tilbage

Land Rover Forum  

Index
14652: 2 x batteri (01-05-2004 19:50:18)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.203.208)
Jeg har netop monteret 2 x 92 amp batterier i stedet for standard batteriet på min 110 fra 85. Da jeg kørte den i garagen startede motoren usædvanlig hurtigt, hvad man jo kan forvente med 2 nye batterier. Alligevel blev jeg i tvivl om startmotoren kan tage skade af at de væsentligt flere amp (Jeg tror det gamle var 115 amp). Hele set-up’et er lavet af hensyn til køleskab, dieselfyr og andet med appetit på strøm.
(Jeg forbundet plus til plus og stel til stel.)
Tak for svar!
Land Rover hilsen
Hans Kristian
Index
14655: sv: 2 x batteri (01-05-2004 23:08:22) (svar på 14652)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Hans Kristian

Din start motor kan ikke tage skade med 2 batterier, nu du skriver køleskab og fyr ville jeg overveje at montere et skille relæ mellem batterierne og montere alle forbrugs tingene på det ene og bilens tændings system på det andet. så kan du altid starte selv om køleskabet har brugt al strømmen.

Hans Martien
Index
14656: sv: 2 x batteri (01-05-2004 23:17:56) (svar på 14652)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.98)
Hej Hans Kristian.

Nej din starter kan ikke tage skade. Din starter kan ikke (med mindre den er defekt) bruge en støre strøm end hvad den er lavet til.

Når man måler spændingen på et batteri (Volt) som ikke er belastet, måler man "tomgangsspænding" Denne vil, i fald batteriet er iorden være ca. 12-13 V. når man belaster batteriet vil spændingen falde. Jo håre det bliver belastet jo mere falder spændingen. Jo mindre batteriet er jo mere falder spændingen. Det der er sket for dig er at du har fået et støre bateri, = mindre spændingsfald, = flere omdrejninger i startmotoren, = hurtiger start.

SIII hilsen REO
Index
14657: sv: 2 x batteri (02-05-2004 00:34:04) (svar på 14652)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Som andre har sagt; din starter (eller andre tilkoblede elektroniske dele) tager ikke skade...

Men batterierne tager faktisk skade. En sammenkobling på den måde forkorter levetiden på et normalt bilbatteri, idet hvert af batterierne faktisk står og sender strøm igennem det andet. Sagt lidt populært så konkurrerer de to batterier faktisk om at ødelægge hinanden!

Ovenstående betragtning er af teoretisk art; i virkelighedens verden benyttes ofte en sådan sammenkobling - og med nyere batterier er skadevirkningen ret begrænset. I situationen hvor man kobler et godt og et "dårligt" batteri sammen på den måde vil det dårlige kollapse meget hurtigt!

På web-siden [http://www.kampenwagen.co.uk/split%20charge%20relay.htm] kan du finde en instruktion i hvordan et split-lade relæ monteres. Split-lade systemet giver dig sikkerhed for at kun eet af batterierne kan blive fuldstændigt afladet af fx. fryser el. andet.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14658: sv: sv: 2 x batteri (02-05-2004 09:02:34) (svar på 14657)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.130)
Når du nu har paralelforbundet batterierne og de er af samme produktion, skulle der ikke været noget til hindre for, at du kan få megen glæde af systemet. Du burde måske havde installeret et start og et forbrugsbatteri, men det er en dyrere løsning. Et startbatteri giver høj ydelse ved start, mens forbrugsbatteriet kan klare langtidsforsyning og mange afladninger uden at tage skade. Svenskerne sværger til Optima-batterier, som fås i maskinhandlen. Exide er også et godt mærke. Husk lige at shoppe lidt mht priser. Skibshandel, maskinhandel, autoudstyr, batteriservice, autoelektrikkere. Der kan være op til 30% forskel på samme produkt !