tilbage

Land Rover Forum  

Index
13214: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 16:01:23)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.166.255.114)
Hejse venner

Jeg har støvet en 2,25 turbo diesel motor fra en 110", op til mit 109" projekt, og ville lige hører om der var nogen som havde nogle erfaringer med denne lidt speciele motor. jeg mener turboen er et dansk efter monteret kit, så det er vel ordentligt kram??

Så lad mig nu høre ved i mener om den Motor

Index
13215: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 18:10:25) (svar på 13214)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.77)
Du finder en komplet historie omkring denne motor i Oasen fra ?? ja, jeg kan ikke huske det, selvom jeg skrev historien.
Selve motoren er en standard 2,25 l fem-lejret, som fik påbygget en daugbjerg turbo ( idag ScanTurbo).
Det gav ikke noget særligt opsigtsvækkende boost, men jeg kørte da i løbet af nogle få år en små 100.000 km med sådan een maskine, der var monteret i en OneTen.
Rent monteringsmæssigt burde er ikke være noget problem, medmindre turboen kommer i vejen for styrehuset, som den gør på en 2,5 td.
Index
13221: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (20-02-2004 00:21:57) (svar på 13215)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.98)
Den historie, som du tænker på Paul, er vel den om Hannons turboladede 110"er.
Den stod i Oasen nr. 3, marts 2003, på side 35!
Index
13216: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 18:20:49) (svar på 13214)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.81)
Hej anders.Monter en interkuler når du får den i så holder dine stempler længere (køling) og du får også lidt mere motorkraft.
Index
13217: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 18:26:51) (svar på 13216)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.77)
Det må du endelig IKKE gøre. Selve turboarrangementet passer ikke til motoren, der er for svag bygget for at kunne klare turbotryk. Toppakninger var et kendt svagsted og jeg fik selv skiftet een eller to. Selve turboen er ganske udmærket og koster af ny idag ca 7.000 DKK. Alle detaljer ligger iøvrigt i klubbens tekniske bibliotek, hvor jeg har sendt dem til.
Index
13218: sv: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 18:34:44) (svar på 13217)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.166.255.114)
Tak for de hurtige svar...

Den har altså samme problem som ved en eftermonteret
turbo på en 2,5 N/A?
det kan jo afhjælpes med smedede stempler og undersmøring har jeg fået fortalt...
så kan man vel også forbedre den her på samme måde.

Paul kan du huske effekt og moment/omdr., KM/L på den...

MVH Anders Mogensen #5653 MJY
Index
13219: sv: sv: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 18:39:10) (svar på 13218)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.77)
11 km/l, effekt et gæt: 69,6 hk , moment ukendt.
´Jeg tror ikke, at det er værd at poste den slags udgifter ind i denne motor. Den er en national klenodie, men langtfra den gode motor, som en 2,5 d N/A er
Index
13220: sv: 2,25 Turbo Diesel (19-02-2004 19:32:22) (svar på 13214)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.172)
Hej igen Anders.Inden panikken bredersig,det er en kensgerning at den motor du har købt kan køre 100.000 km med almindelige stempler og 0,7 bar på turboen. bare du sørger for der er nok køling på toppen,en interkuler uorginal kan købes til ca 700kr,det er små penge for at sikre sine stempler mod afbrending.
Index
13222: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (20-02-2004 07:35:43) (svar på 13220)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.166.255.114)
Hej Bjørn

Jeg har dog ikke købt den endnu, jeg ville bare gerne
hører hvad folk mente om den. og jeg kan mærke der er både for og imod her. det kunne vøre jeg skulle ringe til scanturbo hører dem ang. intercooler.

Mange tak for svarerne.

MVH Anders Mogensen
Index
13223: sv: sv: 2,25 Turbo Diesel (20-02-2004 08:20:11) (svar på 13220)
Henrik Matthiesen #6343, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.228.74)
Hej Bjørn

Jeg har gang i et lignende projekt med en 2,5 diesel fra 1985. Hvor kan man købe den uoriginale intercooler til 700kr for det vil jeg være meget interesseret i.

Mnage hilsner

Henrik #6343