tilbage

Land Rover Forum  

Index
13326: røg i mit dashboard!! (24-02-2004 00:47:53)
Charlotte Lisbeth Andersen #6431, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.79.73.109)
Hej el-eksperter?!
Min SIII(1980) diesel har lige fået nye gløderør, og startede derefter glimrende. MEN for et par dage siden da jeg drejede nøglen for at starte motoren, kom der ingen lyd, men istedet lidt røg og en forfærdelig lugt ud fra instrumentbrættet!! Fluks skruede jeg plastikdæksler af, i håb om at finde gerningstedet, men kunne ikke se noget smeltet eller brændt. Forsigtigt drejede jeg nøglen igen(i håb om, at jeg selv kunne komme hjem fra hundeluftning i skoven!), og min kære Landy startede uden videre problemer! Vi kom også hjem, men nu er jeg rådvild og bange for at gøre noget helt galt. Kan det være at det "bare" er en løs forbindelse? (Der er godt nok mange ledninger derinde!!) eller er der noget om snakken med, at tændingssystemet på de gamle modeller ikke er så stærkt!??
Er der nogen der kan hjælpe mig?? Det kunne være så dejligt, at blive kørende igen. Varme hilsner, Charlotte
Index
13328: sv: røg i mit dashboard!! (24-02-2004 07:26:07) (svar på 13326)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Hej!

Jeg kender intet til ledningsføringen i en SIII; men der er et par generelle ting som kunne være sikkerhedsmæssigt vigtigt at afklare.

For at undgå at en kortslutning (som udvikler stor varme) fører til egentlig brand bør ethvert ledningsnet være forsynet med sikringer. Derved slår sikringen fra (brænder over) førend kortslutningen fører til egentlig brand. Prøv at kigge i sikringsboksen og check at sikringerne ikke er overdimensionerede eller erstattet med "underlige" løsninger.

Check endvidere ledningerne fra dit batteri. Hvis der i tidens løb er trukket ekstra ledninger fra batteriet er det *meget* vigtigt at disse ledningsføringer også er sikrede med en korrekt dimensioneret sikring.

En typisk fejl forekommer når ukyndige trækker ekstra ledninger i en bil og ikke benytter gummimuffer ved gennemføring i en karroseriplade. Ledningen vil langsomt blive afisoleret ved kontakten med rå metal, hvorefter en kortslutning finder sted. Kortslutning finder også typisk sted hvor der føres mere strømstyrke igennem end ledning end denne er beregnet til. Er ledningen uden sikring har man (hvis der er brandbart materiale i nærheden) opskriften på en hurtig ildløs!

En varmeudvikling som direkte giver røg og dårlig lugt *vil* have forårsaget en eller anden form for nedsmeltning/misfarvning af de berørte ledninger/enheder. Det bør derfor være muligt, vha minutiøs søgning, at lede sig frem til det defekte sted.

Håber du finder fejlen! - Måske er der nogle af forummets SIII eksperter som kan pinpointe fejlen mere nøjagtigt!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
13331: sv: røg i mit dashboard!! (24-02-2004 12:15:43) (svar på 13326)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
Hej Charlotte, jeg har prøvet det på min LW og der viste det sig at komme fra en boks der sidder i motorrummet på torpedo lige ud for instrumenterne ca. i midten.
det gør den når der er kommet lidt vand ell fugt ned til kassen og formodstanden bliver varm, men jeg skal ikke kunne sige om det er det samme som på din.
prøv at kigge, der er huller i kassen og den er spiralformet.
roverhilsner
finn otto
Index
13339: sv: røg i mit dashboard!! (25-02-2004 00:38:31) (svar på 13326)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
Brand i instrumentbord er en kendt fejl, som har kostet mange LR-seriebiler livet.
Alt efter dine forsikringsforhold, så er der tale om en brandskade, som er dækket af din kasko (uden selvrisiko).
Du burde kunne få en fagmand til at kigge på sagen.
Index
13360: sv: røg i mit dashboard!! (26-02-2004 09:48:22) (svar på 13326)
morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.90.242)
hej,
jeg har prøvet det samme,røgen stammede fra en af de tykke ledninger der sidder i tændingslåsen, jeg har ikke kunnet finde nogen kortslutninger, udover at når man sætter strøm til gløderørne er det jo en kortslutning. Jeg har desværre ikke haft tid til at se ledningsnettet igennem, så jeg starter nu uden gløderør, men med lidt dieselstarter i indsugningen...prøv at få tjekket om ledningerne i gløderørne siddet korrekt
Index
13369: sv: røg i mit dashboard!! (26-02-2004 18:58:34) (svar på 13326)
Charlotte Lisbeth Andersen #6431, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.79.73.109)
Tusind tak for jeres tip!
Det er så dejligt at vide, at jeg ikke er alene.
Jeg vil efterse bilen, og efterspørge hos mit forsikringsselskab. Venter på en fridag så jeg kan komme igang.
Tak igen, jeg skal nok lade jer vide hvordan det går!
Varme hilsner, Charlotte