tilbage

Land Rover Forum  

Index
13824: Koblingsvæske på en 90" (21-03-2004 15:46:38)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.3.127)
Hej

På vej hjem fra stumpemarkede havde jeg lidt problemer med at skifte gear under kørsel - det har der ikke være tidligere.

Nu mistænker jeg min LR for at være blevet sur over kun at fået 2 nye sidespejle og et sidestep - for som Peter Stuntze siger i programmet "Lideskab for landrovere" så har de biler deres egen vilje.

Hvilken koblingsvæske og gearkasseolie skal jeg benytte på min LR 90" fra 1987 - og kan man købe det på en almindelig tankstation ?

Aage#6677
Index
13828: sv: Koblingsvæske på en 90" (21-03-2004 15:57:23) (svar på 13824)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
koblings/bremsevædske er noget du skulle kunne få alle steder

olie.... tag et kig på forsiden nederst eller http://www.dlrk.dk/images/0016-Lubricants_and_fluids_in_service.pdf

Henrik
Index
13836: sv: Koblingsvæske på en 90" (21-03-2004 19:11:04) (svar på 13824)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.240.90)
Hej Lars !
Prøv lige at checke din hovedkoblingscylinder og evt. slavecylinder, det er almindelig kendt at disse ofte kræver udskiftning, og opdages netop ved at gearskiftet bliver besværligt og at påfyldning af koblingsvæske er nødvendig, det kan nogen gange også ses på at der drypper koblingsvæske på koblingspedalen. En bil bør ikke bruge koblingsvæske, medmindre der er noget galt.
M.v.h. Steen
Index
13837: sv: sv: Koblingsvæske på en 90" (21-03-2004 20:21:40) (svar på 13836)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.3.127)
Hej Steen

OK, hvordan ser jeg om de er gået i stykker ?? Jeg tror nok jeg har styr på hvad der er hovedcylinder ( den som beholderen sidder på ) og slaven ( der der sidder under hovedbeholder ) - er det ikke nogenlunde korrekt ??

Bye the way - må jeg gerne køre med den indtil jeg får fyldt beholderen op igen ??

Aage#6677
Index
13854: sv: sv: sv: Koblingsvæske på en 90" (22-03-2004 14:32:33) (svar på 13837)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.230)
Hej Lars !
Slavecylinderen er placeret i forbindelse med koblingshuset under bilen. Prøve at kigge efter om der er løbet væske ned omkring koblingshuset (du kan følge røret fra hovedcylinderen ned langs torpedoen til slavecylinderen) prøv ligeledes at checke på torpedoen ved hovedkobligscylinderen, altså om den er lidt "fedtet".
Jeg ved godt det kan være svært at skelne koblingsvæske fra alt det andet snask på en Land Rover (de fleste LaRo'er "grisser" jo en del) men prøv at give det noget motorvask og skyld efter med vand, prøv så at pumpe pedalen et par gange, så skulle du kunne se om det enten kommer fra slave- eller hovedcylinder.
Med hensyn til at køre videre, kommer det selvfølgelig an på hvor meget væske den taber, jeg har selv kørt ( i min 90" fra 85) med det samme problem i et halv år. Jeg har dog fået skiftet slavecylinderen nu. På min tidligere bil en serie III tabte den væske så hurtigt (hovedcylinderen) at jeg var nød til at skifte den med det samme. jeg mener jeg gav ca. 400 kr. dengang (mange år siden).
M.v.h.
Steen