tilbage

Land Rover Forum  

Index
149768: Justering af karburatorer (11-06-2015 12:05:02)
Arne Arcel #5033, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.34.64)
Da der er alvorlig fare for, at synsmanden besvimer, når han starter motoren på min gamle 110 er fra 1984, tillade jeg mig at forespørge, om der skulle findes nogen, der mod gode ord og betaling, vil påtage sig at justere ovennævnte karburatorer ????

Jeg kører gerne op til 100 km. for at få arbejdet gjort.

M.v.h
Arne Arcel Nørre Voldgade 9 1358 København K Tlf. : 33141819
Index
149817: sv: Justering af karburatorer (18-06-2015 20:11:30) (svar på 149768)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.25)
Jeg er sikker på Peer Glad i Kalundborg gerne vil tage dine penge for at gøre arbejdet (er ikke kendt på Sjælland, men der er helt sikkert også folk tættere på) og der er 103 km fra dig.
Hvad et det for en karburator (SU, Stromberg eller Weber) og er det 4 eller 8 cylindre ?

Vær opmærksom på at du må svine ret meget når din bil er gammel. Min er fra 83 og den høje grænse på 5.5 % redede mig sidst: http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/forurening/co_maaling/
Her koster det 100 kr at få en mekaniker til at teste din CO. Prøv lige det og find ud af hvor slemt det egentlig er før du går i brædderne over synet :)

Motoren skal af hensyn til dig være kørt helt varm før testen, da den så udleder væsentligt mindre end når den er kold.
Kan du ikke nå grænsen er et beskidt trick at justere den lidt op i omdrejninger - synsmanden tjekker nemlig ikke om den går for hurtigt og jo hurtigere den går jo mindre CO.
Endnu mere beskidt er det at skrue så langt ned for karburatoren at den faktisk går ringe, men altså ikke udleder ret meget CO, og justere op igen efter syn (det er sjovt nok standard procedure ved rigtig mange makanikere at "snyde" sig igennem sådan).

Selvom den må svine meget så skal den ikke gøre det og ovenstående "tricks" er ikke ment som en permanent løsning, men som en måde at købe tid på til at få løst problemet rigtigt....det koster jo både i pengepungen og i naturen når den oser.
Mange folk vil hævde at man skal være glad bare den kører, men når den oser væsentligt mere end manualen angiver (dvs. fra 0.5-3 % afhængig af model og karburator) så det reelt et udtryk for at noget skal skiftes eller justeres og det forkorter levetiden dramatisk at lade være.
Index
149819: sv: sv: Justering af karburatorer (19-06-2015 06:46:02) (svar på 149817)
Arne Arcel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.34.64)
Hej Mikkel

Tak for dit lange svar med en masse gode råd ang. min vogns karburatorer.
Min vogn er en 110 er fra 1984 og motoren er en V8er med dobbelte
175 CD Solex karburatorer.

Jeg har endnu ikke modtaget indkaldelsen til syn, så jeg har da
min.en måned til at tænke over, hvad jeg skal gøre.

M.v.h.
Arne Arcel



Index
149824: sv: sv: sv: Justering af karburatorer (19-06-2015 11:47:06) (svar på 149819)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.25)
>Min vogn er en 110 er fra 1984 og motoren er en V8er med dobbelte
>175 CD Solex karburatorer.
Spørgsmålet er om det reelt er en CD eller noget mere træls som CD3 (som mig bekendt er lavet besværlig med vilje for at folk ikke skal pille imellem syn).
CD3 er nemlig ikke så sjove at justere...jeg droppede mine fordi jeg ikke kun finde den specielle nøgle noget sted og selv med den skal man stoppe motoren og tage dækslet til dæmperne af hver gang man skal pille lidt.
Heldigvis fulgte der to gamle SU kvarburatorer med til min bil som jeg satte i stand og puttede på i stedet for - de kan indstilles med en alm. skruetrækker imens bilen kører.
Så med CD3 jeg ville nok også betale mig fra det i dit sted. Men inden du gør det kan du jo tjekke om membranen inden i dem er ok og efterfølgende om udledningen reelt er for høj for din årgang - så sparer du da noget af den tid mekanikeren ellers vil taksere (og det er ret nemt selv at skifte membranen).

Hvis din derimod er en CD, som bør kunne justeres nedefra er det nemt nok at binde an med.
Prøv at se vejledningen her, så vil det være tydeligt hvilken model du har: http://www.howacarworks.com/fuel-systems/adjusting-a-stromberg-carburettor