven på bussernes nummerplader afhænger udelukkende af hvor meget der er betalt i afgift for bilen eks. 20%, 60%, eller ingen afgift. På de nyere busser er der betalt 60% afgift, derfor er der hvide plader på.
13122: sv: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 16:01:49) (svar på 13117)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.90.35)
Altså en 90´personbil m. max 9 sæder kan ikke fåes med gule plader???
13124: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 16:29:23) (svar på 13122)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.98.104)
Hej Jørgen,

Nej - 90'eren fås kun med 2/3 sæder på gule plader, og ellers på hvide plader oftest med 6 eller 7 sæder.

En Defender bus kostede en røvfuld i afgift, da man kunne købe dem fra nye - det kan man ikke længere grundet EU-regler mht. bl.a. seleplacering mv.

Men en allerede indregistreret Defender bus koster derimod næsten ingenting i vægtafgift - ca. 1.000 kr. årligt for benzin og ca. 2.000 kr. årligt for turbodiesel, så der er penge at spare i f.t. f.eks. en 9-personers personbil på hvide plader - afgiften på dem nærmer sig 8-9.000 kr. årligt.

Ulempen er at det kræver min. buskørekort, men det kan du hurtigt tage!

Ib - 3662 - Odder
13125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 16:41:07) (svar på 13124)
Jørgen Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.90.35)
Hvor gammel skal man være for at tage et sådan buskørekort??
13128: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 18:59:13) (svar på 13125)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.98.204)
Hej igen Jørgen,

Jeg mener, at du kan begynde undervisningen 3 mdr. før din 18 års fødselsdag, og så i princippet gå op til praktisk prøve på din 18 års fødselsdag.

Sådan var det da jeg tog kort i sin tid - ellers ring og spørg en kørelærer, hvis du vil være helt sikker...

Ib - 3662 - Odder
13129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (15-02-2004 21:29:47) (svar på 13125)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.108)
Du skal være 21 år, for at kunne tage buskørekort og være mindst 23 år og kunne påvise to års erfaring med kørsel i vogne over 3,5 tons. Men du kan have set nogle Defenders Crew Cab (mandskabsvogne) eller Defender Stationswagons som filmbus eller ENG-units. For mandskabsvogne gælder, at sæderne må kun bruges af til kørslen relateret personel, der skal bruges til udførelse af en bestemt opgave. En ENG-unit er forbeholdt tv-stationer, filmselskaber eller relateret arbejdområde. Disse vogne er fuldstændig afgiftsfrie ! Privat kørsel er dog IKKE tilladt !
13132: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 06:52:49) (svar på 13129)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.99.20)
Hej Paul,

Jeg har fattet et med de 21 år - sådan var det vist også i 1996, hvor jeg tog kortet - men kunne du ikke lige uddybe sidste del af din sætning - den med de 23 år:

"Du skal være 21 år, for at kunne tage buskørekort og være mindst 23 år og kunne påvise to års erfaring med kørsel i vogne over 3,5 tons."

Taler vi her om kørsel i udlandet eller om en lokal sønderjydsk særregel, hvor du skal have kørt lastbil i 2 år uden kørekort..?

Hav en god dag!

Ib - 3662 - Odder
13133: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 07:54:36) (svar på 13132)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.108)
..., ups, der mangler en indskudt sætning efter 3,5 tons: for at køre i udlandet. Det gælder dog kun busser. Det er jura, hvad virkelig heden siger ( om det kontrolleres ) skal jeg ikke kunne sige.
13150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 16:13:26) (svar på 13129)
Ricco (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.130.190)
Selv om privat kørsel ikke er tilladt er det meget besværligt at bevise at du bruger den til privat kørsel, du kan jo være på vej ud til at location hvor din næste film skal optages ;) jeg har selv lavet dette trick med en 110 DEF, og man får et fint lille papir som skal være i bilen det stikker du bare op i næsen på politimanden hvis du skulle blive stoppet, så er der ikke meget han kan gøre.

