tilbage

Land Rover Forum  

Index
14898: 109" forbedringer (18-05-2004 21:02:27)
Henrik Lebeck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.111.118)
Godaften

Jeg har kig på 109" bus/stw og har læst mange gamle indlæg for at få svar på hvordan man forbedrer økonomi/komfort/køreegenskaber. Jeg har konstateret flg. muligheder:

- topstykke
- karburator
- overdrive
- parabolske fjedre
- skivebremser

Er det korrekt, og hvad har jeg overset? Jeg skal ikke køre terræn eller ræs, men vil gerne kunne skyde en marchhastighed på 90/100 km/t på motorvej uden at skulle have nyretransplantation eller gældssanering.

Mange venlige laro-hilsner
Index
14906: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 00:40:06) (svar på 14898)
H. Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.54.119)
Du har glemt friløbsnav, de giver ekstra benzin økonomi
Index
14961: sv: sv: 109" forbedringer (21-05-2004 15:30:46) (svar på 14906)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
...og en elektrisk (Kenlowe) ventilator. Propellen på vandpumpen stjæler en del kraft og der er sjældent brug for den.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
14907: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 10:16:30) (svar på 14898)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 195.82.209.106)
Ikke for noget, men en 109" er ikke en motorvejscruiser. Du kan godt få flere HK ved at sætte et stage I eller II topstykke på, men hastigheden skal du nok ikke regne med at kunne øge ad den vej. Overdrive vil tage noget af støjen i de høje gear og parabolske fjedre vil give en bedre komfort, som du dog nok mest vil nyde i mere ujævnt terræn.

Mit råd er: Lær at elske bilen som den er og spar en masse penge -det har jeg gjort og nyder hvert sekund jeg er i bilen.

Med SIIa 109" hilsen
Michael
Index
14910: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 11:28:26) (svar på 14907)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.64.254)
Jeg har bestemt ingen planer om at skabe en motorvejscruiser, men indimellem vil jeg skulle benytte motorvejen. Det handler mest om brændstoføkonomien - jeg mener at have hørt at man kan forbedre den væsentligt i en seriebil. Men er bare i tvivl om hvordan. Og specielt i disse tider med den højeste oliepris i 20 år er det vel ikke en helt uvæsentlig detalje.

Men ellers er jeg da helt enig med dig - bilen har sin egen charme og den har jeg ingen planer om at ødelægge.

Tak for rådet iøvrigt.

Henrik
Index
14913: sv: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 12:46:34) (svar på 14910)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Henrik.

Hvis du planlægger at lave de punkter som du har opridset, så får du efter min mening aldrig pengene hjem igen.

Mht. - topstykke, så tror jeg at det er den bedste investering.

Mht. - karburator, så tror jeg egentlig at det er ligegyldigt. (Prøv at se Bo Fyring's erfaringer hér på forum'et).

Mht. - overdrive; ja dér kunne du måske hente noget, men skal det købes nyt : ca. kr. 5-7.000, er der jo nok langt før pengene er hjemme. Kan du få det brugt, kan det måske tjenes hjem, hvis du er besluttet på at beholde bilen.

Mht. de andre ting: parabolske fjedre og skivebremser: de har jo ikke noget at gøre med økonomi (altså bortset fra negativ økonomi), men specielt fjedrene kan jeg selv anbefale, efter at have have kørt med de almindelige i 20 år!

Mvh.
Verner / 451.

109" SIII - STW - 1972. (næsten)2½l. 3-hovedlejet benzin med Automotive stage II top, Automotive's Power-knast og Weber (som snart skiftes med en standard Zenith). Kan snildt køre 100 km/t, i flere timer, mens familien lystigt snakker indbyrdes. (Og de er i bilen, vel at bemærke)..

PS. Hvis du er i tvivl om hvor stærk den er, så sprørg andre medlemmer i region Østsj. om ikke jeg kan trække dem alle over Storebæltsbroen. Hø,hø..
Index
14914: sv: sv: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 13:08:25) (svar på 14913)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.64.254)
Hej Verner

Mange tak for dit svar. Nu var det ikke sådan, at jeg havde tænkt mig at gøre det hele! Og slet ikke på en gang. Først og fremmest er det jo økonomien, men du har da ret i, at man kan købe nogle liter brændstof for 7.000,-. På den anden side, så kommer den til at køre dagligt så, hvis jeg for en investering i den størrelse kan tjene det hjem på et år eller to vil det også være okay. Mht. fjedre, dæk, osv. er det selvfølgelig af komfortgrunde. På trods af min kærlighed til LR er også jeg blevet mere magelig med tiden - og desuden har resten af familien også noget at skulle have sagt.

