tilbage

Land Rover Forum  

Index
132292: Speedometerhus shims (26-03-2013 20:02:35)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Jeg er ved at skifte pakdåsen bag håndbremsen på min SIII
I den forbindelse har jeg undret mig lidt over hvad shimsne mellem transferkassen og speedometerdrevshuset er til for.
Bo Fyring oppe ved flyvesandet forklarede at de var til for at spænde lejet op, andre steder har jeg kunne læse at de sidder der for at forspænde snækkehjulet til speedometeret.

Når jeg ser på hvordan mekanikken er sat sammen, så kan jeg kun se at de skulle side der for at de to gearhjul til speedometerdrevet liner rigtigt op.

I min værkstedsmanual kan jeg ikke finde andet om de shims end at når man montere huset skal man genbruge de før monterede shims.

Er der nogle der kan komme med en uddybende forklaring for dummies, gerne med billeder / tegninger, om hvad de shims laver, hvorfor og ikke mindst, hvad er den korrekte måde at bestemme mængden af shims

LR SIII Hilsen REO
Index
132296: sv: Speedometerhus shims (26-03-2013 22:45:18) (svar på 132292)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.228)
Nok snarere beskyttelse for at forindre nylonsnekken i at blive slidt istykker mod det rå alugods.
Index
132306: sv: Speedometerhus shims (27-03-2013 02:05:56) (svar på 132292)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Jeg fandt ud af det.

Efter jeg fandt en "løs" transferkasse frem så jeg kunne komme til at se ordenligt på det, var det jo ikke så svært at se at det var lejeskålen der blev trykket "ind" i transferhuset. Jeg havde inde i mit hoved forstillet mig at den var presset op mod en brystning.

Jeg fandt også det afsnit i bogen hvor de forklare hvad de shims laver og hvordan man justere det.

Næste gang kan det være jeg skal åbne øjnene inden jeg spørger. ;)

LR SIII Hilsen REO