Jeg kan dog ikke anbefale at oprette et film selskab for at få sæder bag i bilen. selv om et nystartet firma kan køre med underskud eller break even i 3 år, så er det ikke besværet værd da der er en hulens masse papir arbejde i det.
13153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 17:41:06) (svar på 13150)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.37)
Til Ricco : Jeg mener at det er forkasteligt at bruge dette fremragende forum til at berette om ulovligheder. Det kan godt være at politiet ikke kan gøre dig noget, men det kan Told&Skat!!
13228: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (20-02-2004 11:22:11) (svar på 13153)
Ricco (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.130.190)
Til Ole Pars :

Hvis du gerne vil stoppe den slags ting skal du nok hive fat i 80% af de håndværkere som tager firmaets bil hjem fra arbejde hver dag, for det er fuldstændigt det samme, hvad har du tænkt dig told og skat skal gøre ? de kan ikke gøre en snus fordi du har som nystartet af et firma lov til at køre med underskud i 3 år ( hurra for told&skat og bilafgifter )

Med afgiftsfrie hilsner
Ricco
13202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (18-02-2004 17:21:36) (svar på 13125)
Hans Blankenfeldt #1659, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.33.245)
Hej Jørgen!
Mig bekendt er der kun krav om buskørekort hvis du skal udøve erhvervsmæssig personbefordring. De fleste af os vil fint kunne klare sig med et såkaldt "stort" kørekort, gældende til køretøjer over 3500 kg.
M.v.h. Hans B. (buskører gennem 18 år)
13203: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (18-02-2004 18:16:12) (svar på 13202)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.97.122)
Hej Hans!

Jeg tog kørekort til stor personbil = bus i 1996. På det tidspunkt var det fælles store kørekort til last/bil allerede afskaffet af et separat kort til lastbil og et separat kort til bus.

Lastbilkort erhvervet efter 1996 giver ikke adgang til at føre bus og omvendt - men stort kørekort erhvervet før 1996 (jeg husker ikke skilledatoen/året præcist måske er det 1995) gælder rigtigt nok også til bus.

Ib - 3662 - Odder
13205: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (18-02-2004 18:23:03) (svar på 13203)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.94)
Skæringsdato var 01 JUL 1996. Indtil da gjaldt stort kørekort også for stor personvogn, men ikke for erhvervsmæssig personbefordring !
13152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 16:44:54) (svar på 13124)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.236)
Hej Ib

Siden hvornår har der været en regl om at man ikke kan indregistrere en 110" som bus?
Og hvad med selerne... der er da ingen bybusser (ihvertfald ikke i odense) der har seler til andet en barnevogne...

/REO
13154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 17:42:32) (svar på 13152)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.244.101)
Hej Rasmus,

Jeg husker ikke præcist hvornår det skiller, men jeg mener det var ved årsskiftet 2000-2001 - derfor er der så få TD5 busser på landvejen...

Reglerne vedrører bl.a. at der skal være rulleseler ved alle sæder/fremadrettede sæder, så vidt jeg husker - der er sikkert en i Land Rover Forum, der kan hele historien (Paul?).

Der arbejdes på igen at gøre det muligt, da det gik ud over både DK og UK, der har samme regler, men hvor langt man er nået står hen i det uvisse - der arbejdes også på at indrette busserne som autocampere, men det kræver ståhjøde og køkkenindretning, og hvem ved - måske det lykkes med et safaritag eller lign.

Ib - 3662 - Odder
13157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 19:54:42) (svar på 13154)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Ib
Se denne link
http://www.dachzelt.com/Aufstelldach%20Island.html
Det burde være muligt at få en 110 på 60% afgift ( camper ) der har du ståhøjden og sovepladserne, så mangler der bare køkken( et sprit blus og en hunde skål).
Når www.in-automobiler.dk kan få en sharan el. galaxy godkendt, ved at putte flere hundre kg jern i bilen, så egenvægten kommer over 2000 kg, så kan man også lave en 110 autocamper.
Hilsen
Hans Martien
13158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 20:27:04) (svar på 13157)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.104)
Hej Hans Martien!

Ja, der har du vist fat i noget af det rigtige - måske man skulle låne den og kikke forbi en tolder..?

Ib - 3662 - Odder

PS: Tillykke med valget!
13156: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 18:32:18) (svar på 13152)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Rasmus og andre businteresserede

En bus er ikke "bare" en bus. En Land-Rover stationwagon der er registreret som bus i Danmark, hører til kategorien "Motorkøretøj med min. 10 og max. 17 siddepladser foruden føreren". I detailforskrifterne kan du se hvordan en sådan skal være indrettet. Der er lidt forskelle fra år til år afhængig af den erlagte registreringsafgift ved første registrering ( kan downloades på: www.fstyr.dk). For større busser f.eks. turistbusser gælder andre regler, bl.a. skal der ikke være sikkerhedsseler på andre passagersæder end det forreste højre sæde (guidesædet), og det er endda undtaget i flere tilfælde. Til gengæld skal disse busser opfylde en masse andre krav. Derudover er der specielt lempelige krav til busser der kører i fast rute f.eks. bybusser.

