tilbage

Land Rover Forum  

Index
14661: Når man ikke kan prime, hvad er der så galt? (02-05-2004 19:40:42)
Carsten Spanheimer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.9.242)
Min 1983 LR SIII har på det sidste lidt af manglende trækkraft. Det har stået på nogen tid, men forleden ville den så slet ikke starte. Da brændstofmåleren er noget usikker i sit udslag gættede jeg på at den (fy-fy) var løbet tør. På med diesel, løsne topbolten på brændstoffilter og hele armen ned til den manuelle pumpe. Men der sker intet. Ikke en dråbe diesel kommer frem (det virker heller ikke som om pumpen "tager fat"). Er der et eller andet soleklart, eller mere i skyggen, som jeg har overset? Umiddelbart har jeg et billede af at det er ganske banal mekanik fra brændstoftank --> til pumpe --> til filter. Noget som egentlig ikke kan gå galt. Men her må jeg tage fejl. Er der nogen som kan bringe mig tilbage på sporet?
Index
14662: sv: Når man ikke kan prime, hvad er der så galt? (02-05-2004 20:23:17) (svar på 14661)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.130)
Når du betjener pumpen, skal du faktisk lægge lidt kræfter i og trække armen helt igennem ! Og hvis du vitterligt har kørt tanken tom, så tager det bare lang tid, før der kommer noget !
Alternativt kan du, hvis du har adgang til trykluft, stikke en luftslange i påfyldningen og holde en klud tæt om påfyldningshullet og ganske langsomt åbne for trykluften. Topbolten på filteret skal være løsnet.
Men den manglende trækkraft kan også skyldes et tilstoppet filter!
En lidt mere sjælden fejl kan være, at retursystemet er tilstoppet, hvorved er opstår overtryk i dyserne , idet den overskydende mængde brændstof ikke siver bort.
Index
14664: sv: Når man ikke kan prime, hvad er der så galt? (02-05-2004 20:43:26) (svar på 14661)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej!
Hvis det ikke er det som Poul skriver eller et gevaldigt anfald af "kagearmsvirus" så tyder det på en blokering op til håndpumpen.
Hvornår har du sidst skiftet filter, tømt sedimentoren for slam ?.
Har du prøvet på at løsne drænplastikskruedimsen på henholdsvis sedimentor- og filterhuset (den i bunden)? - hvad kom der ud? - vand,slam,brændstof eller ingenting?
Nård du efterser sedimentoren for slam ved adskillelsen frigør du jo ved samme lejlighed brændstoftilførselsslangens forskruning. Under normale omstændigheder vil du jo så hæve den slange således at brændstof fra tanken ikke rinder ud - men hvis der intet kommer ud selv om du ikke hæver den over tankniveau - så har du en blokering allerede her og fejlen er fundet.
Så er der selve sedimentoren, pipelinen til filter, filter og pipelinen derfra der skal serviceres. Blæs rørene igennem - der kan sidde noget her tillige.
Hvis alt det er gjort skulle der ikke være mere at komme efter.
God vind og SIIIerhilsener Stefan - Skanderborg
Index
14677: sv: Når man ikke kan prime, hvad er der så galt? (03-05-2004 23:23:36) (svar på 14661)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.82.221.194)
Hej Carsten, på min light weight prøvede jeg nogenlunde det samme, efter en tur i faxe kalk uden problemer i lavgear, opførte den sig mærkeligt på landevejen hjem= manglende trækkraft, den kunne ikke komme over 75km-t, det blev værre og værre , jeg kunne ikke starte men godt prime,( tanken var ikke tom ) det viste sig at membranen i pumpen var gået og med 50 km-t som max kørte jeg på værksted og skiftede, hjem gik det snilt med 85km-t og meget mere bundtræk.
Håber du finder fejlen.
Finn Otto