tilbage

Land Rover Forum  

Index
13745: Kompresionsmåler (17-03-2004 17:46:54)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.87.23)
Hej.

Jeg har mistanke om en defekt ventil (måske flere) på min WM 2.4 TD, men jeg vil gerne undgå at splitte hele motoren ad, så det nemmeste vil jo nok være en måling af kompresionen på hver enkel cylinder. Så er der mon nogen i KBHs området der her en kompresionsmåler der kan lånes ud.

Hilsen Niels Lauritsen
Index
13746: sv: Kompresionsmåler (17-03-2004 20:26:05) (svar på 13745)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.90.20.221)
Hej Niels
Ja jeg har ganske vist ikke nogen kompressionsmåler som du efterlyser, men derimod et professionelt råd, som vil give dig oplysning om på hvilken cylinder eller cylindre der er fejl.
Du starter din bil, sørger for at den er driftsvarm, og mens den går i tomgang løsner du dysserøret på cyl 1.således at dieselolien sprøjter ud, og ikke når dysen.
Du lytter efter om motoren går ned i tomgang, og begynder at "halte". Gør den det er der ingen fejl på denne cylinder.
Hører du derimod ingen forskel i motorens sandsynligvis ujævne gang er det på denne cylinder fejlen ligger.
Du lukker atter for dysserøret på cyl.1, og fortsætter operationen på cyl.2 osv. osv.
Når du har afsløret på hvilken eller hvilke cylindre fejlen ligger, bytter du dysserne mellem cylindrene, og får således afklaret om det er dysserne der er årsagen til miseren. Er det ikke tilfældet, er der kun et at gøre, - af med topstykket, og find fejlen - enten i topstykket eller stempelringene.
Med L/R Hilsen
Martin
Index
13747: sv: sv: Kompresionsmåler (17-03-2004 20:37:03) (svar på 13746)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.79.87.205)
Når du foretager en kompressionsprøve kan du yderligere indkredse hvor fejlen ligger begravet. Når du har fundet en cylinder hvor trykket er væsentlig lavere, tager du en ren oliekande og sprøjter tre - fire strint ned ovenpå stemplet og foretager en ny prøve på denne cylinder. Er resultatet på niveau med de andre cylindre ligger fejlen i stempel eller ringe, er resultatet det samme er det i topstykket der ledes efter fejl.
Vi ses på markvejen.
Index
13772: sv: sv: sv: Kompresionsmåler (18-03-2004 20:39:04) (svar på 13747)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
Godt gammelt trick. Men metoden er noget usikker. Er du usikker hvor luften siver, så prøv en lækagetest. Enten med et rigtigt instrument, der kan vise lækageprocenten, eller bare med et stykke hjemmelavet værktøj. Metoden er enkel. Du sætter den pågældende cylinder i kompressionstop, låser motoren, og leder 1-2 bars tryk ind oven på stemplet. Nu kan du høre hvor lækagen finder sted. Luftfilterkasse = indsugningsventil, udstødning= udstødningsventil, oliepindsprop= cylinder/stempel.
Prøv også at foretage testen 15 grader før top.
Index
13829: sv: sv: sv: sv: Kompresionsmåler (21-03-2004 16:00:23) (svar på 13772)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.7.241.234)
Tak for de gode raad, jeg maa heller komme igang!

Vi ses.

Hilsen Niels