EU har fælles regler for hvad begrebet "bus" dækker, og her skeler man ikke til store og små busser, kun til rutekørsel og al anden kørsel. Danmark og et par andre lande har haft dispensation for disse regler i mange herrens år, hvilket har gjort det muligt bl.a. at lave Land-Rover busser og de der store Chervolet Starcraft o.lign.

For 5-6 år siden meddelte EU (Rådet) at dispensationen udløb 31. dec. 2001 ( eller var det 2002??..hukommelsen er ikke hva´ den har været).

Siden da er der mig bekendt ikke registreret en "minibus" i Danmark. Jeg véd ikke om årsagen er manglende mulighed for at opfylde lovens krav eller det er et afgifts spørgsmål, men det må importøren kunne svare på.

Med LR hilsen

Claus/1105
13161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (16-02-2004 21:51:16) (svar på 13156)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.91)
Jeg må ærlig talt sige, at der blandes en hel del sammen på dette 'bus'-forum. Lad os holde busser til erhvervsmæssig personbefordring ude af billedet, for da slipper vi for, at forholde os til de meget omfattende detailforskrifter og nogle misvisende oplysninger, som er fremsat her ! Det er korrekt, at LR-bussen er under specialbehandling hos xxxxx, som vil arbejder på en tysk DEKRA-godkendelse. For at selerne kan monteres, skal der en forstærkning til og her er xxxxx godt igang med en løsning.
13163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gule plader (17-02-2004 09:13:50) (svar på 13156)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Vedr. Land Rover som minibus
Med de nye/skærpede krav til 3-punkt-seler på alle fremadrettede sæder og skræpede krav til stolebefæstigelsen besluttede Land Rover at stoppe produktionen af 10-11- og 12 personers udgaven af 110 STW, da det kun var England og Danmark der solgte denne model, grundet vores afgifter.
Det vil sige at 110 STW ikke længere produceres i kategori M2 (stor personbil) til EU-landene. Land Rover vil ikke investere i udvikling af sele- og stolebefæstigelse og efterfølgende godkendelse, netop fordi det kun var England og os der solgte denne model (i de andre EU-lande sælges modellen som 9-personers). Det er således ikke længere muligt at få et certifikat/godkendelse på bilen som M2.
Det salg vi kunne præstere selv da busserne var helt afgiftsfri lå aldrig over 20 enheder på et år (lige bortset fra dengang Tvind købte 60 stk), de sidste år inden de nye regler lå salget under 10 stk om året. Dengang kostede modellen 325.000,-.
I dag produceres modellen til EU kun med 9 sæder - føreren indbefattet - altså almindelig personbil, som gør den ret uinteressant grundet vores afgifter. Selv som camper er den ikke specielt salgbar, da prisen vil ligge omkring de 425.000,- - 475.000,- afhængig af de omkostninger der er forbundet med ombygningen.
Når dette sammenholdes med hvor mange der blev solgt dengang den kostede 325.000,-, (og det er trods alt kun 3 år siden)er det ikke ligefrem raketfysik at regne ud at et projekt med autocamper ikke presser sig på, der er efter vores mening ikke forretning forbundet med at udvikle en autocamper. Men det kan da være vi tager fejl, det er blot at fortælle os hvem der vil købe/bestille en autocamper i fast regning.
Desværre må vi dog nok erkende at det endnu engang er vores afgifter der afgør om en model kan sælges. Afgiften som autocamper er 60%, og afgiften beregnes også af ombygningsprisen og den Moms der er på ombygningen, samt den af Told- og Skat dikterede mindsteberegning af forhandleravance (der skal beregnes afgift af minimum 9%). Alt i alt løber det beklageligvis op, og den store "vinder" rent indtægtsmæssigt er staten - dels Moms, dels afgift, som tilsammen næsten udgør halvdelen af bilens pris.
Men som sagt, hvis der er interesse nok for at vi udvikler en autocamper-model gør vi det gerne, vi kan bare ikke basere vores indsats og kræfter på 3 biler, så der skal en snes stykker til før det bliver blot nogenlunde rentabelt.

med venlig hilsen
Ib Hammer - 0219
Land Rover Danmark