tilbage

Land Rover Forum  

Index
13358: Olietyper (26-02-2004 08:03:44)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.54.64.199)
Hej Derude, jeg skal til at lave service på min Disco II, og har brug for lidt hjælp vedrørende olie.

Til servostyring og og aktiv undervogn skal der bruges Texaco koldt klima servostyringsolie 14315. Hvor kan man til fornuftige penge erhverve dette eller tilsvarende produkt af andet fabrikat ?

Når motorolien skal opfylde ACEA A1 &B1, kan man så bruge olie der opfylder ACEA A3 & B3 ? eller betyder ACEA mærkningsnummeret noget helt bestemt ? (er højre nummer = med bedre olie som f. eks. Dexon III er afløser for Dexron II)
Er der evt. en der ligger inde med en "ordbog" til de forskellige typer godkendeleser.

På forhånd tak for hjælpen
Peter Struntze
2005 SSJ
Index
13359: sv: Olietyper (26-02-2004 08:44:07) (svar på 13358)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
Under downloads kan du finde de nødvendige oplysninger om olietyper, vil jeg mene. - altså her på hovedsiden til højre forneden. En 'serie' 3 er en forbedreret serie 2 eller 1 og må bruges.
Index
13362: sv: Olietyper (26-02-2004 12:30:51) (svar på 13358)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
Hej Struntze.
Erhverv dig "Mekanikerens følgesvend"
Det er en lille praktisk bog til 140 kr. der er rar at have ved hånden, når man lige står og mangler almen auto data.
Der er selvfølgelig også et afsnit om olie, og de forskellige kvalitetsklasser.
Index
13375: sv: Olietyper (26-02-2004 20:10:08) (svar på 13358)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Hej Peter

Jeg har lige lavet service på min degender Td5, hvor jeg havde lidt af det samme problem, Jeg fandt oplysninger på Hydro-Texaco´s hjemmeside, jeg tror adressen er
www.hydrotexaco.dk.
Hvis jeg har problemer med olietyper, kontakter jeg en landbrugsmaskinhandler (langt ord, men hvad hedder det ellers). Landmænd bruger en masse forskellig olie og alle maskinforhandlere kan konvetere de forskellige produkter til deres eget mærke.

MLH Michael Antonsen 5997 NVS.
Index
13404: sv: Olietyper (28-02-2004 16:02:40) (svar på 13358)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.230)
Hej Peter

ACEA-systemet er et kvalitetsinddelingssystem for olier; det erstattede i 1996 CCMC-systemet(som der nok er henvist til i dine publikationerfra Land rover) "A" bruges for benzinmotorolier og "B" for dieselmotorolier til person- og varebiler. "E" dækker dieselmotorer til lastbiler og busser. Bogstaverne efterfølges af et tal. Jo højere tal, desto højere kvalitet har olien. Bemærk dog, at A1 og B1 er særlige specifikationer for brændstofbesparende olier, der ikke direkte kan sammenlignes med andre specifikationer. Benøvnelsen efterfølges af et årstal, f.eks. ACEA A3-96 og ACEA A3-98, hvor det seneste rsatal er udtryk for bedste kvalitet. Bemærk iøvrigt, at SHPD(Super High Performance Diesel) ikke er en "ægte" specifikation; men bruges om gode dieselmotorolier til lastbiler.

Med hensyn til DEXTRON, er det sådan at denne specifiaktion er "opfundet" af General Motors(USA) for at fastlægge krav til den olie som bruges i en automatgearkasse i et køretøj. Denne specikation har intet med ACEA at gøre. DEXTRON er specikation for gearkasseolie og ACEA er specikation for motorolier. Idag gælder DEXTRON II E og DEXTRON III. Men pas på, der er stor forskel på disse olier. Mit råd til dig er se efter hvilke smørekrav der er anført til din gearkasse. DEXTRON II findes i såvel mineraloliebaseret som syntetisk hvorimod DEXTRON III kun findes som systetisk. Disse olier er IKKE INDBYRDES BLANDBARE.

I forbindelse med mit arbejde (som olieingeniør) har jeg forskellige publikationer om ACEA systemet - SHELL har udgivet et ganske udmærket hæfte om smøring. Her omtales forskellige specifikationssystemer og med SHELL tilsvarende olieprodukter.

Har du konkrete oliespecifikationer til motor og gearkasse, kan jeg nok finde produkter som opfylder kravene. SHELL's olier kan desuden købes for rimelige penge på de fleste tankstationer.

mvh
Niels Svarø
svaroe@worldonline.dk