Mvh
Henrik
Index
14909: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 10:48:52) (svar på 14898)
Frank Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.25.165)
Dækstørrelse og type betyder noget for køreegenskaberne.
Jeg har prøvet at bytte dæk med Stefan - det var meget interessant. Jeg har de der sanddæk fra forsvaret og Stefan har nogle dæk, der er mere landevejsagtige og har en mindre diameter end mine (Stefan, du må lige supplere med de rigtige data om type og størrelse af dine dæk).

Min konklusion er, at Stefans dæk giver
- lidt bedre acceleration ved bykørsel.
- bedre kørekomfort.
- bedre vejgreb på almindelig vej.
- bedre retningsstabilitet (her har korrekt dæktrykt stor betydning ligegyldigt hvilket dæk du vælger).
- lidt mere arbejde for motoren, når man kører 80km/t (min normale marchhastighed til/fra arbejde).

Mine dæk giver
- et væsentligt sejere look (undskyld Stefan!)
- måske bedre off-road egenskaber.
- en opmærksomhedsskabende lyd ("Bombeflyet komme!").
- lidt mindre motorlarm ved 80km/t.

Så jeg beholder mine dejlige dæk.

Derfor vil jeg anbefale, at du også overvejer hvilke dæk du sætter på din racerbil.
Desuden vil jeg anbefale høreværn.

/Frank Lund
Index
14920: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 17:18:30) (svar på 14909)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
HALLO - hvad er der at undskylde?? - du har ret - lilleputhjul er det og ønsket er da også nogle større - men riget fattes penge (og jeg ligeså)- er der nogen der vil bytte??.
Nå, men lidt data ønskes: på akslerne sidder der p.t. 4 stk LT 225/75R16 M+S tubeless COOPER DISCOVERER dæk samt et enkelt LT 225/75R16 M+S 110/1075 SUPER TRIPPER tubeless Nankang dæk på motorhjelmen - og de har indtil nu været ret overbevisende både på asfalt og i Finderup - dog klarer de svært vådt strandsand.
Min gamle svigermor på 82 er ellevild med at køre i LR (stammer vel oprindelig fra nogle herlige oplevelser fra slutningen af krigen hvor hun fik en køretur i en af englændernes køretøjer da de kom og smed Fritzerne og deres Kübelwagener på porten)og tilmed henrykt over dækkenes ringe diameter (så har hun ingen besvær med at hoppe noget så gelinde op i kareten uden hjælp) så stod det til hende måtte jeg ikke få større sutter monteret - men lad os nu se om venskabet ikke holder alligevel når den tid kommer - og det gør den.
Hejsa Stefan
Index
14919: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 17:14:10) (svar på 14898)
Mads Wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.79.26)
Hej Henrik.

Jeg har et sæt parabolske TIC-fjedre til en 109" liggende. De er ½ år gamle. Jeg har de originale papirer på dem. Du kan bare ringe, hvis du vil overtage dem - 35369070.

Jeg bruger selv et Turner topstykke med kompression 9:1 - det giver et rigtig godt moment. Kan accelerer op ad selv stejle bakker. Topfarten er omkring 75 mph. (har ikke km/t. speedo i kabinen). Men så larmer det så meget at man bliver rundtosset. Men 60 mph er fin-fin - og det tror jeg er en fin fart mht. holdbarhed for mekanikken i gearkasse osv., når man ikke har et overdrive på.

Jeg overvejer pt. et overdrive aht. motorstøj og mere fart.

Hilsen Mads
Index
14921: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 18:22:07) (svar på 14919)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.34)
der er et engelsk firma der sælger tranferekasser med 32% højere gearing så du spare overdrivet jeg mener de hedder LEGS
Lars/Biltris
Index
14923: sv: sv: sv: 109" forbedringer (19-05-2004 20:15:15) (svar på 14921)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.111.118)
Hej Lars

Tak for tippet. Er det ikke dyrere at købe en ny transfer gearkasse end overdrive? ( jeg spørger måske som jeg har forstand til - jeg er bedre til at køre bil end til at skrue på dem!).

Og til Mads: Tak for tilbuddet - det kunne godt blive relevant, meeeeen jeg har altså ikke købt vidunderet endnu!

Mvh
Henrik