tilbage

Land Rover Forum  

Index
14269: 2.5 td turbo lyd (10-04-2004 17:54:53)
Lars Pedersen #6648, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 129.142.119.211)
Hej. Jeg er den lykkelige ejer af en 110" 2.5 td fra 1987.
Jeg har haft bilen i 4 år og købte den "nyrenoveret" eller hvad per glad nu ellers kalder det. Jeg har altid haft problemer med at bilen har dampet noget ud af ånderøret. Tilsidst blev det så volsomt at det væltede ud med olie.
Jeg fik at vide af alle jeg spurte at motoren var slidt op. Jeg begyndte da at skille den ad for at starte med at renovere den. Da jeg fik topstykket af kunne jeg konstantere at det bare var en defekt toppakning. Den var utæt på 2 cylindre, således at udstødningen gik op igennem ånderøret. Jeg fik det planet og samlet igen og motoren går som en drøm. Det ser ud som om den toppakning har været defekt alt imens jeg har haft bilen.
Men her kommer mit spørgsmål så....
Nu kan man rigtig høre turboen hyle. Hvor meget må den sige? Jeg er bange for at den forige ejer har stillet på den på grund af den defekte toppakning har taget trækkraft.
Jeg er så bange for at turboen skal stå af.
Den hyler lidt mere end på en af min kamaraters 300 tdi

Håber at der er nogen der kan hjælpe.
Index
14274: sv: 2.5 td turbo lyd (10-04-2004 20:50:41) (svar på 14269)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.120)
Jo mere den hyler, des bedre afgang har den. Dvs, at der ikke er megen modstand og du får større udnyttelse af forbrændingen. Måske burde du overveje, at eftermontere en intercooler for at sænke motortemperaturen og forlænge maskinens levetid. Iøvrigt synes jeg, at du oppe hos Peer Glad skulle nævne den defekte toppakning... måske ser han så lidt mindre glad ud !
Index
14298: sv: sv: 2.5 td turbo lyd (12-04-2004 15:55:04) (svar på 14274)
Lars Pedersen #6648, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 129.142.119.211)
Mange tak for svaret. Du mener altså ikke at turboen kan sige for meget??
Hvad mener du med at den har en "god afgang"?
Index
14300: sv: 2.5 td turbo lyd (12-04-2004 20:31:26) (svar på 14269)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Man kan måle om turbo trykket står rigtigt ved at sætte et T-stykke ind på røret fra turboen til fordelerpummpen, og sætte et 6mm rør og et manometer på grenen af T'et. Så kan man sidde inde og se trykket.
Det er iøvrigt en god ide at vaske turbine hjulet jævnligt
(det er især vigtigt når den begynder st sætte olie i luftfilteret). Det giver lavere omdrejningstal på turboen og lavere lufttemperatur = længere levetid på turbo og resten af motoren.
Hilsen Ole
Index
14303: sv: sv: 2.5 td turbo lyd (12-04-2004 21:51:26) (svar på 14300)
Lars Pedersen #6648, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 129.142.119.211)
Tak for svaret. Hvad skal man vaske turbinehjulet i? og er det på indsugnings siden eller udstødnings siden?
Hvad skal trykket være inde i turboen?
Index
14313: sv: sv: sv: 2.5 td turbo lyd (13-04-2004 08:17:57) (svar på 14303)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.77.61)
Hej Lars
Når du siger at din turbo hyler meget er det som regel udtryk for at den er ved at være godt og grundigt slidt. Medmindre du kører uden lydpotte skal den "hylen" som turboladeren afgiver ikke være særlig høj. Godtnok højfrekvent, men ikke tydelig hørlig.
Turbineakslen roterer med så mange omdr. at akslen "svæver" i dens lejer, og er der for meget slitage eller ubalance vil den naturlige hylen blive kraftigere.
Man kan afsløre det ved at tage fat i begge ender af akslen og mærke hvor meget slør der er, denne manøvre betinger dog et erfaringsgrundlag.
Har du lyst kan du ringe på 64733436 så kan jeg måske hjælpe dig yderligere.
Mvh.
Martin
Index
14320: sv: sv: sv: 2.5 td turbo lyd (13-04-2004 18:22:11) (svar på 14303)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Det er lidt forkert udtrykt af mig, for det er kompressor hjulet (indsugningssiden) der skal vaskes. Det kan gøres med en stivpensel eller en smal tandbørste i noget motorrens. Det må ikke være vand baseret, da det i følge værkstedsmanualen vil ødelægge hjulet, det er iøvrigt vigtigt, at det gøres ensartet hele vejen rundt så der ikke kommer ubalance.
Trykket skal være maks. 0,63 bar ved ca 80 km/t op af bakke, hvor man kører med lidt mindre end fuld pedal.
Hilsen Ole