tilbage

Land Rover Forum  

Index
148441: in-line-resistor V8 3,9 efi (02-04-2015 12:26:29)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Hej venner håber at der sidder en "kloge-åge" der kan hjælpe mig?
motor = 3,9 efi 1991
den hvide/sort ledning som går fra tændspolen og til ECU:

Jeg har ingen forbindelse, på lednings-diagrammet er der tegnet en "in-line-resistor", den kan jeg ikke lokalisere,

Kan jeg trække en ny ledning uden denne???

Motoren kan ikke starte uden den får besked om at der tænding på.

mvh

Niels
Index
148466: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (02-04-2015 20:54:26) (svar på 148441)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.229.123)
Hej Niels

Der skal altså sidde sådan en fætter et sted. Som du selv skriver mellem ecu og tændspolen har vedlagt et billed.

Den laver 6,8k ohm modstand. Lucas rd953066. Så laver den 9 volt ved tændspolen.
Så hvis du ikke kan finde den vil jeg mene du trækker en ny ledning uden og en anden tændspole ?

Mvh
Mads
Index
148478: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (03-04-2015 08:24:30) (svar på 148441)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.165.157)
Hej Niels

Så vidt jeg lige husker i hovedet, så får ECU tændings plus direkte fra "startnøgle"
+ går fra ecu og videre ud hvis dette skal bruges (brændstofrelæer)

Har tidligere haft knas med at starte pga. iret samlinger i "sammenklippet" ledningsnet.
ECU styrer jo kun brændstof, gnist skal komme uanset om ECU er vårgen eller ej.

God jagt på fejlen
Struntze
Index
148480: sv: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (03-04-2015 11:45:12) (svar på 148478)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Tak for hjælpen

Fejlen er fundet : brud på ledningen ca. 3o cm inde i bundet

Men Mads der er ingen "resistor", men nu virker det igen

mvh

Niels
Index
148481: sv: sv: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (03-04-2015 12:42:25) (svar på 148480)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.80)
Hej Niels

Dejligt der er liv i komfuret igen. Ja så lærte jeg at ikke alle 3.9 efi har den :-)

God påske vi ses vel til maj i høvelte

Mvh
Mads
Index
148487: sv: sv: sv: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (03-04-2015 22:17:45) (svar på 148481)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Tak mads

Hvis ikke før så til maj vi må have en snak om dette.

mvh

Niels
Index
148638: sv: sv: sv: in-line-resistor V8 3,9 efi (07-04-2015 15:37:33) (svar på 148480)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Niels,
Godt du fik gang i motoren igen. På min RRC 1990 sidder modstanden helt nede ved passagersædet, ca. 50 cm fra stikket til ecu´en. Jeg skal løfte op i gulvtæppet ved kardan/gearkasse tunnel for at komme ind til den. (Og hvorfor ved jeg så det? Jeg havde gulvtæppet ude, da jeg skiftede varmeapparat...). Så den kan åbenbart sidde hvor de fandt det passende, lige på det tidspunkt.
Iøvrigt tror jeg kun dens formål er at fungere som sikkerhedsmodstand, altså begrænse strømmen ved en kortslutning. Om den er 8,4 - 6,8 kOhm, 4,7 kOhm eller noget andet er ligegyldigt. Så en erstatning kan fåes i enhver elektronikbutik for 25 øre. 6,8 kOhm er iøvrigt en standardværdi.