tilbage

Land Rover Forum  

Index
141608: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 08:48:06)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.21)
Hej I forum.

Inden jeg stiller RRC'en op på en top ved daggry og skyder den behøver jeg hjælp. Jeg har skiftet fra stromberg til SU-karburatorer.

Jeg har nu over flere omgange forsøgt at få dem indstillet.

Men når der prøvekøres:

Skyder den ud gennem den ene karburator, ventiltop udluftningen den tykke rørder har en slange samt flammedimsen. især når den kommer over 1200-1500 omdr.
Den trækker ingenting, kan lige knibe den op på 30 km/t men så er der ikke mere liv tilbage.
Karb er indstillet efter SU-manualen.

Er karb færdige?
Er indstillingen forkert??
Står motoren forkert et sted?
Er pumpen færdig, giver bensin men er tryk højt nok??
Er svømemren forkert indstillet??

Nogen der evt. kan hjælpe eller er der nogen der har nogen funktionerende SU'er de kan undvære.

Det kan også bare være at jeg skal arbejde i EFI indsprøjtning.
Index
141612: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 10:15:01) (svar på 141608)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hmm lyder lidt mystisk gik den bare helt rigtigt inden karb skift?
Og du har ikke byttet rundt på nogle tændkabler? Noget der engang drillede mig RIGTIG meget med et par SU jeg havde på en V8 var at de druknede motoren totalt og jeg tjekkede svømmer osv. Men så fandt jeg ud af at måden chokeren er lavet på er lidt dum. Når o-ringene indeni bliver stive (og mine var blevet stenhårde!) Så render der benzin forbi og den giver reelt set fuld choke altid. Med det fikset kørte den bare top dollar :) Så måske din ene karburator fejler dette?
Index
141614: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 10:51:23) (svar på 141612)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.21)
Hej Søren.

Det kunne evt. lyde som en fejl der ikke er tjekket.
Det må prøves.

Det skal lige tilføjes at svømmeren i den ene karp var engang pulveriseret på grund af tilbageslag, som medførte at der rendte 1,5 liter benzin direkte i oliesumpen, men det var så ikke på denne motor.

Claus
Index
141619: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 13:02:37) (svar på 141614)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.163.24.142)
Din knast er slidt op

8 udblæsningsventil åbner ikke - så når den lukker op for 8 indsug skyder den baglæns ud

Tag ventildæksler af, fjern tændingskablet og få en til at tørne motoren, så vil du formentlig med det blotte øje kunne se forskel på hvor meget armene løfter sig.

Hilsen
Struntze
Index
141620: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 14:24:11) (svar på 141619)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.21)
Hej Igen.

Hvor svært er det at skifte knasten og hvor meget ekstra skal/bør skiftes?

Er det en hel motor renovering?? Eller kan man bare skifte knasten?


Med LAro hilsen Claus
Index
141621: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (28-03-2014 14:42:38) (svar på 141620)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.163.24.142)
Skifter knasten, løftere (16 stk), kæde og tandhjul og ny pakning til indsugningsmanifolden - koster så vidt jeg husker ca. 3000 i stumper.
Skift evt forreste pakdåse nu du har skilt forenden af motoren.

det er rimelig til at gå til med en værksteds håndbog i hånden.

Hilsen
Struntze
Index
141708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (31-03-2014 23:05:14) (svar på 141621)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.14.185)
Hej i forum.

Jeg har opdaget i aften at mit strømfordeler dæksel var fyldt med små jernfil spåner.
Har så fundet ud af at fordeleren kan trækkes op til 10 mm ud samt at den kan vrikkes op til 20-30 grader frem og tilbage.
Det er en elektronisk strømfordeler.
Er dette normalt eller er der knækket noget inden i strømfordeleren.

Med Laro hilsen Claus Hansen
Index
141712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (01-04-2014 06:44:39) (svar på 141708)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.57)
Er det hele fordeleren eller bare akslen med rotoren der kan give sig så meget ? Metal i fordelerdækslet er aldrig godt :-(
Index
141718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (01-04-2014 13:34:47) (svar på 141712)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.227)
Hej igen.

Det er kun rotor akselen er kan løftes og vrikke de 30 grader.
Kan jeg bare fjerne den gamle og sætte en anden i.
Har en til at ligge.
Claus
Index
141723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (01-04-2014 17:12:49) (svar på 141718)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.57)
Njaaa... !? Du skal jo ramme ca. samme sted igen og justere tændingstidspunktet efterfølgende.
Men det er jo ikke nemt at se hvor "spånerne" kommer fra før det er skilt ad.
Hvis du kunne få en erfaren mand ved din side, når du foretager ombytningen, vil det ikke være en ulempe...
Index
141727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (01-04-2014 17:58:02) (svar på 141723)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.14.185)
Hej igen.
Har nu fundet ud af at alle de små filspåner er fra rotoren og fra dækslet.
Der er slidt små spor i rotor spidsen samt nogle af polerne er slidt.
Claus
Index
141732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (01-04-2014 20:49:52) (svar på 141727)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.57)
Der er åbenbart så meget slør et eller andet sted, at rotoren kan nå ud og røre ved "polerne"...
Du skal nok ha' gjort et eller andet ved det :-(
Index
141765: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (03-04-2014 16:38:47) (svar på 141732)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.15)
Hej I forum.

Det er jo nok endt i den position at jeg skal have timet motor og tænding forfra igen.
Nogen der har en god metode eller er det hovedet under armen og pegefingeren i håndbogen og så følge slavisk punkterne.

Nu behøves der ikke at kommenteres på at jeg bare skal markere de forskellige ting og positioner og så bare sætte en ny estrømfordeler i.
Den gamle var så meget ude af tur at den er pillet ud og hakket i små stykker.
Så der er kun en vej og det er er den udvidede....

med LAro hilsen Claus Hansen
Index
141768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 3,5 V8 SU-karp... (03-04-2014 18:08:22) (svar på 141765)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.220.71)
He-he, hvis alting mislykkes, så læs brugsanvisningen. Du aftager højre vippearmsdæksel, set forfra og drejer motor, så begge ventiler på forreste cyldr. 1, er lukket i og pilen på tændingsmærke er ved top på remskive.
så isætter du strømfordeler, så tungen på rotor peger ca. kl4-5stk. set i motors længderetning. Skulle du have aftaget tændkabler, så er tændingsrækkefølge 1-8-4-3-6-5-7-2 med-uret.