tilbage

Land Rover Forum  

Index
14710: forureningsniveau for højt (05-05-2004 22:44:49)
Rune Kaltoft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.82.88)
Hej

Jeg har en 88" lightweigt 2,25 diesel årgang 81, bilen skal til syn, men jeg har problemmer med at den ikke kan overholde forureningsniveauet, hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem ?
Index
14711: sv: forureningsniveau for højt (06-05-2004 08:29:04) (svar på 14710)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.216)
Hej rune, Hvis det er en af dem der lige er kommet ud fra millitæret,kan du måske nøjes med at dreje diselpumpen helt over .den skal drejes med uret,hvis den har haft andre ejer er det en anden sag.
Index
14740: sv: sv: forureningsniveau for højt (07-05-2004 16:11:11) (svar på 14711)
claus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.226.22)
Hej Bjørn...
hvad nu hvis det var dig der havde været den "civile" ejer..
Det gør vel ingen forskel om bilen har kørt i forsvaret eller civilt! uddyb venligst dit svar.
Claus V.
Index
14713: sv: forureningsniveau for højt (06-05-2004 09:10:09) (svar på 14710)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
Hej Rune, jeg har selv en light weight, hvis der er 2 tanke som på min, er et lille fif at blande diesel og petroleum halvt af hver, jeg brugte 10 liter af hver på den ene tank skiftede over til den anden efter syn og fyldte op med diesel.Bingo fin røggastest.
Finn Otto
Index
14743: sv: forureningsniveau for højt (08-05-2004 14:48:17) (svar på 14710)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Ja, Rune, hvis du nu havde oplyst, hvor du bor, kunne jeg lige henvise dig til een, som havde en røggasmåler, så du fik klar besked om, hvor meget grænseværdierne blev overskredet.
Selve målingen bør foretages med varm motor. Motoren må ikke have gået i tomgang i fire-tre minutter, for så samles der udstødningsgaser i udstødningssytemet og giver et ukorrekt målebilled.
Jeg kørte for et par måneder siden en Ford Transit med 540.000 km på bagen til syn: intet problem med røggastesten. Luftfilter og dyser skal selvfølgelig være okay.
Hvis din LR ryger voldsomt meget, kunne du måske dreje lidt på pumpen. Husk lige at løsne dieselrørene på pumpen inden du drejer !
Der skal ikke drejes ret meget, før det giver resultat.
Den idé med petroleum har jeg ikke hørt før !
Index
14749: sv: sv: forureningsniveau for højt (08-05-2004 23:06:17) (svar på 14743)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.47.147.25)
Hej Paul, den er god nok, jeg fik fifét fra min mester som har synet mange gamle diesel-kassevogne uden problemer, helt nøjagtigt hvad det gør ved jeg ikke , men det virker, min røg som en skorsten med vådt brænde, men med denne mixture var der intet, bagefter fik jeg drejet lidt frem og tilbage på pumpen, men det hjalp først rigtigt da jeg fik justeret tomgangen lidt ned, så gik den rent i tomgang, der er så stadig lidt ved højere omdrejninger, men det er ikke tåget mere når man holder for rødt lys .
Index
14751: sv: sv: sv: forureningsniveau for højt (09-05-2004 09:19:43) (svar på 14749)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Jeg vil nu tillade mig, at sætte spørgsmålstegn ved den slags fif.
Der må i al fald ikke være langt til synshallen, idet en 50/50 blanding diesel/petroleum overskrider det maximale anbefalede blandingsforhold ved vinterkørsel med 100%, hvor motorfabrikanter skriver om max. 25% petroleum, fordi petroleums smørevne er lavere end dieseloliens og den nedsatte viskositet kan skade dieseludstyret ved længere brug.
Din mester bør faktisk have en dunk med 20 l diesel med, som han kan påfylde efter 'snyde'-synet !
Jeg som kunde ville slem betakke mig, hvis mine dyser og min pumpe pludselig stod af pga. der har været 50% petroleum i brændstoffet.
Men det har jo altsammen også noget med forholdet mellem moral og pengepungen at gøre.
Index
14768: sv: sv: forureningsniveau for højt (10-05-2004 18:22:55) (svar på 14743)
Rune Kaltoft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.82.88)
Hej Paul

Jeg har fået min LR røggastestet i Odense(bosch dieselcenter) og den skulle overholde grænseværdierne nu, dog har jeg stadig lidt problemmer med lidt blå røg fra udstødningen.
Jeg har ikke drejet på dieselpumpen endnu.
Andre jeg har snakket med vedrøende den blå røg mener jeg skal prøve at skifte paraplyer.

Ellers mange tak for dit svar, jeg bor i blommenslyst hvis du kender en som har en røggasmåler og er lidt billigere end hos bosch.


Index
14792: sv: sv: sv: forureningsniveau for højt (11-05-2004 19:30:12) (svar på 14768)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Jeg havde sendt Dig til Bosch i Odense, idet der vist ikke er mange 'privat', som har dette kostbare måleudstyr.
Hvis røgen generer dig, kan du skifte 'paraplyerne'.

Jeg lovede iøvrigt, at kigge lidt mere på den 50/50 blanding, som er omtalt tidligere.

Da jeg selv var skeptisk for denne fremgangsmåde, har jeg forelagt sagen på vort dieselværksted... og her er man ganske enig med mig i, at det bør ikke gøres.

Ikke kun, at smøringen af pumpe og dyser bliver nedsat, men selve indsprøjtningen/tændingstidspunkt kan ændres.

Petroleum bør kun tilsættes dieselolie i forholdet 25/75 ved ekstrem lave temperaturer.

Almindeligvis er dansk vinterdiesel sikret til minus 21 grader C.